Kokplatta i tält?

Vi ska snart iväg på tältsemester, men nu har vi lite funderingar över hur vi ska göra med maten. Är det möjligt att köra med kokplatta om man har tältplats med el? Eller vad kan det finnas som talar emot att byta ut Trianga-köket mot kokplattor?
 
Kokplattan fungerar ju bara om du har el och måste således vara på en camping. Har ni med er Trangiat så blir ni mer flexibla och kanske kan hitta en fin plats i det fria att campa på. Men har ni bil så ta med er båda! Finns även kokplattor som drivs med gasol om man nu vill ha fler lågor samtidigt!
 
Campingar har vi redan tänkt att vi ska bo på, och då helst med elplats. Triangat är tänkt att det ska följa med i vilket fall som reserv, men tänkte mest om det är så att man inte får eller kan koppla in kokplattor i elstolparna?
 
en jättechansning

Jag tror, kanske helt obefogat, att om du ringer den tilltänkta campingen kommer de kunna svara på det.
 
Jag har mailat en av de campingarna vi eventuellt ska vara på och väntar på svar :) Men tänkte om det fanns någon generell regel då vi inte har tänkt stanna på samma ställe, utan har tänkt att vi ska åka runt lite :)
 
Ja, precis. På camping finns det normalt kök/pentry som man man använda. Risk dock att det är många som använder det om det är en större camping med många tältgäster. Mindre campingar som t.ex. drivs av en husvagnsklubb så brukar man ofta vara ensam i köket. Kokplatta och diskbänk brukar finnas som minimum, ugn och vanlig spis är rätt vanligt. En del campingar har t.o.m. diskmaskin.

Men jag tror inte det är nåt problem att köra kokplatta, men de brukar ha vissa krav på hur elanslutningen ska göras. Jag tror inte det är ok att ha grejerna på marken, men jag har t.ex. sett folk (med tält) som har elplats bara för en eldriven kylväska och laddare till mobilen. Vi har dock kört med Trangia (och en extra toppmonterad brännare) under alla år vi campat och jag har tyckt det fungerat bra. Fördelen med det är att man inte MÅSTE ha elplats, ibland kan elplatserna vara slut och framförallt så brukar de vara nån 50-lapp dyrare per natt (och så mycket el gör man ju inte av med om man nu inte har en kupevärmare med sig och kör hela dygnet). Vi har aldrig tyckt det varit värt den extra kostnaden (och sen har vi ju aldrig haft sladd med oss heller). Ladda mobiler och sånt har vi gjort i samlingsrum eller kök medans vi ätit/lagat mat eller diskat.

OBS! Köken brukar INTE ha kokkärl och sånt, så det måste man ha med sig ändå.
 
thureb har rätt, det finns 99% chans till att det finns bra kök/kokplattor/diskho m.m på campingen.
Släpa inte med en el-platta, men tag gärna med ett mindre gaskök om ni vill göra utflykter där det inte finns el.
 
Vi ska snart iväg på tältsemester, men nu har vi lite funderingar över hur vi ska göra med maten. Är det möjligt att köra med kokplatta om man har tältplats med el? Eller vad kan det finnas som talar emot att byta ut Trianga-köket mot kokplattor?

Det GÅR säkert alldeles utmärkt att koppla in och köra en elektrisk kokplatta i ett tält, men jag skulle inte göra det - inte ens med portabel jordfelsbrytare. Elplattor är i regel konstruerade för att användas inomhus där det är torrt och fint och inte på en fuktig gräsmatta eller i ett tält under regnväder. Jag skulle vilja påstå att du just gett oss receptet på hur man får 230V genom kroppen...

Ett tips - tänk inte ens tanken...
 
Det GÅR säkert alldeles utmärkt att koppla in och köra en elektrisk kokplatta i ett tält, men jag skulle inte göra det - inte ens med portabel jordfelsbrytare. Elplattor är i regel konstruerade för att användas inomhus där det är torrt och fint och inte på en fuktig gräsmatta eller i ett tält under regnväder. Jag skulle vilja påstå att du just gett oss receptet på hur man får 230V genom kroppen...

Ett tips - tänk inte ens tanken...

Ett gott råd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.