PDA/GPS för bilkörning och vandring i storstäder m.m..

Synd man inte kunde ha längre rubtik!

Jag är ute efter en GPS i någon form. Har länge varit inne på en ipaq 2210 tillsammans med en Fortuna Clip-On gps mottagare. Verkar vara en väldigt praktisk kombination enlig mig. Men vill gärna ha kritik i mitt tycke och smak. :) System ska i huvudsak användas till två saker: Bilkörning, ha med sig i stortäder så man inte går vilse och hittar tillbaka till bilen, och till fiske. Har tänkt använda tomtom navigator i huvudsak (ej til mitt fiske). Nu lite frågor om produkten: Hur detaljerade är kartorna? Är Ekvägen i Gamleby med? Kolla gärna upp det. ;-)

Eller ska man satsa på en handdator med inbyggd gps-mottagare? Dom kör väl inte pocket pc, utan palm os? Vad finns det för fördelar med dom? Dom verkar vara väldigt prisvärda, men tyvärr så fungerar ju inte alla "väg program" till dom(inget NMEA stöd). Det inbyggda är så FULT. Sen finns inte 3d view. Tycker det verkar vara väldigt praktiskt att använda under bilkörning. batteriet i en ique håller 1 timma och 15 min. KATASTROF !!!!!!!!

Finns det sk POI's att ladda hem till tomtom? Låt oss säga jag är hungrig och bara måste ha mat, kan jag då se vart närmaste matställe ligger? Eller bensin station?


Hoppas ni hjälper mig att göra mitt val.

En sista sak. Vart kan man köpa denna kombination billigt?

Tacksam för alla svar.

/ Johan
 
Hej ett prisvärt alternativ PDA/GPS med PPC hittar du här http://www.soltek.se/pdf/Mio168.pdf (har dock ingen egen erfarenhet om maskinen ifråga)

I både Destinator o TomTom finns de POI du efterfrågar + en massa till

Många är nöjda med den kombination du också funderar på Ipaq/blåtandsgps
/Runar
 
Jgg har prövat att vandra i främmande städer med både vanlig GPS (Sportrak) och handdator med GPS (Ique). London som storstad och diverse italienska städer med trånga gator i Toscana.

Sportrak fungerar och viar en (enkel) karta. Ique fungerade inte med inbyggda antennen. Av de samtal jag haft med personer som provat Mio 168 (kring montern med Mio 168 på CebIt) tror jag inte den heller fungerar med inbyggda antennen. Båda torde fungera med yttre antenn hur man nu ska hantera en sådan under promenad i stad.

Batteriden som angavs för iQue är onormalt låg. Den blir för övrigt avsevärt längre om man drar ned på ljusstyrkan på skärmen. Utomhus går det att se den transflektiva skärmen andå.

Till slut. Det är inte alltid så viktigt att man får GPS mottagning då man kanllar omkring. Var bilen står syns ju med markören på kartan (bra mottagning fram till parkeringsplatsen med yttre antenn).OCh en kartvisande handdator kan ju användas just som karta. Det brukar jag ha i BRyssel när jag går omkring i stadsdelar jag inte känner till.

PPS. Jag håller på med att försöka få fram en användbar antenn (quadrifilär helical) som kan användas som yttre antenn med handdator. Har prövat med Garmins antenn till StretPilot III. Den fungerar bra kopplad till förförstärkaren som ingår i Gilssonantennen. Kan man sedan öka matningen till 5 volt istället för de 2 volt handddatorn ger ut så ökar känsligheten ytterligare. Istället för att använda en spänningskälla in-line med koaxialkablen till handdatorn borde man kunna mata 5 volt direkt till spänningsregulatorkretsen på det tryckta kortet. Fem volt kan jag få från den strömkälla jag har i en ficka för att ladda iQuen vid behov.
[Ändrat av jonasolof 2004-05-20 kl 10:20]
 
Tack för ditt svar. Jag är inte ute efter någon "fritids gps" om nu kan kalla dom så. Jag vill ha PDA som kan använda program vara som tomtom, fugawi och andra NMEA baserade program. Mio 168 verkar vara perfekt för mina behov. Läst en hel del reviews av denna maskin, och alla älskar den. Enda nackdelen är att mottagaren inte verkar fungera ypperligt i "trånga" miljöer. Fast frågan är om dessa miljöer finns i Sverige? Vi har blandannat inga höghus som finns i NewYork exempelvis. vad menas egentligen med "open sky"? I vilja miljöer fungerar inte dessa apparater? Kommer som sagt mest använda mion för att ha i bilen, sen att hitta olika adresser...
 
Ja vad är en urban canyon egentligen?

Flera parametrar. Hur stor del av himlen syns mellan husen? Det beror ju dels på hur höga husen är, dels hur bred gatan är. Min iQue fungerade i påskas med yttre antenn i gränder i Barcelona som var fyra meter breda och kantade av sexvåninghus. Men det kan ha varit tur med var satelliterna stod på himlen just då.
Men det gick faktiskt att navigera i Montpelliers innerstad med liknande förhållanden också. Obs, yttre antenn var det.


Värsta förr en GPS är naturligtvis snäv öppen vinkel uppåt, höga hus som dessutom är täckta med moderna reflekerande metallbelagada glas. Det ger massor med felsignaler.

Reviews ja... Soltek har t ex skrivit att Mio fungerar vid stadsvandring. Tja, Söderköping bjuder ju knappast på urban canyons.

Jag ser fram mot slutanvändares erfarenheter. Så köpter du en Mio, skriv sedan gärna och berätta hur navigationen fungerar till fots i stadsmiljö med och utan yttre antenn.
 
Kan skriva hur den fungerar på en statsvandring i Västervik. Är väl något större än Söderköping kan jag tänka mig. hehe. ;-) Hittade mio väldigt billig på netonet. 4600 kr. O sen ett 256 sd minne. ~ 5200. Ett helt okey pris tycker jag!

Återkommer när jag inhandlat :)



Edit:


En yttre anten? Är ju en anten som är kopplad till handdatorn via en lång kabel? Man tycker att gps mottagaren borde ha en samma mottagnings förmåga som en extern antenn. Eller vad är så speciellt med en extern antenn? Du verkar kunnig. :)

Ha dte bra
[Ändrat av jlw 2004-05-30 kl 23:27]
 
Det finns ett grundproblem vid konstruktion av PDa med integrerad GPS och det är radiofrekvent brus fån PDAn själv som stör GPS mottagaren. Det minskar läsbarheten av signalen och yttrar sig som lägre staplar i bilden i sat view. I skog och stadsmiljöl behövs bästa möjliga signal, bl a för att det medger snabbare återlåsning på signalen då en satellit skuggats då man passerat träd, byggnader osv.

Tidigare compac flash baserade GPS instickskort till pocket pc hade detta problem. En del var försedda med uttag för yttre antenn för att ge en möjlighet till bättre mottagning.

Det är mycket svårt att mäta brusnivån från en PDA i relation till GPS signalerna, eftersom dessa är så svaga att de ändå ligger nere i brus som inte kan undvikas. Jag har nyligen testat iQuen i ett EMC lab. Vi hittade inget brus i GPS bandet över testapparaturens egenbrus med iQuen en decimeter från mottagarantennen.

I praktiken har det visat sig att tillverkarna (bla Garmin med den tidigare produktionen av iQue - möjligen inte senare) inte har maximerat förstärkningen av GPS signalen. Så en yttre antenn kan göra en stor skillnad, dels för att det är ännu mindre brus några decimeter ifrån PDAn, dels för att de yttre antennerna innehåller förförstärkare med låg brusnivå. Ofta är skillnaden två strek på en Garmin, ca 10 dB, och det innebär i praktiken mycket snabbare tid till fix och bättre förmåga att upprätthålkla positionering i skog och stad. Den rena signbalförstärkningen i en yttre antenn med lågbrusförstärkare bör ligga på 25-28 dB. Garmins 27 C är inte bra.

Ett annat sätt att komma förbi problemet är med en bluetoothbaserad GPS och bluetooth i PDAn.

Men egentligen borde tillverkarna kunna göra bättre
integrerade PDA-GPS mottagare. Vi vet inte om det är fallet än. Kanske är Mio 168 en sådan. Det låga priset talar mot detta.

Sen nästa problem: Utfällbara antenner på Mio 168 (och iQue)m innehåller en platt patchantenn. Eftersom apparaterna är avsedda att bäras också räknar tillverkarna med att de inte alltid hålls horisontellt. De vill därför inte en en alltför makerad riktningsverkan på antennen och avstår därför från att eg patchantennen ett jordplan (som tex en GPSantenn får på ett biltak). Men redan ett litet jordplan om säg 8x8 cm kan göra en stor skillnad och kan lätt åstadkommas med en bit aluminiumplåt, gäran formad i vinkel så att en del stöder mot PDAns baksida medan jordplanet ligger dikt an mot antennens undersida vid lämplihg utfälld vinkel.

Mitt famösa snabbexperiment ang effekten av jordplan är att pröva att lägga antennen an mot en upp- och nedvänd stekpann i gjutjärn. Då blir min iQue lika bra som en Sportrak och det är ett mkt bra resultat.

Ytterligre en nackdel av att inte ha jordplan är att antennen fångar upp reflexer från marken under. Motfas reflexer kan då tidvis släcka ut signalen.

Det finns en pocket pc PDA med inbyggd antenn som inte är patch. Den heter Rikaline - som tillverkaren- och visades på CeBit. Den har inte kommit ut på marknaden än. Där berättade tech rep på mässan för mig i ovanlig uppriktighet att de inte fått igenom sina ambitioner vid konstruktionen av antennkretsarna eftersom VD inte trodde att marknaden skulle ge pay off på kvalitetsskillnaden.

Alla gpsPDA är hårt konkurrensutsatta. Jag är pessimist och tror att räknenissarna vunnit över ingenjörerna hos övriga tillverkare också.

Om ett eller två år kommer ny teknik som assisted GPS i 3G telefoner att ha ändrat förutsättningarna för signalhanteringen så jag tror inte att tillverkarnam satsar på superkänslig antennkretsar för konsumentapparater under de närmaste åren.


Så vad ska du göra? Köp en Mio 168 och dessutom en Gilsson antenn 29 USD inkl frakt från http://www.gpsgeek.com. Eller ta två antenner, en med en meter sladd och rak mcxkontakt att ha då du håller i gpsen, en annan med längre sladd och vinklad MCX att ha i bil.
 
Tack för ditt tydliga svar!

Du kan kanske hjälpa mig att hitta en antenn som passar på denna sida: http://www.gpsgeek.com./page3.html . Verkade inte vara speciellt dyrt med antenner. Men varför ha två antenner? Oftast så behövs väl inte mer än en meter om man använder den i en bil? Du krev något om vinklad kontakt och rak kontakt. Fungerar de där gillson antennena till en mio 168? Snygga antennar föressten. :) Jag antar att antennar som ska vara placerad i bilen ska bokstavligen vara i bilen och inte placerad på taget exempelvis?

Du borde skriva en bok i ämnet, för du verkar ha mycket infor och ge till oss okunniga. ;-)
 
jlw; sa:
Du kan kanske hjälpa mig att hitta en antenn som passar på denna sida: http://www.gpsgeek.com./page3.html . Verkade inte vara speciellt dyrt med antenner.

>man får titta noggrant. Det ska vara antenner med mcx kontakt.

Men varför ha två antenner? Oftast så behövs väl inte mer än en meter om man använder den i en bil?

>Nä. En meter är ok om man går omkring med PDAn. Nio fot behövs om man har den på taket där den ska vara för bästa mottagning.

Du krev något om vinklad kontakt och rak kontakt. Fungerar de där gillson antennena till en mio 168?

> Rak kontakt (kostar ngra cent mer) är enkelt att hantera om man har app i handen. Men i bilen sticker en rak kontakt upp med sladden. Förrexten så tabbade jag mig nog där, tror att kontakten sitter på baksidan på MIO 168, men är inte säker. Du får berätta, köp apparen först.

Edit: Soltek erbjuder ju en ospecificerad extern antenn, således finns antennuttag som ger spänning till yttre antenn. Gilsson fungerar med största säkerhet. När jag nu tittar på bilden ser jag att Mios antennflap till skillnad från iquen har en liten låda undertill. Där sitter troligen en förförstärkare samtidigt som den ganska breda flappen kan innehålla ett utökat jordplan till patchantenn. Bådadera är goda nyheter - om sant.



Snygga antenner föressten.

> mådä. Jag betraktar bilen som ett komplement till GPSen :)

Jag antar att antenner som ska vara placerad i bilen ska bokstavligen vara i bilen och inte placerad på taket exempelvis?

> Då klipper du halva himlen. Kan gå bra, kan gå dåligt beroende på omständigheterna.

Vem skulle köpa en bok om konsument-gpsantenner????? Bättre skriva några inlägg, inte minst i förhoppning om att mer kunniga ska fylla i luckorna. Fast man kanske skulle skriva för Råd och Rön...

Om proffsantenner finns det masssor skrivet, inte minst på nätet, men där handlar det mer om att undertrycka reflexer som är en felkälla.
[Ändrat av jonasolof 2004-05-31 kl 16:52]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jote Blåtandsgps vs PDA med gps Navigering 23
Arstuga Ruggad PDA/telefon/GPS från Pison Navigering 2
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
Ander_s PDA GPS vs. Navigering 8
Nyman Pda+wlan+gps Navigering 2
BJK Flygkartor och pda med GPS? Navigering 1
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
magnushansson Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs) Navigering 26
rolekl Någon som testat PDA-GPS på motorcykel? Navigering 6
boran PDA-GPS med AA(A)? Navigering 3
magnuss Gps moduler till PDA Navigering 2
redtop PDA och GPS Navigering 8
Garmin Vista iQue 3600 PDA/GPS Navigering 4
buster23 Nya freeware PDA-GPS Navigering 0
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
errbe Tips PDA + chipset III Navigering 0
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
Sinegraf Ruggd PDA N560e (p) Navigering 14
RedBreather Någon som köpt Rugged PDA av Andres Industries? Navigering 3
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
Jimmy_L "Rugged PDA" Navigering 12
DTM Kartprogram till PDA som memorerar vägen man kört? Navigering 21
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
Roni Spara track i PDA ? Navigering 3
sejohas Väderskydd till PDA Navigering 6
Roni egna kartor i pda Navigering 20
knutte56 Nedladdade kartor till PDA Navigering 7
ALj Vad händer när en PDA stör? Navigering 14
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
j1to Fugawi och palm-PDA Navigering 3
chuck PDA Navigering Navigering 21
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...