kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle

Nöjda, resp inte nöjda brukare av denna kombination?
Hur går det att hålla i handtaget under själva uppkoket?
Nån liten tygbit etc?
Ölburksvindskydd eller bara vanlig alufolie?
Annat att tänka på?

icke men nära

Kör PR och MSR Ti....
Tygvindskydd, tre tältpinnar och vante.
I skogen lämnar jag oftast tygvindskyddet hemma.
Vid kusten och bland bergen behövs det.
Har visserligen en relativt stor tygbit med mig, som haslduk eller huvudknyte. När dryck värms dryck eller stuvning kokas vill jag behålla värem och fortsätta vara klädd men tumvanten i förstärkningsavdelningen är nästan alltid ledig.
Vid minus när vanten är på är det enkelt att använda vä vante som grytlapp. Fungerar för mig.
//J

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nån liten tygbit etc?
Annat att tänka på?

Jag är en mycket nöjd brukare av denna kombination.

Handtaget blir hett, så det håller jag inte i vid uppkok eller de första sekunderna efter att köket stängts av, men det svalnar fort till acceptabel temperatur. För mig är inte detta ett problem utan bara en liten vanesak. Som vindskydd använder jag mitt sittunderlag som jag håller i med händerna under uppkoket. Det kanske inte är den bekvämaste lösningen men tills jag hittat en bättre lösning funkar denna helt ok.

Köksutrustningen blir väldigt lätt och det är bekvämt att kunna förvara både brännare och gas (minsta flaskan/100g) i kastrullen.

/Carl

Verkar ju vara en effektiv brännare,sen gillar jag att kastrullen är rätt bred och därmed står stadigare på brännaren än mitt gamla som är smalare oh högre.
Handtaget blir ju inte så varmt längs ned där det är bredast.så där går det ju att hålla lite under koket.
Satte en grllfolie delvis runt burken.Det funkar.
Haft biltemagasen.Helt Ok i solen,det var minusgrader i luften i skuggan.

Nån liten tygbit etc?
Annat att tänka på?

Att inte elda för Kråkorna.

Justerar du lågan så att den knappt går utanför botten är det inga problem att hålla i den under eller lyfta ned den direkt efter uppkok,blåser det på trots vindskydd så ställ kastrullen med handtagen mot vinden.

peter

Bra fungerande lösning

Är mycket nöjd med den lösningen, använder ju "ölburksvarianten" som vindskydd och det är funkis! Visserligen får man förstärka upp med ryggsäckarna eller så ibland när det blåser på vid lunch/fika stopp!
Att hålla i handtaget har jag aldrig upplevt som något problem!

//A

Pratade med Primus på Vildmarksmässan, och de har gjort tester som visar att vindskyddet gör mest effekt om det skyddar lågan och några centimeter upp längs kastrullen. De har tillverkat ett vindskydd till ETA Express enligt de tankarna. Skyddet täcker om jag minns rätt ungefär halva omkretsen av kitteln och hängs fast vid brännaren.

353083_new_170x170.jpg

Tankarna går väl att konkretisera på egen hand för den händige.

Jörgen

Nu frågade ju trådskaparen om MSR titan tea- kettle, men vad tror ni om 1,5 l trangiakastrull i stället? Borde det inte vara bättre med större botten för lågan? Vad jag förstår är vikten den samma på båda kärlen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips