Köpa varmare sovsäck än vad som behövs?

Jag ska köpa en till sovsäck eftersom jag vill börja tälta även på vintern. Sovsäcken jag har nu har en komfort temperatur på +8°C.

Om jag vill få så stor användning för sovsäcken som möjligt, är det då bättre att köpa en sovsäck för kallare förhållanden än vad jag troligtvis kommer uppleva här i Göteborg? Min sommarsovsäck är ju menad för kallare förhållanden än somrarna brukar vara och då har jag alltid möjlighet att dra upp dragkedjan eller bara använda den som täcke. På så sätt klarar jag mig med den i många olika temperaturer. Skulle samma tänk fungera på vintersovsäck?

Jag har Csrinthia Survival One sovsäck (syntet)
Den har hållit mig varm i över 10 år vintertid i tält.
Komforttemperaturen skall vara -20 eller -18 beroende på var man tittar.
Carinthia testar komforttemperatur under bar himmel på cellplast liggunderlag (1,5 cm).
Lägsta temperatur jag upplevt i skåne är -27°C.
Jag var i tältet och jag fick lämna dragkedjan inte helt stängd då det blev för varmt för mig annars.
Jag sover i tält och då Carinthias komforttemperaturer förutsätter att du sover under bar himmel så lämnar det en hel del marginal när man sover i tält med ett bättre liggunderlag som isolerar bra.
Då jag är ute året runt så fungerar inte dunsovsäck för mig.
När dun blir fuktigt så tappar det värmehållningen.
Fuktigt blir det. Det går inte att komma ifrån i mitt fall.
Syntet behåller värmen även om det är fuktigt.
Om dun är att föredra så finns Carinthias Survival One i en dunvariant med samma komforttemperatur.
Det finns en övre gräns för när vintersovsäcken med en komfortteperatur på -20°C är användbar och då skulle jag säga 0°C när man använder den som täcke.
Över den temperaturen så svettas jag enormt med vintersovsäcken.
För temperaturer över 0°C så rekommenderar jag ett tjockt sovsäckslakan med eventuellt friluftsvarors sovsäckstäcke för temperaturer mellan 0 och 8°C.
Carinthias sovsäcklakan är helt suveränt men priset har skenat iväg.
Sommar sovsäcken du har med friluftsvarors sovsäckstäcke kommer att hålla dig varm mellan 0 och 8°C.
Carinthias Defence 6 är också en riktigt bra vintersäck för låga temperaturer.

En dun inv en syntet är ett alternativ då kan båda vara av enklare typ.
Jag har 2 lager underställ det ger flera gr extra till bra pris.
Kolla beg om du har stor tvättmaskin och torktumlare.
Liggunderlaget betyder mer än man kan tro där kan du även ha 2 ett skum +ett uppblåsbart.
Sedan är det bara att prova även tältet har viss betydelse men låt ventilationen vara öppen utom i storm för att undvika fuktig luft.
Du kan även lägga dunjacka på säcken jag frös om fötterna nu i sk somras i fjällen då knöt jag jackärmarna runt säcken så jackan ej gled av.
Även mkt bra ylle sockar ger stor skillnad köpte dyra men väldigt varma Ullvang flerfärgade hette något med eld på Eng.

Jodå, det fungerar. Jag tycker att det är skönt att ha en lite för varm sovsäck, då behöver man inte stänga till den så mycket upptill. Nackdelen är förstås högre vikt och volym (och kanske pris), men jag tycker oftast att det är värt den extra vikten.

I påskas skulle jag ut med min son och tälta på fjället. Det var extremt varmt för att vara vid påsktid, plusgrader till och med på nätterna. Jag hade min vintersovsäck (-30), och var rädd för att det skulle bli alldeles för varmt. Men det fungerade faktiskt bra. Jag sov oftast med armar och axlar utanför säcken, och blixtlåset öppet ner till midjan. Det är mycket skönare än att ligga i en ihopsnörd kokong där bara nästippen sticker ut genom ett andningshål.

Dubbla säckar kräver normalt att den ena är större än den andra, eftersom isoleringen i den inre säcken annars trycks ihop så den inte isolerar lika mycket.

En för varm säck betyder mest att man ibland kan behöva ha den lite uppknäppt. Det är en fördel om dragkedjan går att öppna även i fotänden. Sen väger den såklart lite mer.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Jag vill också börja tälta på vintern men min Marmot sovsäck är specad till -9 (om det nu är Comfort, Limit eller Extreme vet jag ej), men eftersom jag vill ha ett lättare sovsystem för sommaren så har jag kommit fram till att jag ska köpa en Quilt att komplettera sovsäcken med.
På sommaren kommer jag använda quilten, på vintern sovsäcken innerst och quilten uppepå. Höst/vår enbart sovsäck.
Har fastnat för Enlightened Equipment Revelation.
Ska bara bestämma mig för hur varm den behöver vara.
Det finns diverse tabeller som påstås visa temperaturer för kombinerade quiltar eller sovsäckar, men jag tänker nog inte lita allt för mycket på de. Denna är tagen från Enlightened Equipment och visar Limit temp.

Bilagor

• Screenshot_20250830-133042__01.jpg
    Screenshot_20250830-133042__01.jpg
    124.2 KB · Visningar: 13

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips