Koncentrerat smör

Inte Asiat, ska vara Indisk

Köpte en burk "Khanum pure butter ghee" på vår lokala Indisk mm. butik ( först var jag på Thaibutiken men de viste inte vad jag pratade om, men skulle givetvis undersöka saken och beställa hem:) ) Det var flytande när jag öppnade burken, väldigt svårt att få still på smörgåsen, smaken var "smörlik" lite konstgjort trots detta pure!
tog fram den idag från kylskåpet o stelnat hade det gjort som smör.

Kommer låta det stå framme i rummet ca 23 grader för att se vilken tid det tar att smälta. återkommer senare med besked

Ps Den kostar 55 kr för 500 gram Ds
 

Bilagor

  • IMAGE_145.jpg
    IMAGE_145.jpg
    30.3 KB · Visningar: 1,301
Förlåt

Själv bor jag inte i Stockholm heller. Dessvärre antar man ju en massa saker ;), ber om ursäkt.
Jag har letat lite på gula sidorna men jag har bara varit två dagar i centrala göteborg så jag har ingen aning om hur det ser ut. Det finns två oritentaliska butiker på Basargatan, och orientaliska delikatesser i Saluhallen men där har du förmodligen redan varit.
Jag kan höra mig för i matnördskretsarna där jag vistas om du vill.
 
Köpte en burk "Khanum pure butter ghee" på vår lokala Indisk mm. butik ( först var jag på Thaibutiken men de viste inte vad jag pratade om, men skulle givetvis undersöka saken och beställa hem:) ) Det var flytande när jag öppnade burken, väldigt svårt att få still på smörgåsen, smaken var "smörlik" lite konstgjort trots detta pure!
tog fram den idag från kylskåpet o stelnat hade det gjort som smör.

Kommer låta det stå framme i rummet ca 23 grader för att se vilken tid det tar att smälta. återkommer senare med besked

Ps Den kostar 55 kr för 500 gram Ds

Just det! Det där _är_ ghee på burk!!! Jag har gjort här hemma. Ska göra experiment med det i hur lång tid det tar för det att smälta och sådär. Smaken kan aldrig bli helt smörlik eftersom du silar bort proteinet som bidrar med en hel del smak. Däremot får du hållbarhet.
 
"Klarifierat???"

Nu blir jag riktigt härsken ;-) Vad är det för fel med skirat smör!!!???

Glad Midsommar
 
Hemgjord ghee

Eller okej då, skirat smör ;).

Smält 500 gram smör
Vänta tills allt är smält och ta bort det grums som flyter upp till ytan.
Ställ smöret att svalna och rensa sedan ytan från grums. Det är lättare att göra det när smöret har svalnat än när det smälter. Häll av det skirade smöret utan att något av den mjölkiga bottensatsen följer med. Låt det hellre det bli mer bottensats kvar i kastrullen än försök få ut mesta möjliga skirat smör.

Hemgjord ghee i fast form, som man har kylt ner, behåller sin fasta form i drygt fem timmar (200 gram). Då har den stått framme i normal rumstemperatur i drygt 21 grader.
Den har ungefär samma höga rökpunkt som olja, nota bene ungefär, och den tål indisk matlagning som utnyttjar höga temperaturer.
 
Senast ändrad:
5 h stämmer ganska bra

13.00 fast från kylen
14:00 ytan fuktig
15.30 ytan som craim fraich
20: 30 hela burken som gammal klumpig filmjölk

tror det fungerar som olja fast med smörsmak ;)

Lycka till med era långkok!
 
curry safaris tar en dryg halvtimme. Vilket är ungefär vad mitt tog. Jag angav inga specifika tidsangivelser utan antar att den som vill ta med sig ghee kollar upp recept ordentligt.
Får man tag i tillverkad ghee så tycker jag att man ska köpa det.
 
Senast ändrad:
Finns inget koncentrerat fett som är mer värmebeständigt? Tänker på det de sprejar snabbnudlarna med som ju inte verkar rinna förrän de får kokande vatten på sig.

Har funderingar på att blanda cous-cous, fett och kryddor och få riktigt billigt och energisnålt friluftskäk. Skulle nog funka att slänga i lite självtorkad lövbiff också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.