Köpte ett billigt kina-vattenfilter

Har sneglat ett tag på dom här billiga $30 vattenfiltren man kan köpa på ebay ett tag...så tillslut köpte ja ett, mest för att se om de överhuvudtaget är något att ha.
Passade även på att göra en lite videorecension och visa hur det ser ut..
Det är _väldigt_ litet och volymen vatten/minut är ju såklart inte den bästa..men ja måste säga att jag är positivt överraskad än så länge.
Kvarstår att prova det skarpt bara =)
Här är videon

http://www.youtube.com/watch?v=46KpF-dS52E

Tycker att du skall fortsätta men försöka rätta dig efter reglerna. Go tur
 
Ville bara flika in att jag alltid uppskattar om någon tar sig tid till att dela med sig om en produkt de köpt/testat. Kudos till dig!
 
Vilka regler pratar du om?

Jag tror inte det står något under "Regler & Villkor". Men när man ska skapa en recension i produktregistret här på Utsidan så får man den här uppmaningen:

"OBS! Skriv inte en recension förrän du haft produkten en längre tid och verkligen använt den "i fält", och kan ge ett mer nyanserat omdöme. Recensioner typ "Har just packat upp den och gillar färgen" är ju inte så hjälpsamma för andra som är intresserade av en produkt."

Det är klart att en recension som innehåller faktiskt erfarenhet av produkten i fält är optimal. Men nu befinner vi ju oss i ett diskussionsforum där en sådan begränsning kanske vore lite kontraproduktiv. Även om prylen inte använts uttömmande i fält ännu så är den lilla information man lyckats samla och de åsikter man vill dela med sig av värdefulla för nästkommande friluftskamrat när hon/han ska fatta beslut.

Ska man sedan registrera en produktrecension så bör man ju så klart som god medlem följa Utsidans uppmaning enligt ovan.

Jag blir faktiskt lite förvånad av dina pekpinnar i den här tråden, seobserver. Jag minns att du förra året i tråden "Ditt senaste inköp "bilder"" i det allmäna forumet en gång länkade till din egna Utsidanrecension av SMBs Överlevnadskniv. Den innehöll/innehåller inget spår av praktisk användning i fält. Men jag tycker ändå att du framhöll värdefull information om vad du såg för brister i kniven :)
 
Jag tror inte det står något under "Regler & Villkor". Men när man ska skapa en recension i produktregistret här på Utsidan så får man den här uppmaningen:

"OBS! Skriv inte en recension förrän du haft produkten en längre tid och verkligen använt den "i fält", och kan ge ett mer nyanserat omdöme. Recensioner typ "Har just packat upp den och gillar färgen" är ju inte så hjälpsamma för andra som är intresserade av en produkt."

Det är klart att en recension som innehåller faktiskt erfarenhet av produkten i fält är optimal. Men nu befinner vi ju oss i ett diskussionsforum där en sådan begränsning kanske vore lite kontraproduktiv. Även om prylen inte använts uttömmande i fält ännu så är den lilla information man lyckats samla och de åsikter man vill dela med sig av värdefulla för nästkommande friluftskamrat när hon/han ska fatta beslut.

Ska man sedan registrera en produktrecension så bör man ju så klart som god medlem följa Utsidans uppmaning enligt ovan.

Jag blir faktiskt lite förvånad av dina pekpinnar i den här tråden, seobserver. Jag minns att du förra året i tråden "Ditt senaste inköp "bilder"" i det allmäna forumet en gång länkade till din egna Utsidanrecension av SMBs Överlevnadskniv. Den innehöll/innehåller inget spår av praktisk användning i fält. Men jag tycker ändå att du framhöll värdefull information om vad du såg för brister i kniven :)

Med förlov sagt att SMBs överlevnadskniv dessvärre befann sig i samma härad som Hobbex "Överlevnadskniv" såg jag ingen anledning att ens försöka skärpa den eller modda slida mm utan låta den framstå i att det just var en stor tung dyr smörkniv och inget annat.

Somliga produkter är precis så dåliga att vi skall inte förstöra vår tid i naturen med dem.
Men generellt så är det givetvis rätt att vi skall fälttesta innan recensionerna.

Vatten är det viktigaste livsmedelet och hjälpmedel för att hålla det på godtagbar standard kan vara skillnaden mellan brukbart och katastrof. I dylika fall vidhåller jag att i varje fall jag vill veta lite mer än vad en uppackning på nätet ger. Videotuberna är ju fulla med råd av människor som förefaller röra sig mellan skrivbordet och postutlämningsstället. Där lär det inte bli speciellt många timmars utevistelse.

När jag arbetade i MÖ fick jag telefonnummret till en artikelförfattare om jaktresor. Vi kom överens om att träffas på en restaurang i Tel Avi, han kom dit med personlig assistent och komplett med elektrisk rullstol. När assistenenten och jag gick till restrummet efter måltid och snack, frågade jag henne hur länge han varit i det dåliga skicket. "Han föddes handikappad" blev svaret. Alla jaktartiklarna som jag läst reducerades till en punkt.
 
Förstår inte hur ni kan få hans video till en recension??? Det är en video som visar en produkt på ett enkel sätt utan några omdömen om bra/dålig funktion eller hållbarhet osv. Jag är nöjd med videon eftersom man får en bra uppfattning om hur liten den är och uppbyggnaden av den. Hoppas att du återkommer mer mer info när du testat den ett tag.
 
Till TS

Jag ska försöka vara saklig. Jag tycker videon saknar kunskapsbidrag och användningsområde, tycker att du borde förhållit dig bättre till kritik (bra som dålig) men uppskattar att du ändå tagit dig tid att göra en video på en produkt, även om det kanske denna gången inte vart så lyckat.

Även om jag tycker att en del av inläggen var missriktade så tycker jag ändå att det finns en poäng i vad som sagts. Om det nu finns en uttryckt önskan om användning av produkter innan de recenseras här på Utsidan så hade det kanske varit bättre att bara vända sig till YouTube eller annat forum, huruvida denna önskan är applicerbar på denna produkt låter jag vara osagt men jag vill mena att det inte nödvändigtvis är relevant.

Videons faktiska bidrag är en uppackningsliknande video av en "billigt $30 vattenfilter" från Kina vars funktion är okänd. Det vi som tittare lär oss av den är därmed hur ett vattenfilter av en okänd tillverkare ser ut, vilket vi redan kan se på ebay. Det kan uppfattas som provocerande, vilket inte är min mening, men om man ser på det krasst så är det faktiskt denna info vi fått. Bättre hade kanske varit att lägga upp video på själva testet samt bifoga testdata som visats tidigare i tråden och låta resultatet vara osagt men då får vi som tittare iaf. se den användas (vilket inte visas på ebay). Om du ändå ska ut inom en snar framtid och testa den ute kan man ju fråga sig varför det var så himla bråttom att slänga upp en video innan? (det kan vara något att fundera på och behövs inte alls svaras på här..)

Jag tycker även att det är lite synd att du inte bemötte de sämre inläggen lite bättre. Min uppfattning är att vart väldigt defensiv och inte gärna ville lyssna på någon kritik efter några skräpinlägg (låt gå hur det faktiskt var då du har inte uttryckt förståelse för någon kritik), vilket är synd för tråden.
Kort och gott, videon är inget vidare men jag, och garanterat flera andra, ser fram emot framtida videos med recensioner! Ta åt dig, lär dig och gå vidare.

Förstår inte hur ni kan få hans video till en recension???

Titeln på videon är "Cheap chinese water filter review (pure easy)", därav recension. F.ö. finns det bilder och beskrivning på storleken på ebay...
 
Titeln på videon är "Cheap chinese water filter review (pure easy)", därav recension. F.ö. finns det bilder och beskrivning på storleken på ebay...

Så om jag lägger ut en video där det står att jag är Sveriges kung så är det så??? Bara för att videon har en titel som säger att han vill granska en produkt så innebär inte det att det är en recension. Man kan granska en produkt på flera olika sätt. Går man bara på titeln och inte vad som berättas i innehållet så kan man få det till vad som helst.

Hans video är fullt jämförbar med en bild på en pryl med lite text under. Det är fortfarande ingen recension utan bara olika sätt att visa det man köpt. Jag tror att ni har missförstått det hela totalt. Jämför med att köpa en pryl som du bara har sett på bild och en pryl som du sett på en video så är det mer info och upplevelse i en video.

Sen så handlar tråden om ett vattenfilter och inte om det var en recension eller något annat. Så låt oss återgå till ämnet. Vill ni diskutera annat än vattenfiltret så finns det säker en tråd för det också.
 
Så om jag lägger ut en video där det står att jag är Sveriges kung så är det så??? Bara för att videon har en titel som säger att han vill granska en produkt så innebär inte det att det är en recension. Man kan granska en produkt på flera olika sätt. Går man bara på titeln och inte vad som berättas i innehållet så kan man få det till vad som helst.

Hans video är fullt jämförbar med en bild på en pryl med lite text under. Det är fortfarande ingen recension utan bara olika sätt att visa det man köpt. Jag tror att ni har missförstått det hela totalt. Jämför med att köpa en pryl som du bara har sett på bild och en pryl som du sett på en video så är det mer info och upplevelse i en video.

Sen så handlar tråden om ett vattenfilter och inte om det var en recension eller något annat. Så låt oss återgå till ämnet. Vill ni diskutera annat än vattenfiltret så finns det säker en tråd för det också.

Så om jag sammanfattar dig, för att fråga om jag inte missuppfattat dig helt, är det korrekt att jag gör en video till utsidan nästa gång jag köper hem en bal toalettpapper?
 
Så om jag lägger ut en video där det står att jag är Sveriges kung så är det så???
Taskig jämförelse. Om du lagt ut en video där det står "Film om sveriges kung", så ja, då hade jag väntat mig att få se denne, eller åtminstone höra om denne, på videon.

Bara för att videon har en titel som säger att han vill granska en produkt så innebär inte det att det är en recension. Man kan granska en produkt på flera olika sätt. Går man bara på titeln och inte vad som berättas i innehållet så kan man få det till vad som helst.
Om det står "review" (vilket generellt sett översätts till "recension") i titeln är det väl rimligt att anta att det är en sådan videon innehåller?

Hans video är fullt jämförbar med en bild på en pryl med lite text under. Det är fortfarande ingen recension utan bara olika sätt att visa det man köpt. Jag tror att ni har missförstått det hela totalt. Jämför med att köpa en pryl som du bara har sett på bild och en pryl som du sett på en video så är det mer info och upplevelse i en video.
Eller... om det inte är en recension på din video, använd inte "review" i namnet. I det här fallet verkar "unboxing" ha varit ett rimligare ord?[/QUOTE]
 
Taskig jämförelse. Om du lagt ut en video där det står "Film om sveriges kung", så ja, då hade jag väntat mig att få se denne, eller åtminstone höra om denne, på videon.

Så om jag lägger ut en video där det står att jag är Sveriges kung så är det så. Du vet inte inom vilket område som jag tänker visa att jag är kung på. Du har bara förutsatt att jag skulle vara statschef.

Om det står "review" (vilket generellt sett översätts till "recension") i titeln är det väl rimligt att anta att det är en sådan videon innehåller?

Bara för att man generellt sett kan översätta det till "recension" så innebär inte det att det är det rätt.

Verb

granska: examine, review, view, scrutinize, check, audit
recensera: review
se tillbaka på: review
gå igenom: go through, get through, run through, pass, pervade, review
bedöma: judge, criticize, estimate, mark, review, size up
anmäla: announce, report, review, denounce, introduce
inspektera: inspect, review, visit
kritisera: criticize, censure, comment, take apart, batter, review


Substantiv

recension: review, critique
återblick:retrospect, flashback, review, backsight
genomgång: review, passage, going through
resning: rising, stature, raising, uprising, insurrection, review
tidskrift: journal, magazine, periodical, review, mag
revy: revue, review, variety, follies
kritik: criticism, critics, judgement, judgment, review, comment
uppvisning: display, show, review, parade

Har ni inget annat att göra så fixa en "video" själv och sluta gnälla på oväsentligheter.
Vilket jävla gnäll det var om videon. Ni låter som en barnunge som inte får sin rätta glass.
Väx upp för helvete!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
Tapio_ut Allt-i-ett-tvättmedel? Utrustning allmänt 16
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
Iggle Nu blir det ett par scout... Utrustning allmänt 39
Kal-P-Dal Solcellsladdare och lampa i ett. Utrustning allmänt 11
Frandsén91 Benchmade 201 activator..är d2 ett bra stål? Utrustning allmänt 14
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
koskenkorva MSR Alpine 2 Potset ,besvikelsen är ett faktum! Utrustning allmänt 16
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
Vättlefjäll Är det inte dags för ett gruppköp? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
niking Dålig mobiltäckning snart ett minne blott? Utrustning allmänt 10
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Hiza Ett etiskt dunproduktsval Utrustning allmänt 0
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
klippen Ännu ett bevis på skidors överlägsenhet Utrustning allmänt 13
haskell Gitarr: Ännu ett skäl för UL! Utrustning allmänt 14
Carlarmfelt alpin solskyddsfaktor för läppar och ansikte 1 ett Utrustning allmänt 2
Öjvind Kanot-,cykel-,trädgårdsvagn i ett stycke! Utrustning allmänt 16
madir Utsidans medlemmar - ett hyvens släkte Utrustning allmänt 5
dePaul Äntligen ett kärt ämne :-) Utrustning allmänt 33
Nordiska Motorcyklister BILLIGT, BILLIGT, BILLIGT!!! Bra..? Utrustning allmänt 33
-Patric- Billigt och lätt, går det? Utrustning allmänt 134
salgo60 Billigt paket från Nepal Utrustning allmänt 0
greendanger Smart & Billigt Utrustning allmänt 12
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Vandrare Polarklockor billigt Utrustning allmänt 7
skogenskonung Köpa Teva-sandeler billigt och smidigt Utrustning allmänt 2
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
Farbror Vad är billigt i USA? Utrustning allmänt 8
Johan es Bra och billigt pulsur? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.