Kostillskott vid tränig?

Twinlab

Du kan ju skaffa dig en broschyr om Twinlabs produkter, de har en massa olika kosttillskott så något borde du hitta som passar dig.

har inte hittat någon svensk internet sida men kolla gärna in denna sida: http://nordmalings-halsokost.com/

Eller gå till en hälsobutik och ta en broschyr om kosttillskott

/simon
 
Även så har ett högt proteinintag med samtidigt marginellt intag av vitamin B6, B12 och folsyra misstänkts kunna öka risken för tidig utveckling av ateroskleros.

Jo men det är väl alltid så att äter man för ensidigt så blir det brister, samma sak kommer ju igen vid sambandet mellan vissa fetter och e-vitamin t ex osv. Äter man för i förhållande för mycket/lite av något så kan det bli problem.

Förutom dessa potentiella effekter av ett högt proteinintag så har intag på mer än 18energi-procent i kosten hos barn visats öka sekretionen av bla insulin vilket möjligen kan vara en bidragande orsak till övervikt.

Gillar överhuvudtaget inte att använda energiprocent då det ju inte säger något om mängden (18 % hos mig eller Elofsson ? :) ). Vissa aminosyror är ju kända för att öka insulinutsöndringen så det här resultatet är väl inte så konstigt men hur såg kosten i övrigt ut ? Ökade man bara mängden protein eller ersatta man något och i så fall vad ? (Gissninsvis två dieter en med mindre fett och en med mindre kolhydrater.)

Visst behöver man ett visst ökat intag när man tränar mycket, men över en viss gräns uppnår man inga fördelar dock så kan det finnas en del risker associerat med det ökade intaget.

Riskerna är ju ganska omstridda och det finns ingen typ av bevis att det ger några bestående skador. Vissa människogrupper har ju i alla tider ätit betydligt mer än 2 g/kg kroppsvikt och överlevt t ex Inuiterna så att kategoriskt säga att proteinmängder mellan 2-4 g är farligt finns det nog ingen grund för.
Det var därför jag undrade över ditt påstående, bättre var väl att rekommendera en "maxmängd" på 1,8-2,0 g (En mängd som man ganska lätt uppnår med vanlig mat om man tränar så hårt som i första inlägget samt har lite muskler på kroppen.) och förklara att man antagligen inte har så stor nytta av mer.

Jag tror alltså inte det är nödvändigt med så höga halter som 4g/kg (Det kan finnas undantag vid bodybuilding men det är ett annat kapitel.) men ingen forskning har visat att det är farligt, det senaste testet jag läste om så använde man 8 g/kg i några månader (Har för mig det var 3) utan större inverkan under tiden och inte heller några bestående men.

>Det absolut stora flertalet klarar sig utan dyra proteinpreparat, men det är klart det ligger i dessa fabrikanters intresse att skapa mytbildningar om preparatens förträfflighet.

Jo visst går det att äta bra utan tillskott men det är ganska komplicerat för många att passa in det tidsmässigt, ska man träna mycket krävs det ju nästan någon typ av tillskott om man inte kan träna på heltid.
Sen finns fördelen att man har skalat bort fett och kolhydrater som för en som tränar uthållighetsidrott kanske inte är så positivt men för den som styrketränar så kan det periodvis vara ganska bra.

För övrigt så är ju alltid standardrekommendationen från mig att äta bra mat men som i det ursprungliga fallet med träning 6 gånger i veckan så krävs det ganska mycket mat för att kroppen ska må bra, frågan är vad som är bäst i så fall: Att tvinga i sig mat eller hälla i sig några drinkar.

Att tillskotten är dyra jämfört med vanlig mat beror bara på att du kollar på fel märken. (Twinlab t ex var ju uppe hos några, dyrt märke med taskig innehållsdeklaration.) :)
Det är svårt att slå ett protein för under 170 kr/kg (Räknat på rent protein.) som många kosttillskott ligger på idag men mat är ju oftast godare :)

mvh
Bjorn
 
Kosttillskott

Hello!

Om det främst är konditionsträning du är ute efter så tycker jag att du bör koncentrera dig på vätskebalansen samt att fylla på kolhydratdepåerna före, under och efter träning( om det är långdistans som det gäller.)

Jag kan rekommendera maxim original som en mycket bra kolhydratuppladdning inför långlopp eller riktigt långa träningspass. För vätskebalansen och viss energi under träningen kan är även maxim electrolyte mycket bra. De har även i mitt tycke goda "bars" att knapra på. Även "Vitargo" är mycket bra, men smakar (lätt underdrivet...) inget vidare. En viss varning bör utfärdas att vissa blir lite risiga i magen av dessa produkter. Tyvärr är ingen av dessa särskilt billiga, men maxim har betydligt bättre smak. Maxim electrolyte finns att köpa i "Eco-bag" och blir då betydligt billigare än de mindre förpackningarna. Båda märkena har även återhämtnings-preparat med en större mängd protein. Personligen kan jag dock tycka att en normal kost räcker till för det intaget. Det är många som överskattar vad tillskott kan göra för prestationen.

Jon Hällqvist
 
Varning för Vitargo återhämtningsdryck

Hej

Jag vill utfärda en varning för återhämtningsdryck Vitargo. Jag har provat denna vid ett tillfälle och min mage tålde inte detta. Jag blev fruktansvärt illamående och kräktes i ett halvt dygn efteråt. Så istället för att återhämta mig snabbt efter ett hårt träningspass så körde jag slut alla reserver av vätska och näring i kroppen. Det tog nästan en vecka innan jag var helt återställd igen.

Jag har efter detta hört att flera andra haft likande erfarenhet.

Detta kan ju vara mycket individuellt om man tål en viss energidryck eller inte, särskilt de med hög andel protein.

Mitt råd är att testa först i mindre mängd och absolut inte när förhållandena är som mest krävande.

mvh
Jan-Eric
 
Re: Kosttillskott

skifast79; sa:
Hello!

Om det främst är konditionsträning du är ute efter så tycker jag att du bör koncentrera dig på vätskebalansen samt att fylla på kolhydratdepåerna före, under och efter träning( om det är långdistans som det gäller.)

Jag kan rekommendera maxim original som en mycket bra kolhydratuppladdning inför långlopp eller riktigt långa träningspass. För vätskebalansen och viss energi under träningen kan är även maxim electrolyte mycket bra. De har även i mitt tycke goda "bars" att knapra på. Även "Vitargo" är mycket bra, men smakar (lätt underdrivet...) inget vidare. En viss varning bör utfärdas att vissa blir lite risiga i magen av dessa produkter. Tyvärr är ingen av dessa särskilt billiga, men maxim har betydligt bättre smak. Maxim electrolyte finns att köpa i "Eco-bag" och blir då betydligt billigare än de mindre förpackningarna. Båda märkena har även återhämtnings-preparat med en större mängd protein. Personligen kan jag dock tycka att en normal kost räcker till för det intaget. Det är många som överskattar vad tillskott kan göra för prestationen.

Jon Hällqvist

Anledningen till att Vitargo smakar som det gör är att det inte innehåller socker, det innehåller just Vitargo, som är långt mycket bättre än Maxims produkter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.