Koka på jotul spis

Hej på er, jag har en sån här i stugan: http://www.firesonline.co.uk/acatalog/Jotul_F602_Wood_Burning_Stove.html
Den är bra på nästan alla sätt. Den värmer bra, den brinner bra, röker aldrig in osv. Men den är också min enda spis i stugan och där gör den inte lika bra jobb. Elden ligger aldeles för långt ner för att ge någon ordentlig värme till kokplattan. Att smälta snö och få det att koka tar flera timmar om jag inte proppar den full med ved så jag får upp elden lite. Det jag gjort nu hittils är att koka upp vattnet i en liten kastrull som jag sätter direkt in i ugnen. Rätt opraktiskt, speciellt när man har mer på gång än 1 kastrull.
Någon som har en liknande eller likadan (dom är ju rätt vanliga) och har hittat en lösning på det här?

Koka snabbare på Jötul spis

Hej, vad du behöver är en gammal gryta avsedd för vedspis. Tricket är att du lyfter ur själva "spisplatta" med hjälp av en spiskrok och sedan sänker (försänker) en gryta där det finns en kant/fals/fläns runt som håller grytan fast utan att den "ramlar ner" fullständig i spisen. På detta sätt så kommer elden närmare grytans botten. Mät diametern på spisplattan och ge dig sedan ut till antikhandlare/loppisar/auktionsfirmor & kolla. Ett alternativ är att själv eller med hjälp av någon god & händig kamrat, modifiera en passade gryta, exvis med att göra en egen fläns som skruva ihop runt grytan. Denna annons på blocket visar en vedspis med dylika kastruller.
http://http://www.blocket.se/lulea/Husqvarna_vedspis_med_kastruller_37588674.htm?ca=11&w=3&last=1

Elda på hälsar Albert

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om du vill envisas med dina planslipade grytor och kastruller höj eldplanet, det gör du enklast med en insats av armeringsjärn som lyfter veden och dess lågor. Tänk dig två uppochnervända Un och ett antal järn mellal topparna, be smen eller en kamrat svetsa hop ett och problemet är löst.
go tur

Om du vill envisas med dina planslipade grytor och kastruller höj eldplanet, det gör du enklast med en insats av armeringsjärn som lyfter veden och dess lågor. Tänk dig två uppochnervända Un och ett antal järn mellal topparna, be smen eller en kamrat svetsa hop ett och problemet är löst.
go tur

Här är en variant :) från Malawi där allt var gjort i armeringsjärn. Den öppna spisen på bilden var dock inte i bruk, finns ingen ved i Malawi...Däremot en 4x4x3 meter djup grop på tomten som användes till att elda upp sopor med jämna mellanrum OT.

Bilagor

• armeringsjärn i eld.jpg
    armeringsjärn i eld.jpg
    69.1 KB · Visningar: 416

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips