Köpa begagnat tält

Hej!

Jag tänkte köpa ett begagnat Hilleberg Nammatj 2GT.
Tillverkat troligen mellan 97-99.
Är det några större skillnader mot nuvarande Nammatj?
Vävkvalitet? Myggnätet i innertält/abslidedörr? storlek och takhöjd? Ventilation? Annat viktigt?

Mycket tacksam för snabbt svar.

Mvh Micke

Det är en annan väv, Kerlon 1500 och inte Kerlon 1800, i yttertältet. Sedan så tror jag att det är Eastonstänger istället för DAC Featherlite men annars känner jag inte till någon skillnad. Mitt eget Nammatj GT är från 1994. Då fanns det bara en tvåpersonersvariant... :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för snabbt svar!

Vet nån nåt mer som skiljer?
Väven borde alltså ligga nånstans mellan Nallo (Kerlon 1200) och Nammatj(Kerlon 1800) i styrka och vikt om man jämför med de nyaste modellerna.

/Micke

Mikael_Je; sa:
Tack för snabbt svar!

Vet nån nåt mer som skiljer?
Väven borde alltså ligga nånstans mellan Nallo (Kerlon 1200) och Nammatj(Kerlon 1800) i styrka och vikt om man jämför med de nyaste modellerna.

/Micke

Den ligger nog mer åt 1800-hållet än 1200 hållet när det gäller förmåga att stå emot dragpåkänningar i väven. 1200 vävens svaga sida verkar vara just förmågan att stå emot höga dragkrafter...

Annars är mitt intryck att vikt och volym på 1500-väven är närmast identisk med 1800-väven så vikten borde vara densamma som på modernare modeller...

//J

Mikael_Je; sa:
Som jag har förstått det hela så är modellnamnet på Kerlonväven kopplat till vävens rivstyrka så Kerlon 1500 bör ligga mittemellan Kerlon 1200 och 1800 i rivstyrka. :)

Viktiga saker att beakta

Mikael_Je; sa:
Hej!

Jag tänkte köpa ett begagnat Hilleberg Nammatj 2GT.
Tillverkat troligen mellan 97-99.
Är det några större skillnader mot nuvarande Nammatj?
Vävkvalitet? Myggnätet i innertält/abslidedörr? storlek och takhöjd? Ventilation? Annat viktigt?

Mycket tacksam för snabbt svar.

Mvh Micke

Om man skall köpa ett begagnat tält så är det viktigt att kolla;

- om det använts på vintern, stålkanter kan ha skadat tältduken, tältet kan ha farit illa av att vårdslöst tas ned när det varit fastfruset,

- hur ser innertältet ut, mörka fläckar tyder på att det packats dåligt eller inte alls torkat, då har nog vården förörigt varit bristfällig,

- hur ser tältbotten ut den slits hårt på tält,

- intervjua säljaren om användning och skötselvanor,

- kolla bågarna så de inte har sprickor i "holkarna"

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips