Köpa Skidor

Jag ska köpa begagnade skidor:

Jag testade att åka lite förra året och vill nu ha egen utrustning.
Eftersom jag oftast åker bräda vill jag inte köpa ny utr.

Har kollat lite på blocket och hittat följande för skapliga priser:
Dynastar Big Max 1
Salomon Xscream9
Salomon (Scream)
SuperStinx

Är det någon som har några erfarenheter av dessa?

Tack för svar
/ David

Inte personligen, men...

Jag har en kompis som kör på ett par K2 Super Stinx och han är mycket nöjd med dom.

/ Stefan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Bygger Salomon fortfarande med skumkärna? Mina gamla XScream höll inte ens för en halv säsongs åkning, mest i puder och alltid på mjukt underlag, innan de var helt slut.
Jag skulle dra mig för att köpa Salomon begagnade.

I övrigt kan jag nog inte komma med så mycket konstruktiva råd, det är alldeles för länge sedan jag åkte skidor i det segmentet...

Jag har annars ett par Movement Powpow som du kan få för en billig peng,
men de kanske inte passar så bra för isig pistkörning

Annars kan du som nybörjare egentligen köpa vad som helst, fastnar du för telisåkande kommer du kommer att ha en inlärningskurva som är rätt brant och redan nästa år vill du nog ha ett nya bättre skidor, så jag skulle nog inte fundera så mycket på huruvida skidorna håller eller inte.

Lycka till!

Fredrik

Tack för info!

Jag letar vidare.

Jag tror jag behöver ett par som jag kan åka med i pisten också eftersom jag mestadels är i pistad tereng.

Jag hoppas kunna hitta några snart så jag inte glömmer bort den underbara känsla det var att åka telis.

Superstinx

Hejsan

Jag kör fortfarande med mina superstinx som jag lärde mig att åka på.
Jag är nöjd med skidorna. Ligger bra i pisten och har bra kantgrepp vilket är viktigt anser jag.
Risken är annars att de hasar iväg om man inte orkar trycka fast skidan i svängen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips