Krav på GPS

Jag vill börja använda GPS och har ställt upp några krav på ett GPS-system för mina behov...

1. Uttag för extern antenn.
2. Ska gå att koppla in till PC för att använda den som gps-mottagare för t ex Route66.
3. Trippmätare & hastighetsmätare.
4. Avläsning av altitud.
5. Stöd för WAAS/EGNOS.
6. Vattentät

Finns det någon prisvärd handenhet (alltså ej enbart en gps-modul) som ni kan rekomendera som uppfyller dessa krav?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
jag tror att alla de handhållna Garmin modellerna uppfyller dina krav.. Det är bara att välja färg eller utan, mykke eller lite minne o.s.v. jag laddar inte in kartor i min GPS utan använder den antingen till min bärbara med just Route66 eller i naturen med papperskarta och då är färgskärm och stort minne helt meningslöst(dessutom drar ofta färgskärm en massa batteri)

Ok, men hur är det med höjd över havet-information?

...och uttag för antenn, behövs inte det ibland, t ex i bilen?

Blentarpos; sa:

En GPS60C kan jag rekommendera trots prislappen. Importerar du den själv så får du den för runt 3000 kr. Den har en bra standardantenn plus uttag för extern och NMEA-uttag.

-Patric-; sa:
jag tror att alla de handhållna Garmin modellerna uppfyller dina krav.. Det är bara att välja färg eller utan, mykke eller lite minne o.s.v. jag laddar inte in kartor i min GPS utan använder den antingen till min bärbara med just Route66 eller i naturen med papperskarta och då är färgskärm och stort minne helt meningslöst(dessutom drar ofta färgskärm en massa batteri)

Färgskärm behöver inte alls dra en massa batteri. TFT-skärmar kan dra ytterst lite då bakbelysningen är avstängd. Faktum är att Garmin60C/CS har bättre batteritid än många andra med svartvit skärm. Dessutom tycker jag att det är skönt med färgskärm för att lättare kunna särskilja vissa objekt. Tycker också att 60c är en mycket bra bil GPS så man lätt kan använda sig av Metroguide med autorutt-funktion dessutom. Att använda bärbar känns klumpigt i vissa avseenden, även för mig som har en lättviktare.

Blentarpos; sa:

jag har höjd över havet information i min Garmin Etrex Legend.. kollade prexis och jag kan inte koppla extern antenn men det behövs inte i bilen, jag lägger den på fönsterbrädan eller så kör man kordborre varianten eller sist men inte minst så använder man en universalhållare för bilmontering..

-Patric-; sa:
jag tror att alla de handhållna Garmin modellerna uppfyller dina krav.. Det är bara att välja färg eller utan, mykke eller lite minne o.s.v.
Garmin eTrex har inget uttag för extern antenn och inget stöd för WAAS/EGNOS (jag vet, för jag har en). Och jag tror att den minsta Gekon inte har någon dataport.

wongfu; sa:
Färgskärm behöver inte alls dra en massa batteri. TFT-skärmar kan dra ytterst lite då bakbelysningen är avstängd. Faktum är att Garmin60C/CS har bättre batteritid än många andra med svartvit skärm. Dessutom tycker jag att det är skönt med färgskärm för att lättare kunna särskilja vissa objekt. Tycker också att 60c är en mycket bra bil GPS så man lätt kan använda sig av Metroguide med autorutt-funktion dessutom. Att använda bärbar känns klumpigt i vissa avseenden, även för mig som har en lättviktare.

Du har rätt angående batteritiden..

som sagt, det beror på vad man prioriterar, en 60c skulle för mig vara dubbla kostnaden för ingenting.. Å andra sidan så är den troligtvis värd varenda krona extra för dig.. GPS är en djungel och det gäller att hitta vad som passar ens behov..

larsl; sa:
Garmin eTrex har inget uttag för extern antenn och inget stöd för WAAS/EGNOS (jag vet, för jag har en). Och jag tror att den minsta Gekon inte har någon dataport.

Min eTrex Legend har fullt WAAS/EGNOS stöd..

Saxat från Garmin:

GPS-prestanda
GPS-mottagare: WAAS/EGNOS klar, 12 parallella kanaler för kontinuerlig sökning och användning av 12 satelliter för beräkning och uppdatering av positionsinformationen

Frågor?

behov

precis, allt beroende på behov.

mitt behov kommer vara mestadels som bilnavigator med hjälp av min bärbara, och för att komma till rätta fiskeplatsen igen när jag är ute och ror...

Så om inte extra antenn behövs i bilen kanske en ännu enklare modell räcker för mig? Hur är det med eTrex Venture?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips