Krångel med Varifuel! Hjälp!

Hejsan

Var ute och eldade i mitt Varifuelkök (primus) häromdan. Jag är inte säker på vad som hänt men jag kan ha blandat etanol och lampolja och försökt elda med.

Nu när jag ska tända köket med bra bränsle fungerar det inte. Det lixom spottar och fräser och brinner bara i en halv minut innan det slocknar.

Vad kan ha hänt? Hur åtgärdar jag problemet?

Så går det när man eldar med instruktionsboken...

Tacksam för hjälp/
Jonas

Varifuel är väl enbart ett bensin och fotogenkök, möjligen diesel också.

Jag skulle skruva isär och rengöra köket, jetskruv, slang och allt. Om det är som på Primus MFS finns en rensslang inne i köket som du kan dra ut när slangen är bortskruvad. Spola därefter igenom slangen med Heptan, och sedan hela köket med Heptan. När du sedan testar så testa med Heptan. Borde funka. Fungerar det inte kanske slangen kolkat igen, men nya slangar finns att köpa.

Raskesven

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Kolla:
Rätt munstycke
Trycket i flaskan
Förvärm längre

Funkar inte detta kan du göra en komplett genomgång med heptan

Tusen tack!

Har eldat det mesta med varifuel faktiskt, bara man är noga med att rensa munstycker och, i motsats till vad jag gjorde, ser till att inte blanda bränslen så brukar det gå fint.

Var köper man heptan?

/Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips