Köpa Struer träkayak? Vilken?

Jag är 28 år och väger ca 92kg. Är sugen på att köpa mig en fin träkayak exempelvis Struers X-Lancer. När jag var mindre var jag med och tävlade en del men det var längesedan och sedan dess har jag lagt på mig kanske 15kg. Tror ni att en Lancer hade fungerat bra för mig ändå?

Jag gillar utseendet på Struers kayaker, speciellt X-Lancer men vill naturligtvis ha en som går bra att paddla också. Vad tror ni om Cleaver-X? Den verkar ha ungefär samma utseende, är den betydligt rankare? Någon som vet var man kan få tag i dessa kayaker och ungefärlig prisklass för en i mycket fint skick?

Jag är 28 år och väger ca 92kg. Är sugen på att köpa mig en fin träkayak exempelvis Struers X-Lancer. När jag var mindre var jag med och tävlade en del men det var längesedan och sedan dess har jag lagt på mig kanske 15kg. Tror ni att en Lancer hade fungerat bra för mig ändå?

Jag gillar utseendet på Struers kayaker, speciellt X-Lancer men vill naturligtvis ha en som går bra att paddla också. Vad tror ni om Cleaver-X? Den verkar ha ungefär samma utseende, är den betydligt rankare? Någon som vet var man kan få tag i dessa kayaker och ungefärlig prisklass för en i mycket fint skick?

Köpte en Cleaver-X på blocket för en månad sen. Det är nog på blocket och kanot.com man kan hitta dom, dock inte så ofta.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det finns nog ganska många Struer Cleaverx i landets kanotklubbar som mest ligger och samlar damm. Varför inte försöka med en köpes annons?
Någonstans mellan 5-15K sek tror jag att säljare vill ha. Plast i all ära, men det är något speciellt att paddla en Struer.
LancerX tror jag är väldigt ovanlig i svenska klubbar. Vanliga Lancer finns nog, men de har ofta fått gå som ungdomskajaker och är slutkörda.

Har satt ut en köpesannons nu. Frågan är hur pass rank Cleaver-X är jämfört med X-Lancer. Lancer klarade jag av att paddla för några år sedan så det borde väl gå nu med efter lite övning Men om Cleaver-X är betydligt mer rank så kanske man kommer befinna sig mer i vattnet än i kayaken.

Cleaver-X är betydligt rankare än Lancer(-X) modellerna men ingen omöjlighet att klara av med lite träning. Svårigheten kan vara att få tag i en som sagt...

Är det där verkligen samma kajak som Struer själv skiver om på sina webbsidor: http://www.struerkajak.com/Internat...ued-models/Complete-list/X-LANCER-(1983).aspx Där säger de 65-95 kg. Och så har vi det där med bredden - eftersom kanoten är från 80-talet skulle man ju vänta sig 51 cm av någonting tänkt att vara en ICF godkänd K-1. Har det kommit en ny Struer X-Lancer, eller vad har hänt?

Skrivfel eller önsketänkande? Struer har ingen information om en ny "Motionsracer" på sin sajt eller på FB.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips