Korsning av Sarek i juli med några bestigningar

Hej,

Först och främst ber jag om ursäkt för mina fel i svenska (jag är fransman).
Min partner och jag vill upptäcka Sarek-regionen i juli för en helt självständig vandring. Tanken är att stanna där i ungefär tio dagar och hitta en rutt som passar våra önskemål, nämligen: 1. Korsa massivet, 2. Följa en vandringsled som är meningsfull ur topografisk synvinkel och med tanke på sevärdheter, 3. Göra flera bestigningar (men utan klättringsutrustning eller glaciärutrustning).

För tillfället har jag hittat denna rutt som går över den breda floden i slutet: https://fr.wikiloc.com/itineraires-randonnee/sarek-ritsem-kvikkjokk-14446464

Vi har erfarenhet av vandring och bergsklättring, men vi är ganska osäkra på vilka toppar vi ska sikta på, eftersom det beror mycket på förhållandena (snö), vädret (nederbörd, vind) och hur lång tid det tar. I teorin skulle vi vilja bestiga Ahkka (Stortoppen) – alltså i början av övergången. Två rutter verkar möjliga: nordöstra kammen eller söderifrån. Men jag är rädd att omvägen kommer att ta mycket tid. Jag försöker också ta reda på om Sarektjahkka (Stortoppen) är möjlig att bestiga från söder, men det innebär att man måste korsa en bit av glaciären...
Annars har jag hittat två andra toppar som är mer tillgängliga: Nijak och Laddebakte. Jag letar fortfarande efter rätt väg till Nijak.

Jag har flera frågor:

- Hur många dagar tar den här rutten som är angiven ovan vanligtvis?
- Vad är för- och nackdelarna med rutten som går till Saltoluokta istället för Kvikkjokk?
- Vilka bestigningar är realistiska att sikta på?

Tack så mycket för er hjälp.

😊

Hej,
Jag har ingen erfarenhet av att gå Ritsem-Kvikkjokk men gick Ritsem-Saltoluokta och den tog 6 eller 7 dagar (minns inte riktigt) Men troligen 6 dagar utan problem.

Fördelen med att avsluta i Salto är fjällstationen där du får en bra middag med dryck och en varm säng. Kvikkjokk har stängt sin restaurang samt minskat kraftigt antal bäddar pga renovering.

Jag har korsat Sarek från Ritsem till Kvikkjokk via Gisuris-Routesvagge-Skarja-Alggavagge-Niedariephvagge-Sarvesvagge-Njoatosovagge-Tjuolddavagge-Vallespiken-Prinskullen-Kvikkjokk. Det tog 10 vandringsdagar inräknat en vilodag med dagstur utifrån Skarja.

Instämmer med Merckx om fördelarna med att avsluta i Saltoluokta. Även vandringen på Kungsleden från Aktse till norrut är nog mer intressant än Kungsleden söderut mot Kvikkjokk, som inte riktigt ger någon "Sarek experience".

När det gäller toppbestigningar är Låddebakte och Nijak bra val. Även Svarta Spetsen är enkelt tillgänglig längs er väg. Sarektjåhkkås stortopp nås bara via glaciär och kräver utrustning, åtminstone söderifrån.

Jag har gått upp på Ahkkas stortopp från söder och det finns en lång diskussion om olika vägval där i en annan tråd: https://www.utsidan.se/forum/threads/akkas-stortopp-fran-soeder.62327/ . Det blir inte alls någon omväg, då ni kan gå mot Ahkka direkt utan att ta vägen över Gisuris som på din planerade rutt.

Tack för ditt meddelande, Merckx. Renoveringen i Kvikkjokk kommer väl inte att vara klar till sommaren?
Om andra har några åsikter om ankomsten till Kvikkjokk eller Saltoluokta, hör gärna av er!

Tack för informationen, smux!

Celeste_26, om jag förstår rätt är vägen österut mer intressant än den söderut, särskilt när det gäller landskapet?
Vad tycker du om den här rutten för att bestiga Ahkka och sedan fortsätta söderut?

LG5gfnA.jpeg

Om någon är sugen på att rita på en karta skulle jag gärna vilja få en uppfattning om spåren för att klättra upp till Nijak, Svarta spetsen och Laddebakte.

Tack igen för er hjälp.

Celeste_26, om jag förstår rätt är vägen österut mer intressant än den söderut, särskilt när det gäller landskapet?
Vad tycker du om den här rutten för att bestiga Ahkka och sedan fortsätta söderut?

LG5gfnA.jpeg

Om någon är sugen på att rita på en karta skulle jag gärna vilja få en uppfattning om spåren för att klättra upp till Nijak, Svarta spetsen och Laddebakte.

Tack igen för er hjälp.
Jag gick upp på Ahkka längs den röda linjen, i glaciärens kant. Även den blå linjen går att följa över berget, brant men inte klättring.
Screenshot_20260310_205703_Min karta.jpg

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Till TS, jag vet inte vilken karta du använder, men mitt tips är att använda denna när du planerar din tur förutsatt den är tillgänglig från var du bor:

Tack så mycket, Celeste_26! Det är mycket tydligt.

Jag har dock en fråga. När man kommer ner från Ahkka via södra sidan och vill fortsätta mot topparna Nijak och Svarta Spetsen, var är det enklast att korsa vattendraget?

Path.jpg

Att komplettera till de svar du redan fått, om du går norrut från Aktse blir merparten av turen över trädgränsen medan om du går söderut till Kvikkjokk blir merparten av turen i skog så det är en fråga vad man föredrar.

Tack så mycket, Celeste_26! Det är mycket tydligt.

Jag har dock en fråga. När man kommer ner från Ahkka via södra sidan och vill fortsätta mot topparna Nijak och Svarta Spetsen, var är det enklast att korsa vattendraget?
Jag har inte korsat där själv, men de beskrivningar som jag läst säger att det är lämpligt att vada Souttasjjåhkå något hundratal meter före sammanflödet med Sjnuvdishjåhkå. Det vill säga rakt ner i förlängingen av din prickade röda linje. Vadet kan vara svårt när det är mycket vatten. I somras när det verkligen var högt vatten i Sarek mötte jag ett par som nätt och jämnt hade lyckats ta sig över där.

Tack vare era råd tror jag att jag kommer att välja denna rutt som utgångspunkt: https://es.wikiloc.com/rutas-sender...esvagge-rappadalen-aktse-saltoluokta-19036704

På listan över toppar som jag skulle vilja bestiga finns:

- Ahkka eller Nijak
- Svarta Spetsen
- Laddebakte
- Skierffe

Nu uppstår frågan om antalet dagar. På plats bör vi ha mellan 9 och 10 dagar till vårt förfogande. Tycker du att det är tillräckligt för två personer i god fysisk form?

För själva vandringen bör tiden vara tillräcklig, men om ni vill genomföra de toppturer ni skriver känns tiden för knapp. Får ni ont om tid eller om vädret inte är på bästa humör kan ni alltid stryka några toppbestigningar, dessutom spara lite tid genom att gå höga vägen över Rapadalen och passera Skierfe på vägen istället för att brottas med djungeln i Rapadalen och ta omvägen via Aktse.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.