Garmin Que 2.7 vägrar koppla upp till GPS10

Mitt försök med Garmin BT GPS 10 slutade tvärt.

Ny PDA Loox 720, upgraderad till senaste firmware.
Installerade Que software 2.6 fran CD, uppgraderade till v. 2.7 fran nätet. Funkade fint hemma ett par dar.
Sedan flög familjen till södra Frankrike för att bila omkring där och vidare in i Spanien.

Allt funkade fint i 10 minuter. Sedan bröts förbindelsen med GPS10 medan vi körde utmed motorvägen. Ingen mer navigering under en tiodagarstur. Hoppsan, Garmin.

Seriell kommunikation med Fugawi funkar men där har jag inga bilkartor. Har gjort om parningen, prövat alla BT inställningar. Inget kan fa Que att ansluta till GPS10 trots att den seriella förbindelsen funkar.

Till saken hör att v. 2.7 till skillnad fran v. 2.6 kräver bekräftelse fran GPS10 med ESN, elektroniskt serienummer. Det kan därför röra sig om en bug i den nya versionen.

Installera om kan jag inte, inte heller testa genom att installera till laptop. Men jag kan ju i alla fall antyda vad jag tycker om Que mjukvaran sa här fran ett internetcafé i Barcelona.

Har fragat pa pdastreetforum. Verkar inte som andra har rakat ut för denna totalvägran. Ingen som vart igenom detta?
 
apersson850; sa:
Har du inte tagit med din 3600, så du har nåt som fungerar?

Anders

Iaktar diskretion om den saken tills vidare.

Ja, jag har kartor. Har dessutom köpt en till idag för atervägen över Andorra. Men köper jag ngt för nära tretusen spänn fran ett stort företag sa ska det väl för f-ñ fungera, kan man tycka. Jag har ju inte anmält mig som testare som Anders:)

Ringde till Garmin UK support idag och talade med en brittisk herre vid namn Nick som ibland fick hämta in lite egen support.

Serienumret avkrävdes men den upplysningen gav ingen feedback. Det föreligger enligt Garmin UK support inget problem. Vad som krävs är att jag använder sensor configurationprogrammet sncfg och ställer in GPS10 pa att använda garminprotkoll konstant.

Min anmärkning att det hela fungerat tidigare utan denna inställning via sncfg lämnades utan avseende.

Eftersom GPS10 vid leverans är installd pa att starta upp i NMEA och sla över pa Garminprotkoll genom att Que anropar sa innebär supportens direktiv att alla kunder ska köra sncfg och ställa om sin nya GPS till Garminprotkoll. Den logiska polletten föll inte ned.

Jag försökte vidare med att det framgatt av manga inlägg pa pdastreetforum att GPS10 slar över automatiskt och att problemet skulle kunna ligga i den nya mjukvaran 2.7 som kräver verifiering av elektroniska serienumret för att bluetooth kontakt ska etableras mellan Que och GPS10. "With due respect" för deltagarna i forumet framhöll Nick att detta inte stämmer och att vi har att utga fran vad Garmin skriver, dvs använd sensor configuration progarmmet som beskrivet.

Knepigt, för det innebure att man inte kunde använda sin GPS10 för NMEA program utan att ha laptop tillgänglig för att koppla över.

Nagot behov av ärendenummer eller annan referens för supportsupplikanten fanns inte enligt Nick. RMA var det inte tal om.

Tills detta är löst varnar jag för GPS10 och Que version 2.7.

Anders, du kan väl koll med dom därborta om de känner till problem med Que 2.7 av beskrivet slag? Fran i morgon f.m. aker jag in i internetcafélöst land tills den tionde maj.
 
Nu fungerar GPS10 mot Que på Loox 720 igen. Min inte särksilt raka väg till insikt finns beskriven på pdastreet forum >PPC >garmin handhelds för den som till händelse råkar ut för samma sak, dvs att Que vägrar kopla upp sig mot GPSnmottagaren. Det faktum att GPS10 (i likhet med GPS18) alternerar mellan NMEA mode och Garmin mode gör uppkopplingsförloppet föga transparant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nullebulle garmin cf-que 1620 Navigering 0
jonasolof Ny version av Garmin Que för WM2005 Navigering 0
apersson850 Que API för Garmin iQue Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.