Koka inte kaffe

:giggle: Den var bra! "Can't you just swallow the snus?" Vad jag inte förstår är:

1. Varför kommer det salt med om bönorna har flutit upp genom Golfströmmen? Är de tillräckligt salta redan då?
2. Varför ska en mus kunna gå torrskodd (!) över kaffet? Borde det inte vara en lämmel? Eller är de för tunga?

Tack Dan! Det var en fin stund.
Bra frågor, jag har inget bra svar på dom.
 
Jag blev bjuden på kaffe av en kvinna från Eritrea, kaffets ursprungsland, så hon borde veta. Hon köpte färska bönor därifrån och rostade själv och kokade på traditionellt Eritreanskt vis i en speciell lerkanna. Jag förväntade mig något helt exceptionellt och det kan man väl säga att det var. Styrkan var som te ungefär. Vår fäbless för starkt kaffe är nog rätt vulgär.
 
Jag vill bara rapportera att jag prövat mig fram lite grann, och vill passa på att säga att jag fått nytta av metoden i videon. För en smidig start på dagen har jag tagit mina trangiagrytor, hällt kokkaffe i botten på kaffepannan, havregryn i botten på den lilla och vatten upp till bredden (eller nära nog) på den stora. När vattnet kokar har jag hällt på en liten skvätt på kaffet (bara eftersom hon pratade om att låta det ”blomma” i videon, ingen aning om det ger någon nyansskillnad som jag kan uppmärksamma), sen hällt en skvätt över havregrynen och låtit dem stå i grytmysare och till sist resten av vattnet i kaffepannan. Jag har varken räknat gram eller sekunder. Sumpen sjunker inte undan särskilt bra, men jag har med mig en tesil och den gör ett fullgott jobb för grovmalet kaffe. Jag är ingen konvertit per se (kör också på skogsmusmått) men det finns idéer i detta man kan ta med sig.
 
Jag blev bjuden på kaffe av en kvinna från Eritrea, kaffets ursprungsland, så hon borde veta. Hon köpte färska bönor därifrån och rostade själv och kokade på traditionellt Eritreanskt vis i en speciell lerkanna. Jag förväntade mig något helt exceptionellt och det kan man väl säga att det var. Styrkan var som te ungefär. Vår fäbless för starkt kaffe är nog rätt vulgär.

När jag för några år sedan, innan jag hade tagit flygstopp, bytte plan i Addis Abeba och på flygplatsen gick en runda i affärerna kom jag till hyllan med kaffe. Jag var naturligtvis tvungen att köpa ett paket. Det dyraste paketet med hela bönor kostade jag på mig. Måste säga att jag blev väldigt besviken när jag efter hemkomsten förväntade mig att få dricka väldigt gott kaffe... Smakade knappt nåt alls :)
 
Heta kvinnor kan tänkas vara heta på mer än en moatjé.

Vore kul om man fick citatet mer placerat i situation.

Thure
 
Mitt recept för kvällskaffe när man befinner sig i terrängen:

  1. 1) gör en eld
  2. 2) häll kaffe och vatten i en trangiakanna. Få ont i magen för att den svarta plasten nästan är helt borta.
  3. 3) ställ kannan på elden
  4. 4) när det kokar ta av kannan tills det lugnat sig, på med den igen. Upprepa till tre uppkok. Låt kannan stå och svalna.
  5. 5) glöm bort kaffet, alternativt hitta inte det för att det blivit becksvart ute och du glömde pannlampan hemma.
  6. 6) ta en rejäl kåsa Lagavulin istället.
  7. 7) känn värmen stråla ut från magen.
Mitt favoritrecept på kokkaffe. Varsågoda.
 
Att klara kaffe med äggvita, klarskin, gelatin etc. är tillämpning av flockningsmedel som av proteinets eller 2-värdiga metallsalter (läs järn, magensium och aluminium) och de laddade molekyler få det väldigt fina skräpet att flocka sig och kan filtreras ut som större partiklar. Att klara buljong (inom fin-restauranger) och viner görs på liknande sätt.

I vattenbehandling (i gram per m^3) används ofta järn och aluminiumsalter för att tex flocka ut brunfärgen som humus (färgen kommer av små,små bitar cellulosa från förmultningsprocesser) ger för vatten som är tagen från sjöar och annars närmast helt omöjlig att filtrera ut.


Från stora kokboken 1949 (jag kommer ihåg texten så väl när man var +7 år och glodde i morsans kokbok och undrade redan då om någon någonsin gjorde sådant besvär med kaffe )

"Stora Kokboken. tryckt 1949 skrev:Finare kokt kaffe Omkr.1 l=6 kkp

3 dl (2 ordinära kaffekoppar) mellanmalet kaffe,
2 äggvitor eller 3 äggskal, 1 1/2 dl (1 ordinär
kaffekopp) kallt vatten, 1 l (6 1/2 ordinära
kaffekoppar) kokande vatten.

Om äggvita användes, vispa denna lätt. Äggskal krossas fint.
Blanda äggvita eller äggskal med det malda kaffet i kaffe-
pannan. Rör ut blandningen med hälften av det kalla vattnet.
Sätt till det kokheta vattnet och låt kaffet långsamt koka 3
min. Klara kaffet med resten av det kalla vattnet och låt
kaffet stå vid sidan av spisen eller i vattenbad 10 min.
Sila upp det i varm kaffekanna. Kaffe kokt på detta sätt är
kristallklart"


En annan länk menade att att klara kaffet var viktigare på den tiden man kokade på samma sump flertal gången (av utdrygningsskäl) och la bara till lite ny kaffe per gång tills kitten var i stort sett halvfull innan det tömdes helt igen.

kan tänka mig att detta blev utstuderat till en konst i tiden runt WW2 med surrogatkaffe och väldigt skral tillgång till 'riktigt' kaffe och då gällde att få ut så mycket det gick av det när man väl fick fatt på det.

Eller typ samlingskaffe, kyrkkaffe och större volymer kokades vilket gjorde att det kokades länge på sumpen och mer garvsyra löstes ut och då var klarningen med äggvita ett sätt att få det mildare.

I det fallet var processen att proteiners från klarskin, äggvita, gelatin mm. band sig mot garvsyra (som med sitt namn just garvar proteiner) och klumpa ihop sig till större partiklar och sjunka ned tillsammans med resten av sjunkande sumpen.

Någon som har provat med egengjord klarskin från fisk inklusive ål tycke dock inte att det var någon större höjdare då fisksmaken lätt slog igenom, dock klargjordes inget om och hur klarskinnet preparerades innan då man kan misstänka att det kan ha betydelse.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...