Köpa tält i grupp

Tror nog de lär skriva in i avtalet att de inte kan garantera leveranstid osv och konsumentköplagen lär väl som alla lagar prata om skälig orsak till att kunna bryta avtal osv osv.

Själv förväntade jag mig inget annat än att det skulle ta tid att få tältet, det är nog en ovanligt stor order att fylla på en gång och företag har inte råd att ha alltför stora lager. Hur stor är egentligen tältmarknaden i Sverige i antal tält sålda per år?

Jobbar själv i ett företag som säljer till privatpersoner (kakel och klinker med mera) och lagerkostnader är en otrevligt stor post. Skulle vi gå ner i pris med 25% skulle vi få slå igen direkt. Enda sättet det skulle kunna lösas på är förskottsbetalning och leverans direkt till kund, och då endast med stora kunder som köper mycket. Ungefär som det här köpet blev antar jag.
Visst att man kan hitta billigare erbjudanden med lite sökande och tur, men enda anledningen till att de är billigare är oftast utgående modeller, kampanjer där tillverkaren sänker priset eller rena lagerrensningar för att varor legat still för länge och blivit för dyra.
 
Diar; sa:
Själv förväntade jag mig inget annat än att det skulle ta tid att få tältet, det är nog en ovanligt stor order att fylla på en gång och företag har inte råd att ha alltför stora lager. Hur stor är egentligen tältmarknaden i Sverige i antal tält sålda per år?

Men nu är det ju inte butikens lagerkostnader och leveranstider det handlar om utan hillebergs!

OK, hilleberg är ingen jätte, men om de har problem att leverera ett femtiotal tält innan fjällvandringssäsongen börjar, så är det något allvarligt fel på deras produktionsapparat.

Jag menar femtio tält är en stor order för en enstaka butik, men det kan knappast vara en stor order för Hilleberg. Och så magiska är ju inte deras tält att jag skulle avstå från en planerad vandring i år hellre än att köpa ett annat märke. (Nu verkar det ju som om mitt beställda akto kommer i god tid innan jag tänker mig iväg, men ändå)
 
Nah, 50 är nog inte så stor order för Hilleberg som helhet. Men antagligen har de redan en massa planerade ordrar till ordinarie butik (inkomna innan våra) som måste fyllas, i ett sådant läge kan nog 50 'extra' tält anses stor. Men jag har egentligen ingen aning om hur stora Hilleberg är, någon sade att de satsar stort på amerikanska marknaden nu? Det kan ju förklara deras nollade lager.
 
GustavOh; sa:
OK, hilleberg är ingen jätte, men om de har problem att leverera ett femtiotal tält innan fjällvandringssäsongen börjar, så är det något allvarligt fel på deras produktionsapparat.

Men sluta gnäll.

Jag sa redan på första sidan att jag befarade detta.

Hur svårt är det att fatta att de har leveransproblem.

Sen är det väl självklart att de skall satsa på USA. Priserna där är ju 40 % lägre.
 
STATUS:

* 1 som tackat nej
* 36 klara, dvs 25 % är klart!
* 19 som ej ringt, skynda på nu!

ARBETET FRAMÖVER:

* Mejl kommer i helgen/tidigt nästa vecka med avtal/beställning
* Mejl kommer till alla de som inte ringt ännu


// Jocke
 
Avhopp

Funderar på att hoppa av. Det finns ingen logik att ligga ute med så mycket pengar i förskott. Leverans av mitt Kaitum skulle ske tidigast till midsommar. Det är i mitten av min semester. Dessutom kan ju lilla Outside i Lund gå i konkurs och då har jag sett mina pengar för sista gången och givetvis inget tält heller.
Jag skriver gärna under avtalet om det innebär att man betalar i samband med överlämnandet av tältet. Så fungerar så gott som alla bilavtal då man köper ny bil och givetvis får man då vänta ca 2 månader. Men att vänta 2-3 månader på ett litet och "billigt" tält stämmer inte. Speciellt inte då det ska komma från "stora" Hilleberg. Då borde man kunna göra affär utan förskott.

Alltså: Om inte avtalets utformning ändras så hoppar jag av istället för att leva i ovisshet kanske hela sommaren.
 
Jo, har själv funderat på säkerhet vid konkurs och liknande men som jag fattat det är Outside i Lund samma företag som Outside i Malmö. Någons om vet om det är så?

Det gör i alla fall att jag känner mig lite säkrare. Men visst, det finns alltid oärliga personer, i lägen som detta måste man nog följa sin egen intuition.

Sedan så vet jag inte riktigt vad lagarna säger om pengar som i princip är öronmärkta via våra avtal, risken vore väl om det först slösade bort dem till annat och sedan bestämde sig för att lägga av.
 

avslutad210712

Gäst
Diar; sa:
Sedan så vet jag inte riktigt vad lagarna säger om pengar som i princip är öronmärkta via våra avtal, risken vore väl om det först slösade bort dem till annat och sedan bestämde sig för att lägga av.

Lagen är rätt klar på den punkten. Har man betalat in pengar i förskott och företaget går i konkurs så hamnar man bland resten av oprioriterade fodringsägare vilket i de allra flesta fall innebär att man blir utan pengar för hade det funnits pengar hade företaget troligen inte gått i konkurs.

Fast varför måla fan på väggen. Risken är väl rätt liten att de går i konkurs. Det enda sura som jag ser det är väl väntetiden för när man väl bestämt sig för något så vill man ha det på en gång. Och hade jag kunnat bestämma mig tidigare mellan Akto och Unna så hade jag suttit här och varit sur på att jag får vänta *L*.
 
jag är inte heller 100 % säker längre. det här med att ligga ute med så många tusen i förskott. Vad har jag för garantier egentligen? Det påstår leverera v. 24, och jag måste ha mitt tält absolut senast innan midsommar. Vad är det som garanterar att det inte blir strul och jag får mitt tält i augusti.
 
Åh, jag har inga planer alls på att avbryta det hela, det är bara allmänna funderingar.

Jo, lite jobbigt med leveranstiden och de kommer inte garantera något speciellt datum. Men själv ska jag ha tältet de kommande 20 åren, spelar egentligen ingen större roll för mig om jag får använda mitt nya tält denna midsommar eller inte, även om det såklart vore trevligt.
 
Varför betala i förskott?

Jag pratadet med Johan från Outside och han meddelade att leveransen av 'mitt' Nallo 2GT skulle ske v27.
Han kunde dock inte garantera leverans då, eftersom detta var avhängit av leveransen från Hilleberg.
Johan var heller inte intresserad av betalning vid leveranstillfället. Jag tycker att Outside verkar vara väldigt 'fyrkantig'.
Varför ska jag betala för en vara 3 mån innan leverans när man inte ens kan garantera leveransdatum!
Jag tycker att det hela verkar vara mest till leverantörens fördel. Det känns som en för stor risk att stå helt utan tält till sommarens vandring(ar).

Idén om samköp som Joakim A så förtjänstfullt drivit verkar sluta med beskedet om den osäkra leveransen.
För min del väljer jag nog ett tält som jag betalar vid leverans.
 
jag står lite och väger. Är ca 1500 pix värt att riskera min planerade vandring i midsommar? Jag vet inte hur det fungerar i butikbranschen men borde inte outside kunnat erbjuda bättre avtal, tänkte på leverans och betalningsbiten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
skogsvakt Vart köpa Helsport tält? Bo och sova 23
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
Carassius Köpa begagnat tält Bo och sova 5
Tristin KÖPA TÄLT SALWEA Bo och sova 6
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
roggi Köpa tält Bo och sova 4
Bozzfilm Köpa tält Bo och sova 12
drobni Värt att köpa dyrt tält ? Bo och sova 57
Farbror Vad skall man köpa för tält? Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Köpa tält Bo och sova 3
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.