Koncentrerat smör

Thaifong?

Jag brukar köra med två smörbyttor under längre vandringar. En som hålls oöppnad väck från syre tills den första är slut. Då klarar sig smör länge. Men det vore fint med den längre hållbarheten, särskilt när det är varmt. Men ghee är inget att satsa på till smörgåsarna då, eller?

Raskesven

Har butik i närheten som heter Thaifong, ska åka dit i morgon å se om de har ghee.
Återkommer med rapport!
 
Dum fråga kanske...

Jag är mycket intresserad av detta, är för#¤%¤#"%#¤%&annat trött på läckande oljeflaskor.
Mellan vilka temperaturer är det här smälta, "renade" smöret fast undrar jag, och vilka burkar ska man ha det i för att det inte ska läcka ut över restern av maten.
 
Det är väl en bra fråga

Det tål mycket hög värme i matlagning, över 200 grader innan det börjar brännas vid. Jag kan inte hitta någon info om inom vilket temperaturspann det håller sig solitt men jag kan garantera att det inte blir flytande. I termer av att tåla värme så är det lite som margarin i rumsvärme i att det inte smälter så lätt. Jag har ingen ghee hemma just nu, annars skulle jag ha tid för ett litet experiment men tyvärr. Nu vandrar jag inte på det sättet längre men jag skulle ta ghee med mig men man kan ju prova en liten burk medan man är hemma så att man inte står där och tänker att jamen vad i hela friden är detta...?
Ghee ska hålla sig i några månader i rumstemperatur, i kylskåp mycket längre.
 
Bugar och bockar!

Det tål mycket hög värme i matlagning, över 200 grader innan det börjar brännas vid. QUOTE]


Min tanke var att hitta något bätre än läckande oljeflaskor uppåt Abisko i sommaren!
Hittills har jag kört plastpåse över plastpåse...
Så tack för tippset!

Hoppas att du får en trevlig sommar, var det nu blir ;-)
Fraewu, vad är planerna för sommaren föresten?
 
Inte hittat Ghee än..

Var inne i en grekisk affär i Saluhallen och letade igår, han sa att han haft det men slutat eftersom ingen ville köpa något som innehåller närmare 100% fett. Han tittade dock på mig som om jag vore ett ufo när jag berättade vad jag skulle ha det till...

Ett par andra affärer hade inte hört talas om det, kanske var för mycket inriktade mot sushi och annat populärt, vet inte så noga.
 
Var inne i en grekisk affär i Saluhallen och letade igår, han sa att han haft det men slutat eftersom ingen ville köpa något som innehåller närmare 100% fett. Han tittade dock på mig som om jag vore ett ufo när jag berättade vad jag skulle ha det till...

Ett par andra affärer hade inte hört talas om det, kanske var för mycket inriktade mot sushi och annat populärt, vet inte så noga.


Saluhallen??? Förorten är nog ett bättre tips.
 
Var inne i en grekisk affär i Saluhallen och letade igår, han sa att han haft det men slutat eftersom ingen ville köpa något som innehåller närmare 100% fett. Han tittade dock på mig som om jag vore ett ufo när jag berättade vad jag skulle ha det till...

Ett par andra affärer hade inte hört talas om det, kanske var för mycket inriktade mot sushi och annat populärt, vet inte så noga.

Nej nej nej, inte saluhallen utan någon av de asiatiska affärerna som ligger runt Olof Palmes gata. Det finns en specifik indisk, Taj Mahal på Kammakargatan. Prova den lilla thai-affären på Olof Palmes gata eller Omi Foods på Olofsgatan
 
Ang. smör

Klarifierat smör heter det på ren svenska. Används dagligen av kockar på restaurang då det är huvudingredienser i emulsionsåser som Hollandaise och Bearnaise. Busenkelt att göra själv genom att man smälter och sedan kokar bort vattnet i smöret på medel låg värme. Skumma bort proteinet som flyter upp med en sked och låt stå en stund tills resterande grums sjunkit till botten. Hälla sedan av ditt "Ghee" utan att få med det som samlats på botten. Tyvärr försvinner nu nästan all smörsmak och även den fina bruna yta det ger vid stekning. Så någon vidare bra ersättning för smör på turer tycker jag inte att det är. Bra raps eller oliv olja smakar minst lika bra och innehåller för kroppen bättre fettsyror.
http://en.wikipedia.org/wiki/Clarified_butter
 
Göteborg...

Staden jag befinner mig i är Göteborg...:)

Och jag var inte så fel ute, han hade en burk med Ghee i sitt fönster, men hade som sagt slutat med den eftersom vi fetträdda svenskar inte köpte.

De tre asiatiska affärerna jag var inne i visste inte vad jag pratade om, men som sagt, jakten går vidare. Annars gör jag eget, det är inte så mycket mer med det. Var bara lite intressant att prova och titta efter det eftersom jag inte hört talas om det förut.

Nej nej nej, inte saluhallen utan någon av de asiatiska affärerna som ligger runt Olof Palmes gata. Det finns en specifik indisk, Taj Mahal på Kammakargatan. Prova den lilla thai-affären på Olof Palmes gata eller Omi Foods på Olofsgatan
 
Staden jag befinner mig i är Göteborg...:)

Och jag var inte så fel ute, han hade en burk med Ghee i sitt fönster, men hade som sagt slutat med den eftersom vi fetträdda svenskar inte köpte.

De tre asiatiska affärerna jag var inne i visste inte vad jag pratade om, men som sagt, jakten går vidare. Annars gör jag eget, det är inte så mycket mer med det. Var bara lite intressant att prova och titta efter det eftersom jag inte hört talas om det förut.

Det finns bara EN stad i Stockholm, nä jag menade Sverige.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.