Köpa kajak med skädda

Min fru fyller 40 och jag tänkte att jag skulle köpa en kajak till henne.
Hon paddlar kortare dagsturer några gånger varje sommar då hennes familj har kajaker i sommarhuset i Stockholms ytterskärgård. Nu har vi ett eget litet torp i innerskärgården och det skulle verkligen vara trevligt om vi även hade kajaker där.

Tänker att en 5m lång kajak med skädda vore lämplig till min fru. Men om man inte vill lägga över 10 000kr verkar urvalet vara minst sagt begränsat. Inte ens begagnade hittar jag. Är det för att det inte är säsong eller är min budget alldeles för liten? Dessutom verkar roder vara det överlägset vanligaste, iaf om man vill ha en oöm kajak i plast. Om nån har tar jag gärna emot konkreta tips på objekt att titta närmare på snarare än "sök på blocket, hör av dig till kajakuthyrare om dom har nån gammal de kan avvara osv".
 
Ibland hittar man på XXL tahe reval midi på rea för ca 8000, men inte just nu.

Finns en Tahe ocean spirit för 11.700 i pampas, men känner inte till den modell just, men verkar ha både roder och skedda. Sen kan man ju alltid försöka pruta eftersom det är lågsäsong nu också :). Eller iaf få med lite utrustning som paddel och kapell tex.
 
Varför vill du välja bort roder och ha en med skädda?
Om det finns roderkajak inom budget, varför inte köpa en med roder?

/Patrik, vars kajak har bådadera men jag föredrar rodret
 
Den här blev jag sugen på själv när jag läste om den, på rea nu för 8999. Men jag vet inget mer om den.

(Är ute efter en extrakajak, har idag en Tahe Reval Midi som hade både roder och skädda när jag köpte den, men jag har tagit bort rodret för jag använder det aldrig och det är bara i vägen.)
 
Varför vill du välja bort roder och ha en med skädda?
Om det finns roderkajak inom budget, varför inte köpa en med roder?

/Patrik, vars kajak har bådadera men jag föredrar rodret
Patrik, bådadera fungerar ju också. Tex denna: Havspaddeln "Sarek".
Dels har hon endast paddlat kajaker med skädda (tror jag) och dessutom tänker jag att det är bra för utvecklingen av att lära sig styrtag och använda kroppen för att svånga kajaken åt det håll man vill. Men som sagt, absolut funkis med både och. Är ju onekligen bekvämt med roder.
 
Den här blev jag sugen på själv när jag läste om den, på rea nu för 8999. Men jag vet inget mer om den.

(Är ute efter en extrakajak, har idag en Tahe Reval Midi som hade både roder och skädda när jag köpte den, men jag har tagit bort rodret för jag använder det aldrig och det är bara i vägen.)
ja, den där fast i glasfiber har jag varit sugen på förut. Bra pris nu.
 
Det där med både roder och skädda har jag inte riktigt fattat.
Det är skrovformen på kajaken som avgör vad som är lämpligast, det finns ingen skrovform som fungerar bra med båda och, utan att det blir rejäla kompromisser i kajakens manöverbarhet.
Tyvärr är de flesta PE-kajaker gjorda som billiga mainstream båtar och det kundsegmentet efterfrågar roder, inte skedda.
Lite synd, för PE-kajak är inte per definition sämre än glasfiber. Det går att bygga bra och trevliga skeddakajaker i PE, men de är sällsynta.
 
Det där med både roder och skädda har jag inte riktigt fattat.
Det är skrovformen på kajaken som avgör vad som är lämpligast, det finns ingen skrovform som fungerar bra med båda och, utan att det blir rejäla kompromisser i kajakens manöverbarhet.
Tyvärr är de flesta PE-kajaker gjorda som billiga mainstream båtar och det kundsegmentet efterfrågar roder, inte skedda.
Lite synd, för PE-kajak är inte per definition sämre än glasfiber. Det går att bygga bra och trevliga skeddakajaker i PE, men de är sällsynta.
Ah, då har man lärt sig nåt nytt idag också!
Men då borde väl denna som det länkats till ovan vara en ok kandidat utifrån det du beskriver, eller vad tror du? Seabird Scott MV
Alltså en plastkajak som bygger på en förlaga i glasfiber gjord för skädda.
 
Okej, får bli tur till Sthlm Kajak vid tillfälle och titta närmare på Scott. Har läst lite på nätet och intrycket är att den nog kan vara mer än ok. Prisvärd.
För egen del är drömmen att bygga nåt eget. Tex en Frej från Björn Thomasson Design men har en del andra byggprojekt att avklara innan det kan bli tal om det..
 
Jag byggde en Thomasson Spray/surfski i våras, kalaskul kajak att motionera i men onödigt blött på längre turer om det går krabb sjö.
Det kliar i fingrarna att bygga en Frej till min fru(och mig själv) med ett S&G kit ifrån Petruskajak.
Provade en Norse Idun förra året och den var precis som jag vill att en skäddakajak skall vara. Glasfiber men ändå överkomlig i pris, tyvärr varierande kvalité så man behöver granska aktuellt exemplar innan man köper.
 
Låter ju lovande att du inte blev helt avskräckt av att bygga en själv utan kan tänka dig att ge dig på ytterligare en.
Ja det var min tanke också, att köpa kittet från Petrus för att komma en bit på vägen. Men som sagt, vi får se när/om det blir av.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
nj-tec Köpa Kajak i Polen!? Paddling allmänt 0
Merckx Köpa kajak i österled Paddling allmänt 3
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ibasto Köpa kajak Paddling allmänt 0
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jörgen B Köpa kajak i grupp? Paddling allmänt 7
pers Köpa kajak Paddling allmänt 14
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
wolla Köpa kajak Paddling allmänt 13
Strmbrg Övertyga en kompis om att köpa Kajak! Paddling allmänt 5
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
marjo Köpa kajak i Estland!! Paddling allmänt 14
haakan Köpa kajak Paddling allmänt 2
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.