koppla ihop iPAC med Garmin 12

Hej! Jag har en iPAC 3950 med OziCE + scannade sjökort som jag kopplar till en Garmin 12 med en kabel från Clover. Det fungerar mycket bra. Problemet är strömförsörjningen. Jag har inte efter idog sökning hittat någon som kan leverera en kabel som både kopplar ihop apparaterna och förser dem med ström från ett 12V-uttag. iPACen vill ha 5V och Garmin 12an 5-8V. Tips?
 
I Tyskland lär det finnas färdiga paket
http://www.haid-services.de/pd-1874...%2038xx%2039xx%2054xx_AND_{EOL}&categoryId=19

Det är också ganska lätt att själv bygga (och mycket billigare)
På clovers hemsida finns ritning på en spänningsstab
Clover har nödvändiga kontaktdon
Hos Elfa finns övriga komponenter, Elfa har en kabel som är väldigt mjuk o smidig även i sträng kyla
Om du har funderingar om att själv bygga så hör av dig, jag tror att jag har kvar min "ritning"
Jag har tillverkat ett par st och det funkar alldeles utm.
/Runar
 
Tack för tipsen! Denna tyska firma tycks ha det mesta, lite dyrt dock. Jag är rädd att löda fel, är det svårt att göra en egen kabel?
 
mapem; sa:
Tack för tipsen! Denna tyska firma tycks ha det mesta, lite dyrt dock. Jag är rädd att löda fel, är det svårt att göra en egen kabel?

Om du har hanterat en lödpenna tidigare så är det inte svårt men "pilligt" är det. Du har ju bara 4 tåtar att hålla reda på och är faktiskt något enklare än mitt bygge eftersom du matar både Ipaq o gps med 5V
Men man måste ju självklart veta att tåtarna hamnar på rätt ställe
Jag har kollat och jag min "ritning" kvar
 
Kopplingen iPaq och Garmin 12

Hej!

Jag har förgäves försökt att få Garmin 12 XL att funka tillsammans med iPaq 3970 med Fugawi. Behövdes det något särskilt eller funkade det direkt? Använder också en kabel köpt från Clover.

Hälsningar

Ulf
 
Re: Kopplingen iPaq och Garmin 12

Ule; sa:
Hej!

Jag har förgäves försökt att få Garmin 12 XL att funka tillsammans med iPaq 3970 med Fugawi. Behövdes det något särskilt eller funkade det direkt? Använder också en kabel köpt från Clover.

Hälsningar

Ulf

För mig fungerar det bra med Garmin 12, iPAC 3950 och OziCE. Garmin intälld på NMEA/NMEA; NMEA 0183 2.0; 9 600 BAUD. Ozi inställd Baud: 9600; Port: COM1; Sentence: GPRMC; Datum: WGS 84. Rutorna "Show GPS Fix Data" samt "Say Fix Info" markerade. Fungerar också med bilnavigeringsprogrammet Destinator, men då måste programmet söka gps:en för att apparaterna ska hitta varandra.

Mats
 
Re: Kopplingen iPaq och Garmin 12

Ule; sa:
Hej!

Jag har förgäves försökt att få Garmin 12 XL att funka tillsammans med iPaq 3970 med Fugawi. Behövdes det något särskilt eller funkade det direkt? Använder också en kabel köpt från Clover.

Hälsningar

Ulf

Hej Om du har fått in kartan i ipaq så i ipaq kolla under GPS/Pref att du har "com1" och "4800baud" och "open port" för gps. En "soft reset" kan kanske behövas? I annat fall så får du mäta upp kabeln
stift 7 på ipaqkontakten - T på garminkontakten
stift 8 på ipaq............. - R på ...............
10,15 eller 22 ............. - - på ...............
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.