Köpråd vandringskängor

Hej,

Jag letar nya vandringskängor och testade dessa häromdagen: https://www.naturkompaniet.se/hanwag-herr-waxenstein-bio-mocca-h2521/

De var nog det skönaste som omslutit mina fötter någonsin. Det som gör mig tveksam är hur väl dessa fungerar i svenska fjällen en regnig höst (ingen GT, läder och lädrfodrade).

Håller skorna tätt? Kommer de blir blytunga (då de är lädrfodrade) och kommer de att ta dagar innan de torkar?

Tacksam för input som kan ge mig klarhet i frågan :)
 
Är det bara stoppning i toppen av skaftet och läder i resten av kängan?

De verkar inte ha så många sömmar framtill, så om du vaxar och fettar in dem så borde de klara vattenpölar, blött gräs och liknande, men de lär inte bli så täta så att du kan stå stilla i vatten utan att det läcker in.

Även rena läderkängor är svåra att få helt torra i fält, men de håller inte lika mycket vatten som fodrade kängor.
 
Jag har ett par Hanwag Tatra, vilket verkar vara modellen kraftigare än de du testat. Mina kängor är inköpta våren 2013 med säkert 200 mil i varierade klimat (vinter i Dalarna, Sarek på sommaren, stekande öken på vulkanö) – de håller fint med lite vård.

De ser ut att dela lite egenskaper och jag kan säja följande:

Ja, de tar nästan en dag att torka om man trampar ner ordentligt i blötan, men är man aktiv trycks fukten ut genom gore-texen. De kängor du tittade på verkade inte ha det tyvärr. Fetta in dem rejält så tränger det i alla fall inte in någon fukt.

Tatra-kängorna väger 760g jämfört med de 610g som Waxenstein gör, mina är på gränsen till tunga skulle nog vissa säga, men det gör inte mig så mycket. Man vänjer sig snabbt vid vikten. :)

Sulorna ser i stort sett likadana ut, har bra grepp på allt förutom alger och is.
 
Tack för era svar!

Jag kommer troligen köra på dessa skorna och se till att vaxa in de ordentligt innan en tur på ett blött fjäll. Förhoppningsvis suger de inte åt sig alltför mycket :D
 
Vandrar man i trailrunskor och med typ sealskinz som komplement slipper man ”blytungt” samt bli blöt om fötterna.

Lämnade personligen ”kängträsket” för ett par år sedan av just den anledningen.

Med trailrunskor är jag numera stabilare, har bättre markkontakt och plågar fötterna mindre, tillskillnad mot kängor. Nu endast ca 400 g om fötterna tillskillnad mot typ 900 g.

Med ett par genomblöta kängor med membran så har problemen kommit som ett brev på posten. De kommer inte torka ordentligt. De förblir även tyngre för resten av tiden av vandringen. Med ett par trailrunskor blir förvisso skon blöt, men torkare mycket snabbt. Tycker man det är obehagligt med våta fötter fungerar sealskinz utmärkt.

Har genomfört fjällvandringar i de våtaste markerna, utanför lederna utan några problem hittills.

Kanske lite OT men vill du komma bort från beskrivna problem så tycker jag du kan prova ”sadla om” fötterna.

//Slitvargen
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...