Kostillskott vid tränig?

Undrar vilka energidrycker, bars och dylikt som är bäst. Helst skall dom vara billigast också :)

Jag skall främst köra konditionsträning som cykling, löpning och dylikt.

Det är ju en hel djungel av märken och med olika funktioner.
Vilka skall man använda vi repektive tillfällen tex efter träning för att snabba på återhämtningen?

mvh
 
Beror på hur hårt du ska träna, oftast duger en banan eller en näve med russin. Jag har alltid varit kritisk mot kosttillskott, jag vet inte riktigt vad det beror på. Det som jag däremot tycker är helt ok är Pripps enrgy drink.
 
crazy; sa:
Undrar vilka energidrycker, bars och dylikt som är bäst. Helst skall dom vara billigast också :)

Jag skall främst köra konditionsträning som cykling, löpning och dylikt.

Det är ju en hel djungel av märken och med olika funktioner.
Vilka skall man använda vi repektive tillfällen tex efter träning för att snabba på återhämtningen?

mvh

Skippa märkena, läs istället på vad som står på förpackningen(Förutsatt givetvis att du vet vad de ska innehålla).
Hur långa pass ska du köra ?
Lite mer detaljer krävs för att kunna ge några igentliga råd.
Vad är dina mål med träningen ?

/Linus
 
Njaaa, det är väl främst cyklingen där man kanske kör en tre timmar.

Målet är att få bättre kondition och att gå ned i vikt.

Jag tränar nästan varje dag dessutom så därför vore det bra att få reda på hur man optimerar återhämtningen.
 
Optimera återhämtning

Efter ett långt konditionspass på cykel behöver du ge kroppen snabba kolhydrater och proteiner, under ett så långt pass fyller man även på med en kolhydratdryck under aktiviteten.

Inom 15 minuter efter avslutat pass kan en måltid se ut på följande sätt:
2 energibars eller en risifrutti och en näve russin + banan.

Du behöver få i dej omkring 10-15 gram protein och övervägande snabba kolhydrater och Inom 1.5 timmar efetr träning behöver du äta en riktig måltid.

Övriga måltider intas var tredje timme ca 5ggr två av måltiderna bör vara lagade.

Lycka till
 
Du säger du tränar nästan varje dag.
Menar du då att du kör 3 mil varje dag, eller att du kombinerar cykling med styrka eller dylikt ?
Det är väldigt påfrestande för kroppen och man kan lätt göra mer skada än nytta om man inte sköter kosten rätt.
prusic gav dig bra råd, men det kan vara svårt att hålla på så 7 dagar i veckan =)

Om du vill bränna fett och så är det väldigt bra att strypa mycket av kolhydraterna du får ifrån pasta och ris m.m, och istället äta mycket fett (fleromättat och enkelmättat fett) tillsammans med protein.

/Linus
 
backpacker; sa:
Du säger du tränar nästan varje dag.
Menar du då att du kör 3 mil varje dag, eller att du kombinerar cykling med styrka eller dylikt ?
Det är väldigt påfrestande för kroppen och man kan lätt göra mer skada än nytta om man inte sköter kosten rätt.
prusic gav dig bra råd, men det kan vara svårt att hålla på så 7 dagar i veckan =)

Om du vill bränna fett och så är det väldigt bra att strypa mycket av kolhydraterna du får ifrån pasta och ris m.m, och istället äta mycket fett (fleromättat och enkelmättat fett) tillsammans med protein.

/Linus

Det är det som är kruxet. Jag måste äta hyvsat bra för att kunna träna effektovt men samtidigt inte för mycket. Det handlar om balans.
Jag skall typ cykla två, tre gången i veckan. Löpträna två och promenad ett par gånger typ 6 dagar i veckan.

Hur lång man kör beror ju på dagsform. Idag tar jag tex en promis då jag hade typ 65 i vilopuls när jag vaknade.
 
crazy; sa:
Det är det som är kruxet. Jag måste äta hyvsat bra för att kunna träna effektovt men samtidigt inte för mycket. Det handlar om balans.
Jag skall typ cykla två, tre gången i veckan. Löpträna två och promenad ett par gånger typ 6 dagar i veckan.

Hur lång man kör beror ju på dagsform. Idag tar jag tex en promis då jag hade typ 65 i vilopuls när jag vaknade.

Hade du bytt ut promenaden emot simning hade man kunnat tro du tränade inför Triathlon SM =)
Ok, om du ska köra så seriöst så är ju kost verkligen A & O.
Då skulle jag råda dig att inhandla en bok om kost, T.ex "Allt om kosttillskott" - Fredrik Paulún, http://www.paulun.com/start.php

/Linus
 
backpacker; sa:
crazy; sa:
Det är det som är kruxet. Jag måste äta hyvsat bra för att kunna träna effektovt men samtidigt inte för mycket. Det handlar om balans.
Jag skall typ cykla två, tre gången i veckan. Löpträna två och promenad ett par gånger typ 6 dagar i veckan.

Hur lång man kör beror ju på dagsform. Idag tar jag tex en promis då jag hade typ 65 i vilopuls när jag vaknade.

Hade du bytt ut promenaden emot simning hade man kunnat tro du tränade inför Triathlon SM =)
Ok, om du ska köra så seriöst så är ju kost verkligen A & O.
Då skulle jag råda dig att inhandla en bok om kost, T.ex "Allt om kosttillskott" - Fredrik Paulún, http://www.paulun.com/start.php

/Linus

Jag simmade och styrketränade även förut men skall satsa på kondition i år. Tänkte försöka gå under 45 i vilopuls om det går. Det lägsta jag haft är 47. Jag kollat hans sajt förut och den verkar intressant. Det är bara det att jag har inte tid att läsa just nu på grund av att jag är överhoppad med litteratur. Jag måste ju hinna träna dessutom :)
 
Vidhåller ändå att det är bättre att köpa en bok...krävs inte speciellt mycket läsning för att få en bra uppfattning vad du bör äta, och när.
Det är ju väldigt individuellt med kost och träning, men vissa tumregler finns ju.
Frågade en kompis till mig som är triathlet för att få lite mer tips.

"Syfte: Prestera bra

Före passet:

*laddad med glykogen i benmuskulaturen. (lagrade kolhydrater) och inte tömda ben från aktivitet innan..
* inte äta för nära inpå (ca 2-4h innan)
* väl fylld på vätska
*kaffe 30min innan


Under passet

inget.. vatten
Man behöver inte fylla på under passet om man håller på under 1h


Efter passet:

vitaminer (c) +snabba kolhydrater +5-10dl vätska + protein
____________________

Syfte: Bränna fett

Före passet:

*inte för fulla depåer av glykogen och kolhydrater som inte lagrats
* inte äta för nära inpå (ca 2-4h innan)
*kaffe 30min innan



Under passet:

inget eller långsamma kolhydrater eller typ nötter


Efter passet:

vitaminer (c) +snabba kolhydrater +5-10dl vätska + protein
_____________________

Ifall passet är längre än 1 timme:
då blir det automatiskt förbränning.. för depåerna börjar ta slut efter 1h
Där behöver man, om man inte är jätte laddad.. fylla på med något.
sepmer e grymt.
eller något snabbt.. men då avbryter du förbränningen
annars bara vatten

/Karl-Petter"



Hoppas det hjälpte dig lite...
Reserverar mig för skrivfel, såg i ett tidigare inlägg om vett och etikett hur petnoga en del kan vara =)

/Linus
 
crazy; sa:
Det är det som är kruxet. Jag måste äta hyvsat bra för att kunna träna effektovt men samtidigt inte för mycket. Det handlar om balans.
Jag skall typ cykla två, tre gången i veckan. Löpträna två och promenad ett par gånger typ 6 dagar i veckan.


http://www.uppladdningen.nu

Det bästa är väl att räkna ut hur mycket du gör av med och sedan äta därefter. För återhämtningen: Banan/chocklad så fort som möjligt. Rejäl måltid inom 1 timma.

Men som sagt, räkna ut hur mycket energi du gör av med och hur mycket du då bör stoppa i dig för att gå ned i vikt. På adressen ovan finns ett lämpligt program att ladda hem och även en del information.

Vad du drar ned på spelar ingen större roll för viktnedgången, det viktiga är ett energiunderskott.
Har för mig någon har sagt att 500 kcal i energiunderskott per dag motsvarar en viktnedgång på 0,5 kg per vecka.

Have a nice one.

[Ändrat av Hasselstrom 2003-04-22 kl 16:02]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.