Köpa tält i grupp

Brune; sa:
Jag har aldrig sovit i ett tält från Hilleberg. Men detta tält såg jag för några år sedan när jag var och tittade på SM i fallskärmshoppning, och detta tält (yttertältet) såg ut att vara moget för Återbruket (det som förr i tiden hette soptippen).
Så för sommarbruk är dom nog inte gjorda :)

[Bilder bortklippta]

...eller så laborerar de bara med att få fram en schysst rosa färg till sin nya tjejmodell...?

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=42885
 
skogsvakt; sa:
nu när köpet gick i stöpet pga hilleberg(?) har mitt förtroende för dom fått sig en liten törn. Jag hade bestämt mig för ett nammatj GT2 efter mycket funderande. Det hade varit roligt om ni kunde komma med några tips på liknande tält. Har kikat lite på Bergans kompakt 2/3 och fjällräven Akka RS2. Är Hilleberg att betala överpris för nåt som egentligen bara polarforskare behöver.

Vad tror ni?

ha det bra!

ps. just det, stort tack till Jocke som drog igång det.

Jag skulle undvika fjällräven...de har väl dyra tält i förhållande till kvalitén (HB är enligt min erfarenhet toppklass på både material och service efter köp).

Helsport gör också väldigt bra grejor, lätta och funktionella. Själv var jag intresserad av Akto men det kan mycket väl bli ett Ringstind istället :).

//J
[Ändrat av joru 2007-04-17 kl 11:14]
 
Re: Re: Överpriser

GustavOh; sa:
Agne Andersson; sa:
Kolla gärna in "Exped" som dessutom blev testbäst i "Råd o Rön".

På vilka kriterier?

Kanske bara är fördomar, men jag misstänker att Råd o Rön inte har samma uppfattning som jag om vad som är "bra tält". Det handlar ju om en högst personlig balans mellan komfort, vikt, vindtålighet, ventilation, regntålighet slitstyrka, lätthet att sätta upp och sist men inte minst pris.

(Har funderat lite på Exped också)

Du kan sluta fundera ! Exped håller en oerhört hög kvalité på sina tält som används av BBC:s expeditionsteam sedan flera år tillbaka. Tex. Exped Sirius extrem har vunnit massor av tester utomlands och vad gäller för Råd och Rön (testade Exped Orion)så är de så nära en opartisk, objektiv bedömning av kvalité som du någonsin kommer att kunna läsa. Att lita på en massa Hillebaner här på utsidan som har fått pantsätta sin Mormor för att ha råd att tälta lite grann tycker jag inte du ska göra.
 
Re: Re: Re: Överpriser

Repjkl; sa:
Du kan sluta fundera ! Exped håller en oerhört hög kvalité på sina tält som används av BBC:s expeditionsteam sedan flera år tillbaka. Tex. Exped Sirius extrem har vunnit massor av tester utomlands och vad gäller för Råd och Rön (testade Exped Orion)så är de så nära en opartisk, objektiv bedömning av kvalité som du någonsin kommer att kunna läsa. Att lita på en massa Hillebaner här på utsidan som har fått pantsätta sin Mormor för att ha råd att tälta lite grann tycker jag inte du ska göra.

Det här är på väg OT, men du besvarade inte direkt min fråga.
Jag ifrågasätter inte att exped (också) gör bra tält. Det är bara det där enkla "bäst i test" som alltid gör mig fundersam. Det tält som är bst för dig är inte säkert bäst för mig. (Oavsett tillverkare)

Ett typiskt "opartiskt" test skulle vara att jämföra dukens vattentäthet. Högre vattenpelare = bättre tält eller?

Nja, knappast för det finns ingen mening i att ha tätare duk än vad som krävs för att hålla emot ett slagregn. Antingen håller duken regnet ute eller inte.
Däremot spelar det stor roll om ventialtionen fungerar och om jag får plats utan att trycka sovsäcken mot tältduken. Jag blir kanske blötare av att sova i ett tält som på pappret är "torrare"!

Så om du seriöst rekommenderar exped-tältet så berätta varför. Skriv en recension. Glöm inte att tala om VAD det är bra till. Annars blir rådet "exped är bra" precis lika meningslöst som "hilleberg är bra".

Båda gör säkert utmärkta tält, men frågan är vilket som passar mig.
 
Re: Re: Re: Re: Överpriser

GustavOh; sa:
Nja, knappast för det finns ingen mening i att ha tätare duk än vad som krävs för att hålla emot ett slagregn. Antingen håller duken regnet ute eller inte.
Däremot spelar det stor roll om ventialtionen fungerar och om jag får plats utan att trycka sovsäcken mot tältduken. Jag blir kanske blötare av att sova i ett tält som på pappret är "torrare"!

Jo det finns visst mening och den meningen är en av de viktigaste (för mig)om du inte endast skall använda tältet en gång.

Hållbarhet. Ju högre marginaler desto större sannolikhet för långre livslängd. Men då måst flera variabler än vattenpelare vägas in.
 
Re: Re: Re: Re: Överpriser

Det här är på väg OT, men du besvarade inte direkt min fråga.
Jag ifrågasätter inte att exped (också) gör bra tält. Det är bara det där enkla "bäst i test" som alltid gör mig fundersam. Det tält som är bst för dig är inte säkert bäst för mig. (Oavsett tillverkare)

Ett typiskt "opartiskt" test skulle vara att jämföra dukens vattentäthet. Högre vattenpelare = bättre tält eller?

Nja, knappast för det finns ingen mening i att ha tätare duk än vad som krävs för att hålla emot ett slagregn. Antingen håller duken regnet ute eller inte.
Däremot spelar det stor roll om ventialtionen fungerar och om jag får plats utan att trycka sovsäcken mot tältduken. Jag blir kanske blötare av att sova i ett tält som på pappret är "torrare"!

Så om du seriöst rekommenderar exped-tältet så berätta varför. Skriv en recension. Glöm inte att tala om VAD det är bra till. Annars blir rådet "exped är bra" precis lika meningslöst som "hilleberg är bra".

Båda gör säkert utmärkta tält, men frågan är vilket som passar mig. [/QUOTE]

Hm. Jag utgick från att du ville veta kvalité och den är objektivt bedömd och testad av Råd och Rön. Fel av mig. Vad gäller personliga reflektioner så rekommenderar jag recensionsbanken här på Utsidan där Exped Orion (extrem), Venus III och Vela 1 extreme är recenserade. För 40 kr kan du ladda hem och läsa Råd och Röns test av Exped Orion ( mfl.)
Generellt kan jag sammanfatta att jag i mer än en recension har läst att just problemet med sovsäck mot tältduk är minimalt med Sirius, Venus III, Orion pga deras upprätta konstruktion. Men jag lämnar helst utrymme åt dig att med o.s tips läsa dig till en egen uppfattning.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Överpriser

Repjkl; sa:
Hm. Jag utgick från att du ville veta kvalité och den är objektivt bedömd och testad av Råd och Rön. Fel av mig.

Jo jag vill gärna veta den objektiva kvaliteten!
Men vad jag hävdar är att det finns inte något sådant som ett entydligt objektivt kvalitetsmått för tält!
Sen spelar det ingen roll om testet är gjort av råd och rön, utemagasinet eller hillebergfetichisternas riksförbund.

Även om vi bortser från den, för mig, oerhört viktiga kvalitetsaspekten "Ändamålsenlig konstruktion" och bara ser till objektiva kriterier, så har vi alltför många parametrar för att kunna tala om ett samlat kvalitetsmått.

* Dukens rivstyrka.
* Dukens vattenpelare.
* Golvets slitstyrka.
* Stängernas brotts/deformationsgräns.
* Sömmarnas utförande
* Ventilation
* Vikt

Om en tillverkare verkligen är bättre än konkurrenterna på alla dessa punkter (plus en rad andra, som uv-känslighet, dragkedjor etc), ja kan man hävda att det tältet har den högsta "objektiva kvalitén".
Men jag tvivlar starkt på att ett sådant tält finns.

Alltså är alla utsagor av typen "tält x är bättre än tält y" meningslösa så länge man inte specificerar t.ex. "tält x är lättare än tält y" eller "tält x ventilerar ut kondens bättre än tält y"


... ursäkta ordflödet.

Så: (eftersom jag uppenbarligen är för snål för att ladda ned röd och rön), kan du berätta på vad som exped har bäst kvalitet? (eller ännu intressantare: vad har dom kompromissat bort? Som Per brune påvisat har ju ex.vis Hilleberg uppenbarligen kompromissat bort uv-beständighet. Inga problem för en fjällvandrare som mestadels har tältet i ryggsäcken på dagarna, men inte alls bra för campingbruk.)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Överpriser

GustavOh; sa:
[Även om vi bortser från den, för mig, oerhört viktiga kvalitetsaspekten "Ändamålsenlig konstruktion" och bara ser till objektiva kriterier, så har vi alltför många parametrar för att kunna tala om ett samlat kvalitetsmått.

* Dukens rivstyrka.
* Dukens vattenpelare.
* Golvets slitstyrka.
* Stängernas brotts/deformationsgräns.
* Sömmarnas utförande
* Ventilation
* Vikt

Om en tillverkare verkligen är bättre än konkurrenterna på alla dessa punkter (plus en rad andra, som uv-känslighet, dragkedjor etc), ja kan man hävda att det tältet har den högsta "objektiva kvalitén".
Men jag tvivlar starkt på att ett sådant tält finns
O.k jag förstår vad du vill men du har missat att jag skrev "så objektivt test du någonsin kommer att läsa" om Råd och Rön. Det innebär att jag markerar att det inte finns något helt objektivt test...
Alla parameterar som du räknar upp testades av tidningen utom :
Stängernas brotts/deformationsgräns
Exped orion extrem var bäst på samtliga punkter utom vikt. Nu sparade du 40kr och vill du läsa jämförelsen (ex. vis hur andra tält stod sig) så får du kosta på dig lite...
"Ändamålsenlig konstruktion" - Exped i topp igen. Det är det som skrivs mest om i alla recensioner gällande de tält av Exped jag läst om. De har helt enkelt tänkt igenom konstruktionerna på alla detaljer. Nu tycker jag du ska leta själv efter mer info på det förlovade internets ängar...;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Överpriser

GustavOh; sa:
Klipp

Som Per brune påvisat har ju ex.vis Hilleberg uppenbarligen kompromissat bort uv-beständighet. Inga problem för en fjällvandrare som mestadels har tältet i ryggsäcken på dagarna, men inte alls bra för campingbruk.)

Och i synnerhet inte på ett flygfält där det aldrig är skugga så länge solen skiner.

Per Brune
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Överpriser

GustavOh; sa:
Repjkl; sa:
Hm. Jag utgick från att du ville veta kvalité och den är objektivt bedömd och testad av Råd och Rön. Fel av mig.

Jo jag vill gärna veta den objektiva kvaliteten!
Men vad jag hävdar är att det finns inte något sådant som ett entydligt objektivt kvalitetsmått för tält!
Sen spelar det ingen roll om testet är gjort av råd och rön, utemagasinet eller hillebergfetichisternas riksförbund.

Även om vi bortser från den, för mig, oerhört viktiga kvalitetsaspekten "Ändamålsenlig konstruktion" och bara ser till objektiva kriterier, så har vi alltför många parametrar för att kunna tala om ett samlat kvalitetsmått.

* Dukens rivstyrka.
* Dukens vattenpelare.
* Golvets slitstyrka.
* Stängernas brotts/deformationsgräns.
* Sömmarnas utförande
* Ventilation
* Vikt

Om en tillverkare verkligen är bättre än konkurrenterna på alla dessa punkter (plus en rad andra, som uv-känslighet, dragkedjor etc), ja kan man hävda att det tältet har den högsta "objektiva kvalitén".
Men jag tvivlar starkt på att ett sådant tält finns.

Alltså är alla utsagor av typen "tält x är bättre än tält y" meningslösa så länge man inte specificerar t.ex. "tält x är lättare än tält y" eller "tält x ventilerar ut kondens bättre än tält y"


... ursäkta ordflödet.

Så: (eftersom jag uppenbarligen är för snål för att ladda ned röd och rön), kan du berätta på vad som exped har bäst kvalitet? (eller ännu intressantare: vad har dom kompromissat bort? Som Per brune påvisat har ju ex.vis Hilleberg uppenbarligen kompromissat bort uv-beständighet. Inga problem för en fjällvandrare som mestadels har tältet i ryggsäcken på dagarna, men inte alls bra för campingbruk.)


Jag förstår svarandens något frustrerade svar. Dina krav på "bevis" är smått obstinata. Givetvis kan man inte säga att det eller det eller det är bäst utan det handlar som sagt om kompromisser och vad man själv är ute efter, vad som passar ens behov. Men det får man ju själv svara på och kan inte kräva att varenda recenssion skall vara riktat till just och ta upp just de aspekter som är avgörande för just mig.

Jag fick intrycket att Repjkl svarade med avseende kvalitet på själva tältet och inte hela spektrumet från färgställning till andra personliga preferrenser som är avgörande vid val av tält. .Exped vs Hilleberg är enligt min erfarenhet hugget som stucket vad gäller just kvalitet--kvalitet på material och arbete, så det inte blir något missförstånd om design, vikt, utrymmesbehov o.s.v.. Det kan jag säga lika säkert som någon kan säga att det inte är så.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Överpriser

Repjkl; sa:
Alla parameterar som du räknar upp testades av tidningen utom :
Stängernas brotts/deformationsgräns
Exped orion extrem var bäst på samtliga punkter utom vikt. Nu sparade du 40kr och vill du läsa jämförelsen (ex. vis hur andra tält stod sig) så får du kosta på dig lite...
"Ändamålsenlig konstruktion" - Exped i topp igen. Det är det som skrivs mest om i alla recensioner gällande de tält av Exped jag läst om. De har helt enkelt tänkt igenom konstruktionerna på alla detaljer. Nu tycker jag du ska leta själv efter mer info på det förlovade internets ängar...;)

Tack, det var precis det jag ville veta. Ursäkta om jag blev mångordig.

(Det var bara det att "exped är bäst" låter så misstänkt likt "hilleberg är bäst"...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
skogsvakt Vart köpa Helsport tält? Bo och sova 23
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
Carassius Köpa begagnat tält Bo och sova 5
Tristin KÖPA TÄLT SALWEA Bo och sova 6
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
roggi Köpa tält Bo och sova 4
Bozzfilm Köpa tält Bo och sova 12
drobni Värt att köpa dyrt tält ? Bo och sova 57
Farbror Vad skall man köpa för tält? Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Köpa tält Bo och sova 3
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.