Kompassjustering Garmin 60CS

Försökte justera kompassen i GPSen.
GPSen fast monterad i båten.
Körde båten i cirklar så fort den går (7 knop) fick felmedelandet för sakta vridning.
Om jag bara vrider GPSen i båten, får jag inte med båtens magnetstörning på olika kurser.
Tråkigt jag som trodde att den skulle vara avsedd för marint bruk!
 
Med den felmarginal du har på den elektriska kompassen kan du nog glatt strunta i båtens egenskaper. Det är isåfall MYCKET viktigare att du sätter kompassen helt vågrätt (fast då kan du nog inte titta på den)

Sedan kan man ju fråga sig vilken precision du behöver på kompassen. Som jag ser det så kan man använda en elektronisk gps-kompass till två saker. Jag har haft en Vista, men nu en gpsmap60C. (utan kompass)

1. Passa kartan så att kurs-upp blir korrekt även om man är still.
2. Använda kompassen som riktningsvisare om man är i tät skog så att man får dålig täckning.

Jag kan inte se att alternativ två gäller om du är i en båt.

Rör du dig det minsta framåt så kan riktningen tas från GPS:en och då blir den ytterst korrekt utan någon justering. (Gränsvärdet för när den byter från elektronisk kompass till gps-kompass finns nog i någon inställningsmeny.)

Så för att passa kartan så kan du ha en riktigt usel kalibrering för så bra är inte displayen.

God Tur!
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lasse L; sa:
Försökte justera kompassen i GPSen.
GPSen fast monterad i båten.
Körde båten i cirklar så fort den går (7 knop) fick felmedelandet för sakta vridning.
Om jag bara vrider GPSen i båten, får jag inte med båtens magnetstörning på olika kurser.
Tråkigt jag som trodde att den skulle vara avsedd för marint bruk!

Men båten är ju alltid i rörelse, då behöver du ju inte ens ha den elektroniskakompassen aktiverad. Den "kompassen" som beräknas på positionen blir ju lika exakt så länge du är i rörelse.
 
Nu vet jag inte hur just 60-modellen skall kalibreras men andra mottagare med inbyggd kompass skall inte köras i cirkel utan läggas på ett vågrätt underlag och vridas sakta runt sin egen centrumpunkt.
Om man gör så med mottagaren på den plats den ska sitta eller i närheten av den så blir det bra.

Läs manualen o se om det samma gäller 60.
 
Jimmy_L; sa:
Lasse L; sa:
Försökte justera kompassen i GPSen.
GPSen fast monterad i båten.
Körde båten i cirklar så fort den går (7 knop) fick felmedelandet för sakta vridning.
Om jag bara vrider GPSen i båten, får jag inte med båtens magnetstörning på olika kurser.
Tråkigt jag som trodde att den skulle vara avsedd för marint bruk!

Men båten är ju alltid i rörelse, då behöver du ju inte ens ha den elektroniskakompassen aktiverad. Den "kompassen" som beräknas på positionen blir ju lika exakt så länge du är i rörelse.

Det är väl ändå skillnad på "kurs över grund" som en GPS beräknar och "skrovriktning" eller "heading" som fås ur en kompass/gyro. Om man halkar i sida visar kompassen en sak och GPS:en en annan.
 
Beroende på hur man har ställt in sin elektroniska kompass (under förutsättning att den nu alls är tillslagen), visar den antingen "kurs över grund" eller skrovets riktning. Jag antar nu att mottagaren ligger placerad i båtens längdriktning, förstås.

Eftersom skiftet mellan riktig, elektronisk kompass och fixad, satellitbaserad kompass sker vid en viss hastighet, beror visningen då på hur fort båten går, kontra vilken hastighetsgräns man har programmerat in.

Anders
 
Big Jim; sa:
Det är väl ändå skillnad på "kurs över grund" som en GPS beräknar och "skrovriktning" eller "heading" som fås ur en kompass/gyro. Om man halkar i sida visar kompassen en sak och GPS:en en annan.

Ja, GPSen och kompassen visar olika saker vid avdrift eller ström (givet att kompassen är devierad och kursen kompenserad för missvisning). I allmänhet är ju dock GPS-kursen den man är mest intresserad av. Styr man mot en position så är det kursen över grund man har nytta av och inte åt vilket håll stäven för ögonblicket pekar.

Johannes
 
f91jsw (Johannes Swartling) skrev:
(givet att kompassen är devierad och kursen kompenserad för missvisning)


Och justera kompassen i båten gick ju inte, se första inlägget!
 
Vad för båt?

Är det inte bättre att ha en konventionell kompass att styra efter? Kursen över grund får du på GPSen och kan därefter justera kompasskursen så att du har rätt kurs över grund vid den aktuella stöm och vindsituationen.

Om du tänker spara in den konventionella kompassen kanske det går att vrida båtens snabbare med något trick typ extra motor längst ut i aktern eller liknande.

Thure
 
Nu gjorde jag mig besväret att ladda ner manualen och kollade.
Kalibrering av kompassen går till så som jag skrev i mitt inlägg ovan.
Så glöm nu alla planer på att kalibrera genom att köra båten i cirklar.

Varför är det sån motvilja mot att läsa i manualer?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips