Koncentrerat smör

Nej det är inge större skillnad på olivolja och rapsolja, de smakar lite olika. Men kallpressad rapsolja är också gott.
 
Varför jag vill ha Smör iställer för olja

Anledningen till att jag ville ha med mig smör är dels för att ha när jag bakar bröd, dels för att det är så himla gott med smör på det nybade brödet, samt att ha i bearnaisesåsen. Olja i alla ära, men till dessa saker, nää. Därför drog jag igång tråden, för att jag var nyfiken på Ghee.

Förra året hade jag vanligt smör, och det var inga problem med att det härsknade, men det rann ju iväg när solen gassade på ryggsäcken hela dagen.

Fast det har ju blivit en intrressant diskussion av det hela i vilket fall. Lutar dock mot att det blir vanligt hederligt smör i år med.
 
ok, börjar känna att det börjar likna koncensus :) Vilken typ av fett är optimalt eller är det bara en smakfråga? Olivolja mer hållbart, mer vitaminer eller dylikt kontra rapsolja eller liknande?

Är noob på detta och suger i mig all kunskap som förmedlas. Vet bara att efter att ha testa lite torrfruset så har jag insett att det inte riktigt är min melodi.
Ju högre temeperatur som krävs för att få fettet mjukt eller rinnande, ju ledsnare blir ditt kardiovaskulära system. Vegetabiliska fetter är generellt sett hjärtvänliga.
Jag tror inte att en vecka om året på ister kommer rendera en hjärtattack men många bäckar små...
 
Anledningen till att jag ville ha med mig smör är dels för att ha när jag bakar bröd, dels för att det är så himla gott med smör på det nybade brödet, samt att ha i bearnaisesåsen. Olja i alla ära, men till dessa saker, nää. Därför drog jag igång tråden, för att jag var nyfiken på Ghee.

Förra året hade jag vanligt smör, och det var inga problem med att det härsknade, men det rann ju iväg när solen gassade på ryggsäcken hela dagen.

Fast det har ju blivit en intrressant diskussion av det hela i vilket fall. Lutar dock mot att det blir vanligt hederligt smör i år med.

Du är rätt ute!!!
Äsch o tvi åt becel anti pro action, lätta, mini, leva, (överleva ! ?) eller va de heter, kemikalier åter kemikalier, det är bara o kolla innehållsförteckningen, skitprodukter är det !
Kram tilll dig som fattat galoppen !
Peter1959 Loves ÄKTA naturprodukter....
 
Senast ändrad:
Ju högre temeperatur som krävs för att få fettet mjukt eller rinnande, ju ledsnare blir ditt kardiovaskulära system. Vegetabiliska fetter är generellt sett hjärtvänliga.
Jag tror inte att en vecka om året på ister kommer rendera en hjärtattack men många bäckar små...

Vegetabiliska fetter är hjärtvänliga? Det påståendet håller jag inte med om. Jag undviker fetter från växter och frön och särskilt sjukdomsframkallande syntetiska margariner (Becel, Lätta mfl.). Naturligt animaliskt fett har människan ätit i ett par miljoner år, att det plötsligt skulle vara orsaken till hjärt och kärlsjukdomar finner jag högst osannolikt. Fantastiskt bra att det finns koncentrerat smör, perfekt att ha med sig på en långtur! :)
Mitt inlägg var kanske lite Off Topic, men jag ville visa att det finns helt andra åsikter om vad som är nyttigt och inte:)
Mer om den felaktiga hypotesen "mättat fett är farligt" finns här för den intresserade:
http://fatlies.wordpress.com/fatlies/summury/
 
ok, börjar känna att det börjar likna koncensus :) Vilken typ av fett är optimalt eller är det bara en smakfråga? Olivolja mer hållbart, mer vitaminer eller dylikt kontra rapsolja eller liknande?

Är noob på detta och suger i mig all kunskap som förmedlas. Vet bara att efter att ha testa lite torrfruset så har jag insett att det inte riktigt är min melodi.

Rapsolja är högre röktpunkt, ie. är säkrare, särskilt ute på färd. Rapsolja är också lika nyttigt som olivolja.
 
Vegetabiliska fetter är hjärtvänliga? Det påståendet håller jag inte med om. Jag undviker fetter från växter och frön och särskilt sjukdomsframkallande syntetiska margariner (Becel, Lätta mfl.). Naturligt animaliskt fett har människan ätit i ett par miljoner år, att det plötsligt skulle vara orsaken till hjärt och kärlsjukdomar finner jag högst osannolikt. Fantastiskt bra att det finns koncentrerat smör, perfekt att ha med sig på en långtur! :)
Mitt inlägg var kanske lite Off Topic, men jag ville visa att det finns helt andra åsikter om vad som är nyttigt och inte:)
Mer om den felaktiga hypotesen "mättat fett är farligt" finns här för den intresserade:
http://fatlies.wordpress.com/fatlies/summury/

Han kunde ju åtminstone ha stavat summary rätt...
 
Rapsolja är högre röktpunkt, ie. är säkrare, särskilt ute på färd. Rapsolja är också lika nyttigt som olivolja.

Rökpunkt mäter vad jag förstår ett ämnes sotbildning vid förbränning. Men man ska väl inte elda rapsoljan på turen, utan äta den, så varför är hög rökpunkt säkrare? Räcker stekvärmen för att rökpunkten ska bli aktuell?
 
Rökpunkt mäter vad jag förstår ett ämnes sotbildning vid förbränning. Men man ska väl inte elda rapsoljan på turen, utan äta den, så varför är hög rökpunkt säkrare? Räcker stekvärmen för att rökpunkten ska bli aktuell?

Om man lagar mat på spritkök, eller vad man nu väljer, föredrar jag en olja med högre rökpunkt just för att jag inte är en hejare på att reglera temperatur på utekök. Rapsolja har högre rökpunkt än olivolja, det har också jordnötsolja. Jag föredrar rapsolja eftersom det är som sveriges olivolja och bidrar till att hålla landskapet öppet och det är så vackert när rapsfälten blommar.
Ta den olja man smakmässigt föredrar så är problemet löst :). Förutom en angelägen kajak-människa är jag också mycket förtjust i matlagning ;)
 
Provade i helgen

Det är smörsmaken man är efter. Duger främst till stekning.

Jag kan varmt rekommendera detta. Det har kvar den goda smörsmaken och bränner inte fast i pannan. Jag stekte pannkakor i helgen och det var perfekt. Mitt köpte jag på Martin Ohlsson i Partihallarna i Gbg (min arbetsgivare har konto där).

Mvh Harald
 
Vegetabiliska fetter är hjärtvänliga? Det påståendet håller jag inte med om. Jag undviker fetter från växter och frön och särskilt sjukdomsframkallande syntetiska margariner (Becel, Lätta mfl.). Naturligt animaliskt fett har människan ätit i ett par miljoner år, att det plötsligt skulle vara orsaken till hjärt och kärlsjukdomar finner jag högst osannolikt. Fantastiskt bra att det finns koncentrerat smör, perfekt att ha med sig på en långtur! :)
Mitt inlägg var kanske lite Off Topic, men jag ville visa att det finns helt andra åsikter om vad som är nyttigt och inte:)
Mer om den felaktiga hypotesen "mättat fett är farligt" finns här för den intresserade:
http://fatlies.wordpress.com/fatlies/summury/

Naturligt förekommande fetter i växter har människan också ätit i många tusentals år. Det är den oljan man pressar ut och säljer. Vårt levnadssätt har dramatiskt förändrats och vi rör oss inte lika mycket som förr. I och med detta kanske vissa livsmedel påverkar oss negativt?

Det känns som att inte mycket "nuturligt" är kvar i livsmedel nu för tiden. Det läggs till, tas bort och behandlas hit och dit. Man kan undra hur bra det är för oss?

/mattias
 
Naturligt förekommande fetter i växter har människan också ätit i många tusentals år. Det är den oljan man pressar ut och säljer. Vårt levnadssätt har dramatiskt förändrats och vi rör oss inte lika mycket som förr. I och med detta kanske vissa livsmedel påverkar oss negativt?

Det känns som att inte mycket "nuturligt" är kvar i livsmedel nu för tiden. Det läggs till, tas bort och behandlas hit och dit. Man kan undra hur bra det är för oss?

/mattias

Just oljor går det inte att fiffla med. Olja är 100 procent fett och jag använder bara veggo-oljor.
Välj en kallpressad och inte en varmpressad olja, den tidigare anses nyttigare.
Var och en ska bli salig på sitt sätt men matlagaren i mig väljer så rena livsmedel i mig som möjligt. Naturligt i processade livsmedel får tas med en nypa salt, men ofta betalar du för vad du får. Det gäller inte allt men det gäller ofta nog.
Olja av nötter, frön, oliver. Jag håller mig borta från transfett. Jag gillar ghee och rapsolja, den som inte som det är ju fria att välja n åt annat. Jag väljer inga light-produkter. Light invaggar en i att det är nyttigare och tenderar att få dig att ta mer. Då använder jag hellre riktig vara och stannar vid att använda mindre.

I vissa fall, de är inte så många här, men glass kan vara ett gott exempel, ta en vanlig vaniljglass och en märkesglass och jämför innehållsförteckningen om hur mycket färre kringingredienser märkesglassen innehåller (t ex Lejonet & Björnen). E-nummer förekommer i all mat, de är i sig inte farliga, de är en systematiserad katalog för att allergiker m.fl. ska kunna hålla reda på ingredienser utan att leta sig halvt fördärvade (e-nummer kommer upp i all diskussion om mat).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...