kolfiber paddel

Hej,
Jag vill köpa en bra lätt paddel men känner mig lite rådvill. Man kan få en kolfiber paddel från Boreal Design för 3400,- eller från Aquabound för 1900,- eller ännu billigare från Estland. Får man verkligen en bättre paddel om man betalar en tusenlapp extra? Är det kolfiber man ska satsa på?
Jag har en havskajak och en glasfiber/plast paddel.

Jakub

Jag har ett bekymmer med armbågen som gör sig till känna efter att ha paddlad några timmar. Efter att ha bytt till en paddel av glasfiber kan jag paddla mycket längre innan jag känner av armbågen. En som rekomenderade mig att pröva kolfiber hade ett liknande problem med sin axel och kolfiberpaddeln hjälpte.
Den väger betydligt mindre en min äldre glasfiberpaddel så varje paddeltag kräver aningen mindre energi. Ska man ut och paddla på en veckotur blir det ett antal paddeltag, väger paddeln mindre så sliter det lite mindre.
Jag kan dock inga hjälpa dig med priservärdighet på andra kolfiberpaddlar, jag har bara prövat VKV's (ej vingpaddeln) så jag har inget att jämnföra med. Den kostar 2200kr på vkv's hemsida.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Första saken att välja kanske är om det ska vara platt- eller vingpaddel.
Därefter är det väl lättare att uttala sig om olika märken och priser. Jag har övergått från platt till vinge, och även från lite tyngre till riktigt lätt.

Gillar min nuvarande paddel och får inga problem. Tycker inte att vinge är fel i några sammanhang, men ägnar mig inte åt vare sig rockhopping eller forspaddling.

Min tänke är att köpa en plattpaddel med mindre eller medelstora blad som är bra för längre turer.
När det gäller vingpaddel så trodde jag att det är snarare något för motionspaddling och kräver speciel teknik. Hur funkar det när det blåser mycket?

Jakub; sa:
Min tänke är att köpa en plattpaddel med mindre eller medelstora blad som är bra för längre turer.

Kan du prova innan köp? Om du gillar den dyrare paddeln tror jag inte du kommer ångra dig...

Jakub; sa:
När det gäller vingpaddel så trodde jag att det är snarare något för motionspaddling och kräver speciel teknik. Hur funkar det när det blåser mycket?

I alla avseenden en vanesak, såväl din paddlingsteknik som vindfånget. Rekommendationen gäller väl små vingpaddlar för långfärd - ingen anledning till oro för vinden.

Jag har i princip varit plattpaddlare mest hittills. Men det blir nog fler paddlar snart. Iofs främst för motion för min del. Många trivs bra med vinge på längfärd. En del andra av oss vill leka också...

En bättre paddel brukar ge mycket glädje för pengarna..

Jakub; sa:
Jag vill köpa en bra lätt paddel men känner mig lite rådvill. Man kan få en kolfiber paddel från Boreal Design för 3400,- eller från Aquabound för 1900,- eller ännu billigare från Estland. Får man verkligen en bättre paddel om man betalar en tusenlapp extra?

Oftast får man nog lite bättre grejer när man betalar mer, men frågan är väl om man verkligen behöver och kan utnyttja det absolut dyraste.

Själv kör jag med en mellanklass-kolfiber och tycker det funkar ok. Den är betydligt mer lättjobbad än en glasfiberpaddel men ändå inte så dyr att man gråter blod när den går i botten..

Jag skulle rekommendera; om du trivs med din gamla paddel - försök hitta en som ser och beter sig ungefär likadant, och använd din gamla som reserv på akterdäck.
Om inte, eller om du vill hitta något nytt; då är det bara att pröva sig fram. Kan ta tid eftersom det ofta ofta krävs några mil innan man riktigt kan avgöra hur man trivs med den - i början känns ju nästan allt nytt lite konstigt.

Hursom, dom flesta verkar rätt nöjda med sina egna grejer så du kommer nog att får rätt många olika tips..

/ Ulf

olle11; sa:
Jag har i princip varit plattpaddlare mest hittills. Men det blir nog fler paddlar snart. Iofs främst för motion för min del. Många trivs bra med vinge på längfärd. En del andra av oss vill leka också...
Det finns många som gillar leka. Men det kan man göra lika bra med en platt som med en vingpaddel, eller?
Det känns svårt att chansa på en vingpaddel utan att ha provpadlat den ordentligt...
Men tack för alla inlägg, det är alltid intressant att höra andras erfarenhet och det blir säkert lättare att bestämma mig för något.

Jakub; sa:
olle11; sa:
Många trivs bra med vinge på längfärd. En del andra av oss vill leka också...
Det finns många som gillar leka. Men det kan man göra lika bra med en platt som med en vingpaddel, eller?
Ja... Eller förtydligat; jag menar att jag oftast och hittills har fördragit plattpaddel för att jag fånar runt tight kring öar och skär med svep, rodertag, kontringar. I min skeddakajak och med mina glädjestunder/lek med vågor och klippor föredrar jag tveklöst en stor, kort, styv och hållbar plattpaddel. För mina motionsturer i min roderförsedda motionskajak, på havet, blir det vinge när som helst. köper snart. Det är himla kul och skönt på sitt sätt. Men när det är SURF&LEK på gång - då är det skeddaskuta och plattpaddel. Varje gång.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips