Köptips tvåmannatält

Hur långa är ni som sova i tältet? Uppskattar ni sjävstagande tält?

Tunneltält anses annars ge mest utrymme och komfort per vikt.

Skall tältet klara kalfjälsbruk?

Tältmarknaden är en djungel. Vi har 4 tvåmannatält i familjen inget är perfekt. Jag vet hur jag skulle konstruera det "optimala" tvåmannatältet för mig, det finns inte på marknaden.

Thure
 
Senast ändrad:
Alla behöver inte tält för stormiga fjäll, Tältcentralen i Stockholm och https://www.friluftsvaror.se har ett stort sortiment oxså.

go tur

Jag är en av dem som inte behöver tält för stormiga fjäll, så du har helt rätt. Jag borde naturligtvis berättat på ett ungefär hur jag tänker använda tältet, och primäranvändandet är övernattning i samband med vandring och båtturer under vår, sommar och tidig höst. Jag kollar in dina tips, tack!
 
Hur långa är ni som sova i tältet? Uppskattar ni sjävstagande tält?

Tunneltält anses annars ge mest utrymme och komfort per vikt.

Skall tältet klara kalfjälsbruk?

Tältmarknaden är en djungel. Vi har 4 tvåmannatält i familjen inget är perfekt. Jag vet hur jag skulle konstruera det "optimala" tvåmannatältet för mig, det finns inte på marknaden.

Thure
Som jag skrev, är ute efter ett rymligt tvåmannatält. Googlade tunneltält och det verkar syftesmässigt för mig faktiskt. Självstagande är ett tält som inte behöver "spännas upp med linor", antar jag? Det skulle jag i så fall säga inte är ett krav, jag står ut med lite jobb med uppsättning, men det billiga tält jag har nu är helt ologiskt och hopplöst att sätta upp, att sätta upp det i lite byiga vindar vill jag inte ens tänka på...
 
Självstadgande behöver inte markspikar överhuvudtaget. Du kan (och bör) använda både markspik och linor för att förankra tältet -- men det behövs inte. Vanligaste varianten av självstadgande är kupoltält. När du satt i bågarna så kan du lyfta tältet och ställa det där du vill ha det. Det går också utmärkt att slå upp på klippor och andra ställen där det är svårt att få i markspik. Största nackdelen med självstadgande tält är att de oftast väger mer än jämförbara tunnel eller takåstält.

Tunneltält behöver förankras. Ofta räcker det med fyra markspikar -- en i varje hörn. Men utan dessa rasar tältet ihop. På klippor andra ställen där du inte kan använda markspik behöver du någon sten eller liknande för att knyta fast tältet och därmed få upp det. Det är lite besvärligare än med självstadgande men brukar också fungera bra.

För den användning du beskriver behöver du knappast något av de mer extrema Hilleberg eller Helsport-tälten. Ett förslag är att gå in på en välsorterad handlare och se vad som finns. Det kan också vara bra att hyra ett tält för att se om det passar.

Åter till frågan om hur långa ni är? Gott om utrymme kan betyda mycket. Det finns rätt många tält som blir trånga om någon över 190 cm ska ligga i dem, medan de upplevs som rymliga av någon på 170 cm.

Var ligger dina prioriteringar? Är det pris, hållbarhet, hanterbarhet, säkerhet, utrymme eller vikt som är viktigast? Eller någonting annat?
 
Självstadgande behöver inte markspikar överhuvudtaget. Du kan (och bör) använda både markspik och linor för att förankra tältet -- men det behövs inte. Vanligaste varianten av självstadgande är kupoltält. När du satt i bågarna så kan du lyfta tältet och ställa det där du vill ha det. Det går också utmärkt att slå upp på klippor och andra ställen där det är svårt att få i markspik. Största nackdelen med självstadgande tält är att de oftast väger mer än jämförbara tunnel eller takåstält.

Tunneltält behöver förankras. Ofta räcker det med fyra markspikar -- en i varje hörn. Men utan dessa rasar tältet ihop. På klippor andra ställen där du inte kan använda markspik behöver du någon sten eller liknande för att knyta fast tältet och därmed få upp det. Det är lite besvärligare än med självstadgande men brukar också fungera bra.

För den användning du beskriver behöver du knappast något av de mer extrema Hilleberg eller Helsport-tälten. Ett förslag är att gå in på en välsorterad handlare och se vad som finns. Det kan också vara bra att hyra ett tält för att se om det passar.

Åter till frågan om hur långa ni är? Gott om utrymme kan betyda mycket. Det finns rätt många tält som blir trånga om någon över 190 cm ska ligga i dem, medan de upplevs som rymliga av någon på 170 cm.

Var ligger dina prioriteringar? Är det pris, hållbarhet, hanterbarhet, säkerhet, utrymme eller vikt som är viktigast? Eller någonting annat?
Tack för mycket informativt svar! Jag är längst av tilltänkta användare och jag är 183cm. Prioritet, utan inbördes ordning, är hanterbarhet, hållbarhet/god (men behöver inte vara "bäst") kvalitet, och utrymme.
 
Vad betyder hanterbarhet för dig? Ska tältet "bara" vara lätt att slå upp, eller ska det också vara lätt att slå upp oberoende av underlag. I det senare fallet bör du välja något kupoltält, annars fungerar det bra med ett tunneltält från någon nordisk leverantör. Om du tittar på t.ex. Hilleberg och Helsport så sitter innertältet fast i yttertältet och allting slås upp på en gång, vilket är synnerligen smidigt -- speciellt när det regnar, då innertältet inte blir blött.

Många kupoltält (speciellt amerikanska) slås upp med innertältet först, och sedan lägger du på ytterduken ovanpå och spänner fast den. Det fungerar bra vid fint väder, men om det regnar är det ingen höjdare...

Ska du ha god hållbarhet bör du gå upp i pris till tält med silikonbelagd tältduk.

Var vill du ha utrymme -- är det i själva tältet, eller är det en stor absid där du får plats om det regnar? Vill du ha utrymme så gå gärna upp till ett 3-mannatält istället för ett 2-mans.

Baserat på ovan -- och att du inte sagt någonting om pris -- hade jag titttat på t.ex. Hilleberg Anjan 3 GT https://hilleberg.com/swe/tält/yellow-label-tält/anjan-3-gt/. Det är dock riktigt rejält dyrt. Efter att ha sett priset antar jag att pris kommer upp i listan över prioriteringar. ;)

Fördelen med Hilleberg är att de går att sälja till bra pris som begagnade. De håller också länge. Nackdelen är att de är dyra...

Du kan få lite mer tips här:
https://www.friluftsframjandet.se/lat-aventyret-borja/kunskap--guider/vandring/tips-pa-talt/
 
Tack för alla svar! Har lärt mig väldigt mycket överlag... Bl.a. att jag behöver ett 3-mannatält för mitt 2-mannabehov :) Det verkar, som så ofta är, inte finnas 1 perfekt tält för alla mina behov, men jag har fått tillräckligt på fötterna för att köpa ett som definitivt är "bra nog".

Det står just nu mellan dessa två ganska olika tält, oavsett vilket det blir kommer det att vara tusen ggr bättre än det jag har idag.

Bergans Fjell 3 eller Marmot Vapor 3, med visst övertag för Bergans

Stort tack!
 
Det är rätt trevligt att ha ett 3-mannatält för två personer, och det blir vanligtvis inte så mycket tyngre.

Bergans Fjell 3 är så vitt jag förstår 210 cm långt invändigt och har sluttande fotända. Det kan bli lite på gränsen om du har ett tjockt liggunderlag. Är ni två i ett tremanstält kan du ligga lite snett vilket ger mer utrymme och borde fungera för dig som är 183 cm. Jag är 193 cm och skulle inte välja det tältet.

När det gäller Marmot-tältet så är det trevligt med en absid på varje sida när du är två personer. Det är enklare att ta sig in och ut. Tältet är också relativt stort. Nackdelen torde vara om du ska använda det när det regnar. Innertältet sätts upp först, och det finns ingen stor regnskyddad absid.

I slutändan handlar det om dina prioriteringar. Bägge alternativen torde fungera.

Lycka till med tältet.
 
Om du vill ha bra utrymme så är Helsport Fjellheimen 3 ett bra alternativ;


- Höjd, inre tält: 110 centimeter
- Längd, innertält: 225 centimeter
- Bredd, innertält: 165 centimeter

Jämfört med Bergans Fjell 3:

- Höjd, inre tält: 90 centimeter
- Längd, innertält: 220 centimeter
- Bredd, innertält: 155 centimeter

Helsport-tältet är 500 gram tyngre, så det får du fundera på om det är värt. Jag tror dock du kommer uppskatta det tältet mer då du är 183 cm lång och det är skönt med lite höjd när du ska sitta i absiden och laga mat när det regnar.

Det finns en lättare variant av samma tält som väger kring 2,3 kg, men då är golvet väldigt skört har jag förstått, finns diverse lösningar på det.


XXL kör rea ibland, senast i mitten av juli hade dom rea för 5 000. I våras var det ner på 4500.

Lycka till med köpet, vad det än blir :)
 
Om du vill ha bra utrymme så är Helsport Fjellheimen 3 ett bra alternativ;


- Höjd, inre tält: 110 centimeter
- Längd, innertält: 225 centimeter
- Bredd, innertält: 165 centimeter

Jämfört med Bergans Fjell 3:

- Höjd, inre tält: 90 centimeter
- Längd, innertält: 220 centimeter
- Bredd, innertält: 155 centimeter

Helsport-tältet är 500 gram tyngre, så det får du fundera på om det är värt. Jag tror dock du kommer uppskatta det tältet mer då du är 183 cm lång och det är skönt med lite höjd när du ska sitta i absiden och laga mat när det regnar.

Det finns en lättare variant av samma tält som väger kring 2,3 kg, men då är golvet väldigt skört har jag förstått, finns diverse lösningar på det.


XXL kör rea ibland, senast i mitten av juli hade dom rea för 5 000. I våras var det ner på 4500.

Lycka till med köpet, vad det än blir :)
Du, det där såg inte dumt ut alls! Då har jag tre alternativ att våndas kring, tack för den :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.