Köpa varmare sovsäck än vad som behövs?

Jag ska köpa en till sovsäck eftersom jag vill börja tälta även på vintern. Sovsäcken jag har nu har en komfort temperatur på +8°C.

Om jag vill få så stor användning för sovsäcken som möjligt, är det då bättre att köpa en sovsäck för kallare förhållanden än vad jag troligtvis kommer uppleva här i Göteborg? Min sommarsovsäck är ju menad för kallare förhållanden än somrarna brukar vara och då har jag alltid möjlighet att dra upp dragkedjan eller bara använda den som täcke. På så sätt klarar jag mig med den i många olika temperaturer. Skulle samma tänk fungera på vintersovsäck?

Jag har Csrinthia Survival One sovsäck (syntet)
Den har hållit mig varm i över 10 år vintertid i tält.
Komforttemperaturen skall vara -20 eller -18 beroende på var man tittar.
Carinthia testar komforttemperatur under bar himmel på cellplast liggunderlag (1,5 cm).
Lägsta temperatur jag upplevt i skåne är -27°C.
Jag var i tältet och jag fick lämna dragkedjan inte helt stängd då det blev för varmt för mig annars.
Jag sover i tält och då Carinthias komforttemperaturer förutsätter att du sover under bar himmel så lämnar det en hel del marginal när man sover i tält med ett bättre liggunderlag som isolerar bra.
Då jag är ute året runt så fungerar inte dunsovsäck för mig.
När dun blir fuktigt så tappar det värmehållningen.
Fuktigt blir det. Det går inte att komma ifrån i mitt fall.
Syntet behåller värmen även om det är fuktigt.
Om dun är att föredra så finns Carinthias Survival One i en dunvariant med samma komforttemperatur.
Det finns en övre gräns för när vintersovsäcken med en komfortteperatur på -20°C är användbar och då skulle jag säga 0°C när man använder den som täcke.
Över den temperaturen så svettas jag enormt med vintersovsäcken.
För temperaturer över 0°C så rekommenderar jag ett tjockt sovsäckslakan med eventuellt friluftsvarors sovsäckstäcke för temperaturer mellan 0 och 8°C.
Carinthias sovsäcklakan är helt suveränt men priset har skenat iväg.
Sommar sovsäcken du har med friluftsvarors sovsäckstäcke kommer att hålla dig varm mellan 0 och 8°C.
Carinthias Defence 6 är också en riktigt bra vintersäck för låga temperaturer.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips