Hjälp mig snälla!

Hejsan,

Nu när julen snart stundar så funderar jag på att önska mig ett friluftskök.
Under senare år har jag nämligen börjat intressera mig för friluftsliv.
Jag skulle dock behöva hjälp att välja ”rätt” med tanke på att jag inte känner mig säker på ämnet,
Jag har för vana att gå ut på vandringsstrappatser både här hemma i sörmland och i de jämtländska fjällen
med omnejd, turerna blir allt mellan två tre dagar till straxt över en vecka. Köket hade jag alltså främst tänkt
använda under vår, sommar och höst inom Nordens gränser. När jag lagar mat vill jag att köket ska passa från
1-4 personer då det inte är ovanligt att jag har med mig goda vänner. Jag har kollat närmare på två olika kök,
dels Primus Etapower MF och dels Trangias 25 serie kök. Är jag på rätt spår tror ni?
Eller vad rekomenderar ni för något kök åt mig?

Tacksam för svar!


MVH

Linus Hagander
 
Trangia med gasbrännare är ju praktiskt, särskilt om man är många. Ett annat alternativ är ju omni/multifuel så kan du använda vilket bränsle du vill. Själv använder jag oftast mitt MF med bensin eftersom det blir så tråkigt tryck i gastuber på slutet.
Pär
 
Trangia 25 är för litet till 4pers om man inte ska äta i skift. Jag hade satsat på ett spindelkök med löst vindskydd där du kan välja kastrull själv efter gruppens storlek.
 
Lätt gaskök

Håller med föregående inlägg.
Tycker du ska önska dig ett spindelkök(tex MSR Windpro). Står stadigt på marken och är väldigt effektivt om man avänder vindskydd till det. Variera kastrullerna efter hur många ni för tillfället är.

God tur!
 
Gaskök är verkligen det man ska satsa på! Grymt smidigt!

Själv har jag Optimus stella+ tillsammans med deras grytpaket Terra, Är nöjd med detta, Har hittills fungerat klanderfritt och det är väl det man vill att ett kök ska göra? Köpte även en litet som man sätter direkt på gasbehållaren från biltema, den fungerar också jättebra, dock har den brännaren tjocka ben där man ska ställa kastrullen så det tar onödigt lång tid för dessa att svalna om man jämför med stellat som är svalt efter 20sek, biltemat tar nästan 2 min.

Jag antar att de flesta gasköken fungerar mer eller mindre precis lika bra bara de är från välkända märken och som tidigare sagts, satsa på ett spindelkök som ställs direkt på marken. Modellerna som använder gasbehållaren som fot är inte stabila när man har en kastrull med 2 liter vatten uppe på. De är nog mest till för att koka vatten till kaffe/te/blåbandsoppor.
 
Jag har ett Primus EtaExpress som är kanon för 1 till absolut max 2 personer men känns mer som ett koka-vattenkök pga få, eg bara ett, och små kärl. Köpte dock ett Trangia 25 HA med gas i somras då jag fick det till superpris via deras outlet, var ingen andrasortering alls dock :) 25:an är för litet för 4 men Trangia-konceptet står säkert och funkar grymt bra i blåst så jag är jättenöjd. Det är vad som stört mig med toppmonterat och lösa vindskydd tidigare, Trangiat kokar ifrån allt annat jag sett (gaskök) utomhus. Sitter man i tält eller stuga spelar det kanske inte så stor roll.

Jag misstänker att jämförelsen Trangia/Muurika är ur ett lättpackarperspektiv där tom en plastsked från McDonalds kan anses vara för tung och bulkig :)

PS. Trangia är inte så roligt om man råkar koka över, blir mycket disk.
 
Senast ändrad:
Nu blir det upprepningar (men jag vill ju också vara med):
Eftersom köket inte ska användas på vintern så kör gas. Eftersom det ska vara flexibelt efter gruppstorlek så väl ett som du lätt kan ställa olika grytstorlekar på.

Observera att Primus Etapower MF är felkonstruerat (om de inte fixat till det ännu) det flytande bränslet blir inte tillräckligt uppvärmt och hela skiten slocknar när man kör det på vintern. Det krävs en del meckande, sotiga fingrar och försenade luncher innan man lyckats optimera köket. (synd på ett annars bra kök)
 
Vill också vara med.:) Jag anser att gas är enklare på den varmare delen av året men jag kör ändå med bensin. Anledningen är att jag gillar inte när man tappar tryck när gasbehållaren blir mer och mer tom. Min erfarenhet är att det dessutom går ganska fort från bra effekt till klart sämre när innehållet i tuben minskar. Jag har många små tuber hemma med "slattar" i.
Jag kör med "container" med Nova i, tungt men stabilt och praktiskt om man är flera.

Mina 5 öre

//PW
 
Kloka råd!

Gaskök, löst vindskydd och en samling lösa kastruller så att du kan välja kastrullstorlek efter hur många ni är på turen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.