Köptips tvåmannatält

Kanske finns det mängder av trådar i ämnet, och isåfall ber jag om ursäkt, men finns tips på tvåmannatält givet följande önskemål:
- Bra kvalitet, får inte regna in efter ett par timmars ihållande regn
- Ändå prisvärt, har inget behov att betala stora pålägg för varor endast för att de är "i modet" eller "senaste modellen"
- Enkelt att sätta upp, dock klarar jag att slå i ett par markpinnar och sätta ett par snören :)
- Gott med plats för två personer
- Gärna någon typ av "förmak" där utrustning som triangiakök, ryggor etc. kan förvaras hjälpligt

Av mindre vikt är just vikten, behöver inte vara ett extremlätt tält, dvs. tummar hellre på vikten än på ex.vis vattentäthet

Det finns säkert andra jätteviktiga krav/behov som jag inte ens förstår att jag borde förmedla då jag inte sett ett modernt tält på 20 år. Har ni några tips, eller tips på trådar som behandlar just detta ämne?
 
Hur långt är ett snöre?

Dina kravspecs är rätt meningslös, några timmar regn klarar även rätt kassa tält, vad är prisvärd är relativ, uppsättning av tält är en nobrainer för de flesta tält och apsid är mer eller mindre standard för de flesta tält.
Varför inte göra sig besväret att läsa några tråder med samma frågeställning (finns mängder av dessa de senaste månaderna) och om det fortfarande finns oklarheter ställa en kvalificerat fråga. Då slipper man att fanboys för vissa märken kläckar ur sig ett tältnamn utan att motivera varför.
 
Eller så läser man mellan raderna och förstår att frågeställaren behöver ett bra nybörjartält som samtidigt fungerar i de flesta situationer. Allt behöver inte en vetenskaplig avhandling.
Den här sommarens två veckor i fjällen har jag legat i ett Ultamid 2, som är kanon för mina behov, men jag förstår av frågeställningen att det inte är ett tält för den här tråden. Ett Kaitum däremot är kanon för den som inte har mer specifika krav och / eller erfarenhet att ställa ”rätt” frågor.
 
Eller så läser man mellan raderna och förstår att frågeställaren behöver ett bra nybörjartält som samtidigt fungerar i de flesta situationer. Allt behöver inte en vetenskaplig avhandling.
Den här sommarens två veckor i fjällen har jag legat i ett Ultamid 2, som är kanon för mina behov, men jag förstår av frågeställningen att det inte är ett tält för den här tråden. Ett Kaitum däremot är kanon för den som inte har mer specifika krav och / eller erfarenhet att ställa ”rätt” frågor.
Jag vet inte mellan vilka rader du utläste specen, men den här meningen " Ändå prisvärt, har inget behov att betala stora pålägg för varor endast för att de är "i modet" eller "senaste modellen" uteslutar premium märken. Premium tält är inte prisvärd för en nybörjare, däremot absolut prisvärd för en van användare som använder dessa ofta och under mer extrema förhållanden. För min del lutar sig rekommendationen mer åt Urberg eller dyl. Eftersom TS inte specar vad han vill använda tältet till, kan man jo inte ens speca om det skall vara kupol eller tunnel.
 
Så olika man läser. Hilleberg är verkligen inte i modet eller senaste modellen enligt mitt sätt att se det.
 
Senast ändrad:
Hur långt är ett snöre?

Dina kravspecs är rätt meningslös, några timmar regn klarar även rätt kassa tält, vad är prisvärd är relativ, uppsättning av tält är en nobrainer för de flesta tält och apsid är mer eller mindre standard för de flesta tält.
Varför inte göra sig besväret att läsa några tråder med samma frågeställning (finns mängder av dessa de senaste månaderna) och om det fortfarande finns oklarheter ställa en kvalificerat fråga. Då slipper man att fanboys för vissa märken kläckar ur sig ett tältnamn utan att motivera varför.
Efter det förstasvaret ber jag om ursäkt för min ynka existens och drar mig ur ett rätt oskönt forum
Andrasvaret var det visst, sorry. Tackar dock för de andra inspelen.
 
Vi köpte ett sånt här till sommaren. Jag har också varit ute ur gemet ett tag men tält av den här modellen verkar poppis. Bra modell tycker jag, lätt att sätta upp och funkar bra i regn och blåste. Sen är det lätt att bära och det uppskattar jag också. https://www.widforss.se/msr-elixir-2-green
Schysst tips, tack! Ser bra ut, det enda jag reagerar på är vattenpelare tak 1500, det är inte lite lite? Tittade ni på Bergans alls, typ detta?
 
Schysst tips, tack! Ser bra ut, det enda jag reagerar på är vattenpelare tak 1500, det är inte lite lite? Tittade ni på Bergans alls, typ detta?
Nej faktiskt inte. Jag brukar handla rätt kvickt och specen räckte för mig 🙂
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.