köp av skridskor

Jag tänker köpa ett par långfärdsskridskor och söker lite tips och råd.
Jag är nybörjare med skostorlek 38. Vill ha lös häl.
Har ett par Alpina BC 1550 pjäxor som jag vill kunna ha även till skridskoåkningen.
Tips? (märke, modell, längd, pris?)

Hoppas även på att få ett bra erbjudande på Siljan skridskor -någon med erfarenhet av dessa?
 
Säkert bra köp?

Säkert bra köp är Skyllermarks blåa skridsko i längden 51 cm. Du kan göra skridskon ännu bättre genom att kapa den framtill och komplettera med glappbegränsare. Se talrika trådar om detta här i forumet.

Alternativ finns på Stadium med förmånligt paketpris men där skridskorna är okända för mig.

Alternativ är också Pikmakarens skridskor som i likhet med Skyllermarks blåa har inställningsmöjlighet i sidled. (Kanske går att ordna på Stadiums skridsko med nya hål?

Även Lundhags kommer med löshälsskridsko med sidojusteringsmöjlighet i år.

Thure
 
Jag har likadana pjäxor och kör på Zandsta skridskor. Blade heter modellen. Jag är nöjd med dom skridskorna!
 
Zandstra

Zandstras skridskor är eleganta men det är sannolikt lite knepigt att ändra inställningen av skenorna i sidled.

Jag har inte åkt på dessa själv.

Thure
 
Re: Zandstra

thureb; sa:
Zandstras skridskor är eleganta men det är sannolikt lite knepigt att ändra inställningen av skenorna i sidled.

Jag har inte åkt på dessa själv.

Thure

Dom går inte att justera. Däremot så tycker jag att foten är bra placerad på skridskon och jag personligen har inte kännt något behov av att justera.
 
Men om

du kunde justera skulle du då välja just denna inställning?

Hypotetisk fråga men det vore intressant att höra med dem som har denna möjlighet och som provat olika inställningar vilken de föredrar. Kanske något för en webenkät Bertil?

Thure
 
Jag har ju inget att jämföra med så jag kan inte uttala mig om det, men det klart att om jag hade möjligheten att ändra inställningar så skulle jag naturligtvis testa!