Köpa klättersele

Prova den. Känns hur den känns att hänga i. Det viktigaste är att den är bekväm. Passar den dig är det en helt ok sele.
 
Den är säker. Om den passar dig kan bara du säga.
Den verkar ha midjestängning som 'bara' gör selen vidare, dvs den verkar inte gå att koppla isär som ett skärp. Det är säkert som i att du inte kan glömma det halv stängt, men kan vara besvärligare att ta på sig, särskilt med tjocka kläder.
Fundera på vad du vill ha, testa helst och allra helst flera.
 
En fråga som ej är riktad till TS:

Sele som sele egentligen. De är skapade för att rädda dig från ett fall så det är väl onödigt att lägga 1000kr + på en sele är när det finns för 300kr?

https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=CAMPCORAL
https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BDXENOSHARNESS

bortsett från plats för isskruvar så är det väl ingen skillnad som berättigar 1000kr extra?

Upplys mig!
Den billigare har bara två utrustningsslingor, och kanske inte så skön att hänga i, så den lämpar sig nog inte så bra för klättring där man behöver utrustning i selen?

Men visst, det är en enorm prisskillnad. Å andra sidan kan man köpa en 120cm nylonslinga för mycket billigare och använda som sele :)
 
Om man måste fråga vilken sele som verkar bäst är det Nog bäst att köpa den för 300,antar att du vill börja klättra inomhus, säkert inte klättrat alls mycket och går på utseende och pris.

2 utrustningsöglor passar nog perfekt om du inte skall leda och ha 150 olika attiraljer i selen. Coralen fungerar perfekt!
 
Samtidigt utvecklas en ju och det är synd att inte köpa rätt från början. Min första sele hade jag i fyra eller fem år. På den tiden hinner en ju gå från total nybörjare till bigwallklättrare eller luttrad alpinist.

Buy nice or buy twice!

Om du inte har någon butik i närheten så att du kan prova kan du ju alltid köpa hem från nätbutik och skicka tillbaks selen om den inte skulle passa. En av de stora som börjar på A har iallafall den servicen helt kostnadsfritt.
 
Samtidigt utvecklas en ju och det är synd att inte köpa rätt från början. Min första sele hade jag i fyra eller fem år. På den tiden hinner en ju gå från total nybörjare till bigwallklättrare eller luttrad alpinist.

Buy nice or buy twice!

Om du inte har någon butik i närheten så att du kan prova kan du ju alltid köpa hem från nätbutik och skicka tillbaks selen om den inte skulle passa. En av de stora som börjar på A har iallafall den servicen helt kostnadsfritt.

Har klättrat en del via ferrata samt vanlig bergsklättring och jag har faktiskt klarat mig med två öglor. Så tro det eller ej men än så länge har jag inte behövt spendera 1000kr extra på ytterligare två öglor. Kanske behövs om man börjar syssla med alpin klättring.
 
Har klättrat en del via ferrata samt vanlig bergsklättring och jag har faktiskt klarat mig med två öglor. Så tro det eller ej men än så länge har jag inte behövt spendera 1000kr extra på ytterligare två öglor. Kanske behövs om man börjar syssla med alpin klättring.

All klättring där du behöver placera egna säkringar önskar de flesta fler öglor. Om du ska ha exempelvis ett set friends, ett kilset, standplats prylar och 10 quickdraws är det bra med mer plats oavsett om det är klippa, is eller alpin karaktär med mer teknisk klättring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
niiiicke Köpa isskruv! Klättring allmänt 1
Brahmall Köpa klättergrepp Klättring allmänt 4
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Climba Köpa klätterrep Klättring allmänt 13
ekis Var köpa plattband? Klättring allmänt 10
hakan307 Var köpa Silent Partner Klättring allmänt 1
Karkkan Köpa av hangboard Klättring allmänt 26
Iggle När köpa en grigri? Klättring allmänt 26
Bloggomann Köpa gamla grejer? Klättring allmänt 23
apfaktor Köpa Aliens från spanien/Croatien??? Klättring allmänt 5
Bhappy Köpa La Sportiva Mythos i Sverige. Var? Klättring allmänt 1
steinar Köpa Alpinist og sula sko? Klättring allmänt 1
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
viktor_maiden Köpa från England Klättring allmänt 5
Gab83 Köpa klätterutrustning i Thailand Klättring allmänt 3
sportkillen7 Köpa frinds i USA Klättring allmänt 18
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
svenakela Nynäs kommun vill köpa Fituna, bilder eftersöks! Klättring allmänt 2
emmis_n Köpa grejer utomlands Klättring allmänt 1
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
avslutat medlemskap 1003 Skulle du våga köpa begagnad klätterutrustning? Klättring allmänt 21
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
acis köpa klätterskor runt örebro, Karlstad? Klättring allmänt 11
Massse köpa klätterskor från utlandet online Klättring allmänt 3
mo9jan Köpa enkelrep. Klättring allmänt 6
Heidenstam Köpa rep? Klättring allmänt 11
beone Var köpa Tunabergförare? Klättring allmänt 2
Same Köpa nytt rep. Klättring allmänt 12
ViVi köpa klättergrejjer Klättring allmänt 2
joelpap Köpa billigt i N.Y ? Klättring allmänt 3
duvillno Var köpa BD camalots billigast? Klättring allmänt 3
ptengvall Vart kan man köpa klätterfilmer? Klättring allmänt 2
Andersols Köpa tradutrustning. Var? Klättring allmänt 9
Vandrare Köpa halvrep, vilket? Klättring allmänt 4
Vandrare Lanex rep. Var köpa? Klättring allmänt 2
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
Vandrare Var kan man köpa C4-gummi (5.10)? Klättring allmänt 0
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
mikee Köpa grejer från sportextreme Klättring allmänt 2
Johan W Var köpa ROCKFAX's Mallorca guide? Klättring allmänt 0
Vad Köpa?? Klättring allmänt 1
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.