Köra Optimus polaris på gas

Hej

Har vinter uppgraderat mitt Trangia kök med en Optimus polaris som har en polardawg.

Går i tankarna att även köra med Polarisen året runt och lägga Trangia gasbrännaren på hyllan.

Sommarhalvåret är det främst gas jag kör.

Hur mycket mer gas förbrukar polaris brännaren vs Trangia brännaren?
 
Om du har båda så kan du ju prova. Koka upp några liter vatten från rumstemp, och väg gasbehållaren för/efter. Starta med samma temp på vatten och kärl i båda fallen.
 
Tänkte bespara mig tidsåtgången för den empiriska studien, då jag vet att det finns X antal hjältar på det här forumet som redan med all säkerhet har gjort detta.
;)
 
Har ingen egen erfarenhet av Polaris men har Nova med tystbrännarhatt polardawg. Noterar ett inlägg https://www.utsidan.se/forum/threads/bensin-i-gasbraennaren.95022/post-909613 som talar om viss vindkänslighet för Polaris med bensin och tystbrännarhatt.

Så länge brännaren har blå låga borde energiförbrukningen vara ganska lika. Fördelen med Trangias gasolbrännare kanske kan vara vid stekning eftersom lågans diameter är något större?

Vi får vänta på Odds deltaljerade svar.

Thure
 
Och jag är iväg på vinterlov i sommarstugan nere i Bohuslän...
Jag kan säkert kolla lite på det där när jag är tillbaks i Roslagen igen.
/Odd
 
JAXE skrev:
Hur mycket mer gas förbrukar Polarisbrännaren vs Trangiabrännaren?
samt:
jag vet att det finns X antal hjältar på det här forumet som redan med all säkerhet har gjort detta.

Thure skrev:
Så länge brännaren har blå låga borde energiförbrukningen vara ganska lika.
samt:
Fördelen med Trangias gasolbrännare kanske kan vara vid stekning eftersom lågans diameter är något större?
samt:
Vi får vänta på Odds detaljerade svar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OK,
då är jag hemma i Roslagen igen - och inte insnöad nere i Bohuslän längre ... (500+ meters uppfarts-
vägen till stugan var fullständigt igenblåst med flera drygt halvmeterdjupa snövallar - som en hyfsat
låg tvåhjulsdriven Passat helt enkelt inte kunde passera, den hängde bara upp sig på undersidans
hasplastskiva.) ... så jag har börjat titta på det här. Jag vet att vi diskuterat brännarförmågor / brän-
narförbrukningar / brännarvikter m.m. förr - men jag kan inte påminna mig att vi explicit har jämfört
den specifika gasförbrukningen mellan just GB74 och Polaris (med tystbrännarhatt).

Jag ska gräva lite i gamla noteringar och om jag inte hittar något så blir det till att rigga upp en test-
uppställning på diskbänken igen. Spontant undrar jag dock varför någon sommartid ens skulle vilja
ersätta GB74 med den avsevärt tyngre multifuelbrännaren - om avsikten ändå bara är att elda med
campinggasol? Fördelen med Trangias gasolbrännare är ju egenvikten, inget annat!

Nåväl, vi får se vad jag hittar, vänta er inget snabbt omgående svar dock.
/Odd
 
Har vinteruppgraderat mitt Trangiakök med en Optimus Polaris som har en PolarDawg-hatt.
Går i tankarna att även köra med Polarisen året runt och lägga Trangias gasbrännare på hyllan.
Sommarhalvåret är det främst gas jag kör. Hur mycket mer gas förbrukar Polarisbrännaren
vs Trangiabrännaren?
OK,
vi fick alltså en fråga om vilken av de två gasbrännarna som i Trangian drar mest gas för att göra
det man vill: en GB74 eller en Polaris? Hm, just det har jag inte provmätt förut; "Hur många gram
gasol per uppkokt volym kallvatten?" - men nu har jag ett svar. Mätt utan lock och med fullt på-
drag på vreden - bägge egenskaperna helt fnoskiga och lååångt ifrån optimala - men det är enda
sättet att jämföra lika för lika i det här fallet.

Vattenvolym: 1500ml (så att det skulle ta så lång tid som möjligt - för att få ett tydligt utslag på
gram gas per tidsenhet per milliliter vatten. Basförutsättningarna i övrigt var exakt desamma
som vid tidigare övningar - för alla 2ggr3 försöken; Vindskyddet var ett Trangia 25 ULHA, kok-
kärlet var en T25 DuoSSAL ytterkittel, inget lock (för att kunna hänga ner temperaturmätproben),
ingen förvärmning eftersom vi kör ren gasformig butan i rumstemperatur +20C inomhus. Provat
på diskbänken, så i praktiken "sommartid och vindstilla"...

Uppkok från 7C till 98C - voidhalten blir för stor för att meningsfullt gå högre än 98C - av 1500ml
kranvatten. Medeltalet för de vardera 3 proveldningarna blev:
För GB74 gick det åt 27 gram butan under 798 sekunder
För Polaris gick det åt 28 gram butan under 888 sekunder
Temperaturen i gasolbehållaren sjönk ungefär lika mycket [~11C] under vardera provet - den fick
sedan återgå till rumstemperatur innan något nytt försök kunde göras. Vardera brännaren fick
inleda sin serie på tre testbränningar med en nyöppnad CP250-behållare.

Skillnaden på ett ynka gram gasol är definitivt inom felmarginalen, men skillnaden på 90 sekunder
i uppkokshastighet är inte inom någon tunn felmarginal. Den pekar klart mot min, sedan lång tid,
åsikt att GB74 är en förbålt bra gasolbrännare - hade den dessutom tålt att köra inverterad gasol
hade den varit det enda vettiga valet! Under sommarhalvåret regerar den ohotat. Inte bara är den
alltså ungefär 10% snabbare, den väger bara 64% av vad den nakna Trangiakonverterade Polarisen
gör...
/Odd
 
Intressant resultat Odd!
Vad jag inte får ihop riktigt är hur polaris en kunde gå längre på samma bränsle medan den är listad som att ha mycket högre effekt (3200 watt tror jag)
 
Leverantörens effektsiffror är uppenbarligen aaaningen optimistiska... o_O ...och
gasflödet mer begränsat genom systemet. Bägge kördes med pådragsratten
helt stumt fullt öppnad - så Trangias GB74 är helt enkelt bättre på att elda gas-
formig butan i ett Trangia 25. Vilket jag hävdat förr också. Hade vi kört med
inverterad kanister och flytande gasol så hade resultatet nog varit det omvända
- då hade Polaris varit bättre, till och med mycket bättre! [Jag gillar inte GB74's
pulserande och eldbollar!]

Optimus Polaris + PolarDawg2 är helt OK på att elda det mesta flytande som är
petroleumbaserat, men är inte fullt ut optimerad att elda något av alternativen
- iom valet av ett enda, gemensamt för allt, munstycke - som tyvärr inte är
perfekt/optimalt till något alls. Det har vi sett över åren här på Utsidan, olika
Polarisindivider går bättre/lugnare på något av bränslena, men inte på samma
bränsle! Mina går bäst på fotogen, kompisens går bäst på bensin...
Men!
Man tappar inte bort munstycket i snön/gruset/lingonriset om man meckar för
ett munstycksbyte heller, en egenskap _jag_ verkligen uppskattar!
/Odd
 
Riktigt intressant test du gjort Odd,
Men som du säger så är det ju inte optimalt att köra med fullt pådrag och utan lock.
Det hade varit intressant att se hur stor skillnad lock och sänkt effekt faktiskt gör.
Jag gjorde ett liknande test för något år sedan, där jag värmde 1,5liter vatten från 19 till 99grader. tror jag kom fram till att den kalkylerade energiåtgången för det är 139,32 Wh. Att värma 1,5liter från 7-98 grader borde "kosta" 158,48 Wh räknar man då på ett energiinnehåll av 12,8 Wh/g "gasol" (det är svårt att hitta ett rimligt energiinnehåll då gasolen ju är en blandning av olika gaser) så borde den "optimala" gasåtgången vara 12,4g gasol Det ger väl en verkningsgrad på ca 45%?
När jag gjorde mitt test testade jag utan lock och fullt pådrag på GB74 och fick då en verkningsgrad på 49% Med lock och fullt pådrag blev verkningsgraden 57% och genom att sänka pådraget till att hamna på ca 1000W samt använda lock fick jag en verkningsgrad på ca 64%.

Min våg är inte så exakt då den bara visar hela gram. Så förmodligen visar allt mellan 9,6g och 10,4g 10g på vågen. Dessutom misstänker jag att probens placering i kastrullen kan påverkas då den kan kylas bot kastrullväggen och Jag kan även ha räknat fel någonstans, jag är inte så bra på matte. Så det finns gott om brister och felkällor i mina kalkyler.

Men om jag gissar så borde du komma ner närmare till ungefär 20g förbrukning om du lägger på ett lock och sänker effekten rejält på båda brännarna.

Jag förbrukade 22g (full effekt utan lock), 19g (full effekt med lock) och 17g (ca halv effekt med lock) för att värma 1,5liter från 19-99grader.
 
"Gasolen" i mitt test var ren butan [C4H10] ur liggande CP250 -behållare via trebent adapter till Lindalgäng.

Ren butan anges till sådär en 13,5 Wh per gram. (Gäller visst för isobutanvarianten också...)

(Propan [C3H8] anges till 12,8 Wh per gram... Så det är bara att kombinera enligt angiven procentsats
om man gör provet med blandgasbehållare - men i mitt fall så var det 'ren' butan som eldades upp
- och i såna här fall så får vi förutsätta en fullständig förbränning ... för annars blir det alldeles för svårt
att genomföra testandet...)
/Odd
 
"Gasolen" i mitt test var ren butan [C4H10] ur liggande CP250 -behållare via trebent adapter till Lindalgäng.

Ren butan anges till sådär en 13,5 Wh per gram. (Gäller visst för isobutanvarianten också...)

(Propan [C3H8] anges till 12,8 Wh per gram... Så det är bara att kombinera enligt angiven procentsats
om man gör provet med blandgasbehållare - men i mitt fall så var det 'ren' butan som eldades upp
- och i såna här fall så får vi förutsätta en fullständig förbränning ... för annars blir det alldeles för svårt
att genomföra testandet...)
/Odd
Ah du menar att förbränningen blir ofullständig om man inte kör brännaren på max pådrag. Det tänkte jag inte på att det kunde vara så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.