Kort kniv... ??

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Fällkniven WM1 eller EKA Swede 88 (fällis).
Om du tycker att handtaget på WM1 är för litet kan du köpa bladet löst och göra ett eget handtag.

EKA Swede är också bra. Men den duger inte att klyva ved med. En kompis till mig slog på bladet till min och knäckte mekaniken (fast det var nog en Swede 90). Bra knivar hursomhelst.

Och fällkniven gör ju fina grejer. Dyra bara.

Just precis där tippade gungbrädan över.

Om du absolut måste ha en kniv att slå på skall du ju inte ha en fällis, åtminstone inte en EKA. Möjligtvis någon tretusenkronors Strider.

EKA har en H8 som inte är för dyr. Kort och tjockt blad. den borde tåla lite stryk.

Fällkniven är dyra av två anledningar. Dels för att de är extremt bra och för att svenska kronan är kass.

Många bra förslag. Jag har en kandidat till:

SnodyActivator.jpg

Det är Benchmade Snody Activator i D2.

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips