Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring

Jag ska köpa en inte allt för tung kanot eftersom jag ska bära den ca 100m ned till Mälaren. Eftersom jag har problem med ländryggen vill jag ha möjlighet att ha benen bakåt och "sitta" på knäna. Jag har mestadels tänkt ta kortare turer med min dotter som sjävklart kommer fungera mer som bromskloss and medpaddlare :). Vore väldigt tacksam för köptips.
 
En kanotvagn löser viktproblemet.

De flesta kan du knästå i. Möjligtvis bortsett från billiga plastmodeller.

Vad har du för budget?
 
Budgeten avgör mycket skulle jag säga. Att stå på knä är ju det ”riktiga” sättet att paddla kanot på (alltså, man får ju givetvis göra hur man vill, historiskt sett har man stått på knä för bättre kontroll och lägre tyngdpunkt) så en kanadensare är ju inte så dum om det är så du vill paddla.

En sak att hålla utkik efter är att kanoten du tittar på inte har en sits som sitter för lågt. Jag har stött på en del hyrkanoter med låga sitsar eftersom det ger bättre balans om man sitter på dem. Det ger lite sämre komfort när jag står på knä eftersom jag inte kan avlasta så mycket av överkroppens vikt på sitsen. Andra människor kan sitta på sina egna hälar hur länge som helst så det kan vara en personlig defekt hos mig.

Det går att hitta bra begagnade kanoter men de tenderar att vara rätt tunga. Kanotvagn löser transportproblemet som det påpekats, men om man är ensam med kanoten kan det vara mycket att brottas med. Ihopfällbara kanoter (typ Ally och Pakcanoe) är ganska lätta i sig och går bra att bära och är möjliga att lyfta upp på takräcken solo. Man vill nog inte räkna med att orka montera dem inför varje tur, det är lite för mycket pyssel för en kort paddling, men har man plats under tak kan man ha dem monterade under kanotsäsongen och sen låta dem ta mindre plats resten av året. På vattnet beter de sig lika bra som andra kanoter.

Mycanoe som du länkade till är säkert ok, men den är lite dyr jämfört med vad den verkar erbjuda. Jag skulle nog snegla på en Ally i stället, den verkar ligga i samma härad prismässigt och kanske vara lite pyssligare när den är i land, men utan att ha sett en Mycanoe i verkliga livet gör jag bedömningen att den inte riktigt verkar bete sig som en så kallad ”riktig” kanot. Det gör en Ally.

Man kan bygga själv med stitch and glue-teknik också. Jag har sett att Petrus Kajak som har veckolånga kajakbyggarkurser också har kanadensare på programmet. Det blir en veckas åtagande och sen lite till kanske, men då får man något som är fint att se på, bra att paddla och jämförelsevis lätt att lyfta.
 
ABC:s lilla fanerkanot. Den är 425 lång och väger ca 25 kg. Den dyker upp på annonser emellanåt. Den kan passa för en vuxen och ett mindre barn. Den är lite för liten för två fullvuxna. Skicket varierar, allt ifrån topp till renovering.

Svante
 
Tack alla! Väldigt inspirerande att läsa era inlägg. min budget ligger på mellan 10-20 tusen. Att bygga en själv med thomassondesign vore en dröm. Men saknar just nu utrymme/plats för det, även om tiden finns i dessa coronatider. Finns det att köpa färdiga trä stripbyggda kanoter. eller är det blocket som gäller isf?

Struntprat- Tack för alla tips. Att få avlastning av sitsen känns viktigt om man ska paddla länge, även för mig. Ska höra med Petrus ang byggkurs. låter spännande!
 
Tack alla! Väldigt inspirerande att läsa era inlägg. min budget ligger på mellan 10-20 tusen. Att bygga en själv med thomassondesign vore en dröm. Men saknar just nu utrymme/plats för det, även om tiden finns i dessa coronatider. Finns det att köpa färdiga trä stripbyggda kanoter. eller är det blocket som gäller isf?

Struntprat- Tack för alla tips. Att få avlastning av sitsen känns viktigt om man ska paddla länge, även för mig. Ska höra med Petrus ang byggkurs. låter spännande!

Men då har du ju en hyfsad budget!

Jag hade ju rekommenderat något gammalt åbäke från blocket, eller så köper du en "riktig" kanot som du kommer glädjas åt i många år.
Med riktig menar jag en med en bra skrovform. Inte någon sån där plattbottnad uthyrnings-pråm.
Platt botten är jätteskönt om du är helt ny på paddling. Den gör kanoten stadig. Dock så ger det bara initialstabilitet, eller initialstyvhet så som det kallas. Luta den åt sidan så tippar den innan du hinner parera. Den blir med tiden ett jättetråkigt fordon som inte kan göra något roligt alls.

En mer rundad botten har låg initialstyvhet men hög slutstyvhet. Den uppfattas som orolig när den ligger horisontellt, men blir stadigare ju mer du lutar den. Oftast kan du få den att ta in vatten över relingen innan det tippar.
En sådan skrovform bryr sig också väldigt litet om vågor, till skillnad från den plattbottnade som vill följa vågorna.

När du vant dig vid den lägre initialstyvheten kommer du börja uppskatta att den först så ranka kanoten gör precis som du säger. Du kan utvecklas med den. Och nej, den kommer inte vara så rank att du inte vågar ut med den. Ge den två eller tre timmeslånga paddlingar så kommer du vänja dig.

Såhär kan man kontrollera en klassisk kanadensare med bra skrovform om man blir duktig.
https://www.youtube.com/watch?v=aqTYoy4zMZQ


http://esker.se/produkt/nova-craft-prospector-16/
Den klassiska packåsnan för strömmande vatten. Mycket språng (bananform) så den är lätt att kontrollera.
I vind ute på en sjö blir det dock till en nackdel, då den spårar sämre. Dessutom är den ganska hög, så den tar mycket vind. Detta är dock en kanot att utvecklas med.

http://esker.se/produkt/nova-craft-pal-16/
Denna är nog mer utpräglad för att ta sig över stora sjöar, men tyvärr finns den inte i din budget.

http://canoeadventure.nu/
Canoe adventure North säljerMad River m.fl. Tyvärr verkar hemsidan ligga nere just nu. De har en del intressanta modeller för kring 15000 kr. Vänta nån vecka tills deras sida är uppe igen.


Annars tycker jag du någon gång ska ta dig tid att bygga en egen. Det är relativt enkelt, och du får en riktigt bra kanot på köpet =)
 
Tack! Helt ovärderliga tips. Jag har varit scout och paddlat en del som barn så invänjningsfasen till en mer rundad kanot kommer nog inte bli så lång. Jag funderar ev på att hyra ett utrymme under två månader för att göra en egen kanot. Men ska ta det några vändor till i huvudet innan jag slår till med ett sådant projekt. Eskers kanoter ser fina ut. Ska kolla upp sidan när den är uppe igen. Tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
Trilla Köpa kanot i Norge? Paddling allmänt 5
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
Erik Barkefors Köpa begagnat... Paddling allmänt 0
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
hannulan Köpa halsmudd Paddling allmänt 3
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Sara L Köpa Yoo-A-Kim av äldre modell?, Rimligt? Paddling allmänt 13
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
segerholm Intresse att köpa träpaddel? Paddling allmänt 6
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
Niftigolebb köpa latex Paddling allmänt 5
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...