Vad är dealen med att koppla sin Etrex till datorn

Kan någon förklara för mig vad som är visten med att koppla etrexen till datorn.
Vad kan man göra spara waypoints?
Vad man vill är ju att lägga in waypoints från en karta
i etrexen. Finns det ett sådant program och finns det i såfall detaljerade kartor över sverige att utgå ifrån?
Taksam för tips
 
Massor av trevliga saker

Med datakabel, program och digitala kartor kan man göra massor av trevliga saker förutomatt föra över ”waypoits”. Det trevligaste tycker jag är att föra över färdvägen det s.k. ”tracken” från GPSen till kartan när jag kommer hem. Efter en långfärdsskridskotur kan jag se på vilken sida av ett sund jag åkt, vilka öar jag rundat, var jag snirklat och vänt för att isen var för svag etc. För den som jagar km och hög hastighet finns mycket att hämta ur ”tracken”.

Det största problemet är att Lantmäteriverket tar så hutlöst betalt för kartorna på CD, så det dröjer nog tills digitala kartor blir var persons egendom som i Danmark, där en CD med kartor i skala 1:50000 (tror jag det är) över hela landet kostar några hundra lappar.

Läs gamla frågor och svar på detta forum, där finns mycket att lära.

/Per Brune
 
Scanna kartor

Hej!

Med ett bra kartprogram, t ex Fugawi, kan man scanna in kartor och planera sin färd på datorn. Man kan t ex på kartan i datorn lägga in waypoints eller rutter och sedan ladda ner dem till GPS-navigatorn för senare användning ute i naturen. Omvänt går naturligtvis också bra dvs att i efterhand titta på kartan exakt hur man färdats.

Om man kör bil kan man ha GPS-navigatorn kopplad till en bärbar PC och följa färden direkt på kartan.

Den senaste versionen av Fugawi, 3.01.10, har stöd för att läsa Lantmäteriets rik-format, men som redan påpekats tar Lantmäteriet hutlöst betalt. Dock tycks deras nya tjänst, att man ska kunna hämta digitala kartor via nätet, vara på gång. Där kommer man att kunna välja vilket område man vill ladda ner. En sådan karta är fullt användbar i Fugawi (efter kalibrering).
Jag har haft tillfälle att testa denna tjänst. Prispolitiken återstår dock att se........

/Bertil
[Ändrat av bertilstenfeldt 2001-02-27 kl 08:40]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.