köp av skridskor

Jag tänker köpa ett par långfärdsskridskor och söker lite tips och råd.
Jag är nybörjare med skostorlek 38. Vill ha lös häl.
Har ett par Alpina BC 1550 pjäxor som jag vill kunna ha även till skridskoåkningen.
Tips? (märke, modell, längd, pris?)

Hoppas även på att få ett bra erbjudande på Siljan skridskor -någon med erfarenhet av dessa?

Säkert bra köp?

Säkert bra köp är Skyllermarks blåa skridsko i längden 51 cm. Du kan göra skridskon ännu bättre genom att kapa den framtill och komplettera med glappbegränsare. Se talrika trådar om detta här i forumet.

Alternativ finns på Stadium med förmånligt paketpris men där skridskorna är okända för mig.

Alternativ är också Pikmakarens skridskor som i likhet med Skyllermarks blåa har inställningsmöjlighet i sidled. (Kanske går att ordna på Stadiums skridsko med nya hål?

Även Lundhags kommer med löshälsskridsko med sidojusteringsmöjlighet i år.

Thure

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Jag har likadana pjäxor och kör på Zandsta skridskor. Blade heter modellen. Jag är nöjd med dom skridskorna!

Zandstra

Zandstras skridskor är eleganta men det är sannolikt lite knepigt att ändra inställningen av skenorna i sidled.

Jag har inte åkt på dessa själv.

Thure

Re: Zandstra

thureb; sa:
Zandstras skridskor är eleganta men det är sannolikt lite knepigt att ändra inställningen av skenorna i sidled.

Jag har inte åkt på dessa själv.

Thure

Dom går inte att justera. Däremot så tycker jag att foten är bra placerad på skridskon och jag personligen har inte kännt något behov av att justera.

Men om

du kunde justera skulle du då välja just denna inställning?

Hypotetisk fråga men det vore intressant att höra med dem som har denna möjlighet och som provat olika inställningar vilken de föredrar. Kanske något för en webenkät Bertil?

Thure

Jag har ju inget att jämföra med så jag kan inte uttala mig om det, men det klart att om jag hade möjligheten att ändra inställningar så skulle jag naturligtvis testa!

Köp ett känt fabrikat på skridskor, Lundhags, skyllermarks, zandstra. Alla de har bra kvalitet och stål som går att få fin skärpa på. Däremot så skulle jag vilja varna för Everest och Isvidda, två fabrikat som jag hört mycket dåligt om, speciellt Isvidda skridskon som både ska ha olika höjd på skenorna och även ha en negativ radie på bakre delenen av skenan.

Om du köper skridskor hos nån som slipar också så har jag iaf fått för mig att de vet mer vad de pratar om och så ser man i princip aldrig billighets fabrikaten där. Varför? Jag har frågat på några olika butiker i stockholm och alla har givit mig samma svar, de håller för dålig kvalité.

Zkogsmulle; sa:
Köp ett känt fabrikat på skridskor, Lundhags, skyllermarks, zandstra. Alla de har bra kvalitet och stål som går att få fin skärpa på. Däremot så skulle jag vilja varna för Everest och Isvidda, två fabrikat som jag hört mycket dåligt om, speciellt Isvidda skridskon som både ska ha olika höjd på skenorna och även ha en negativ radie på bakre delenen av skenan.

Om du köper skridskor hos nån som slipar också så har jag iaf fått för mig att de vet mer vad de pratar om och så ser man i princip aldrig billighets fabrikaten där. Varför? Jag har frågat på några olika butiker i stockholm och alla har givit mig samma svar, de håller för dålig kvalité.

Läser ett inlägg på kommentarer på EVEREST & ISVIDDA..undrar om skridskorna är så dåliga som det sägs & att man ska passa sig för att inhandla sådana..kommentarer !??

God fortsättning Mats

köptips?

Emmma; sa:
Jag tänker köpa ett par långfärdsskridskor och söker lite tips och råd.
Jag är nybörjare med skostorlek 38. Vill ha lös häl.
Har ett par Alpina BC 1550 pjäxor som jag vill kunna ha även till skridskoåkningen.
Tips? (märke, modell, längd, pris?)

Hoppas även på att få ett bra erbjudande på Siljan skridskor -någon med erfarenhet av dessa?

Fattar jag dig rätt om att du har ett par pjäxor till längdskidor?
Jag går själv med funderingar om att ha pjäxor som fungerar till både skidor och skridskor. Är dock tveksam till detta då man ibland kan få gå ganska långt vid långfärder (har jag fått för mig iaf. Är helt nykläckt vad gäller långf.skridskor :-I ). Funkar det att gå nån längre sträcka med sådana pjäxor? Och så kommer man osökt in på frågorna, lös häl eller inte...?
Pjäxa med trad. bindning? Eller kanske bindning till vanliga vandrarkängor?
Kanske kan få tips från någon av alla engagerade skrinnare (och skidåkare) i forumet..?

Re: köptips?

hawkeye; sa:
Fattar jag dig rätt om att du har ett par pjäxor till längdskidor?

Ja, men mina pjäxor är en modern variant för turåkning och därmed mer stabila och med bättre sula än vanliga längdpjäxor. Det går alltså bra att promenera i dem!
De passar till Rottefellas BC bindning. (Lös häl!)
Du kan titta mer på dessa kängor, bindningar, skridskor (och paket) tex på http://www.getout.se/v2/ ->berg,sjö & snö ->långfärdsskridskor ->
(paket 2 blev min slutliga lösning)
Hälsningar Emma

[Ändrat av Emmma 2006-01-06 kl 17:33]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips