köp av skridskor

Jag tänker köpa ett par långfärdsskridskor och söker lite tips och råd.
Jag är nybörjare med skostorlek 38. Vill ha lös häl.
Har ett par Alpina BC 1550 pjäxor som jag vill kunna ha även till skridskoåkningen.
Tips? (märke, modell, längd, pris?)

Hoppas även på att få ett bra erbjudande på Siljan skridskor -någon med erfarenhet av dessa?
 
Säkert bra köp?

Säkert bra köp är Skyllermarks blåa skridsko i längden 51 cm. Du kan göra skridskon ännu bättre genom att kapa den framtill och komplettera med glappbegränsare. Se talrika trådar om detta här i forumet.

Alternativ finns på Stadium med förmånligt paketpris men där skridskorna är okända för mig.

Alternativ är också Pikmakarens skridskor som i likhet med Skyllermarks blåa har inställningsmöjlighet i sidled. (Kanske går att ordna på Stadiums skridsko med nya hål?

Även Lundhags kommer med löshälsskridsko med sidojusteringsmöjlighet i år.

Thure
 
Jag har likadana pjäxor och kör på Zandsta skridskor. Blade heter modellen. Jag är nöjd med dom skridskorna!
 
Zandstra

Zandstras skridskor är eleganta men det är sannolikt lite knepigt att ändra inställningen av skenorna i sidled.

Jag har inte åkt på dessa själv.

Thure
 
Re: Zandstra

thureb; sa:
Zandstras skridskor är eleganta men det är sannolikt lite knepigt att ändra inställningen av skenorna i sidled.

Jag har inte åkt på dessa själv.

Thure

Dom går inte att justera. Däremot så tycker jag att foten är bra placerad på skridskon och jag personligen har inte kännt något behov av att justera.
 
Men om

du kunde justera skulle du då välja just denna inställning?

Hypotetisk fråga men det vore intressant att höra med dem som har denna möjlighet och som provat olika inställningar vilken de föredrar. Kanske något för en webenkät Bertil?

Thure
 
Jag har ju inget att jämföra med så jag kan inte uttala mig om det, men det klart att om jag hade möjligheten att ändra inställningar så skulle jag naturligtvis testa!
 
Köp ett känt fabrikat på skridskor, Lundhags, skyllermarks, zandstra. Alla de har bra kvalitet och stål som går att få fin skärpa på. Däremot så skulle jag vilja varna för Everest och Isvidda, två fabrikat som jag hört mycket dåligt om, speciellt Isvidda skridskon som både ska ha olika höjd på skenorna och även ha en negativ radie på bakre delenen av skenan.

Om du köper skridskor hos nån som slipar också så har jag iaf fått för mig att de vet mer vad de pratar om och så ser man i princip aldrig billighets fabrikaten där. Varför? Jag har frågat på några olika butiker i stockholm och alla har givit mig samma svar, de håller för dålig kvalité.
 
Zkogsmulle; sa:
Köp ett känt fabrikat på skridskor, Lundhags, skyllermarks, zandstra. Alla de har bra kvalitet och stål som går att få fin skärpa på. Däremot så skulle jag vilja varna för Everest och Isvidda, två fabrikat som jag hört mycket dåligt om, speciellt Isvidda skridskon som både ska ha olika höjd på skenorna och även ha en negativ radie på bakre delenen av skenan.

Om du köper skridskor hos nån som slipar också så har jag iaf fått för mig att de vet mer vad de pratar om och så ser man i princip aldrig billighets fabrikaten där. Varför? Jag har frågat på några olika butiker i stockholm och alla har givit mig samma svar, de håller för dålig kvalité.

Läser ett inlägg på kommentarer på EVEREST & ISVIDDA..undrar om skridskorna är så dåliga som det sägs & att man ska passa sig för att inhandla sådana..kommentarer !??

God fortsättning Mats
 
köptips?

Emmma; sa:
Jag tänker köpa ett par långfärdsskridskor och söker lite tips och råd.
Jag är nybörjare med skostorlek 38. Vill ha lös häl.
Har ett par Alpina BC 1550 pjäxor som jag vill kunna ha även till skridskoåkningen.
Tips? (märke, modell, längd, pris?)

Hoppas även på att få ett bra erbjudande på Siljan skridskor -någon med erfarenhet av dessa?


Fattar jag dig rätt om att du har ett par pjäxor till längdskidor?
Jag går själv med funderingar om att ha pjäxor som fungerar till både skidor och skridskor. Är dock tveksam till detta då man ibland kan få gå ganska långt vid långfärder (har jag fått för mig iaf. Är helt nykläckt vad gäller långf.skridskor :-I ). Funkar det att gå nån längre sträcka med sådana pjäxor? Och så kommer man osökt in på frågorna, lös häl eller inte...?
Pjäxa med trad. bindning? Eller kanske bindning till vanliga vandrarkängor?
Kanske kan få tips från någon av alla engagerade skrinnare (och skidåkare) i forumet..?
 
Re: köptips?

hawkeye; sa:
Fattar jag dig rätt om att du har ett par pjäxor till längdskidor?

Ja, men mina pjäxor är en modern variant för turåkning och därmed mer stabila och med bättre sula än vanliga längdpjäxor. Det går alltså bra att promenera i dem!
De passar till Rottefellas BC bindning. (Lös häl!)
Du kan titta mer på dessa kängor, bindningar, skridskor (och paket) tex på http://www.getout.se/v2/ ->berg,sjö & snö ->långfärdsskridskor ->
(paket 2 blev min slutliga lösning)
Hälsningar Emma

[Ändrat av Emmma 2006-01-06 kl 17:33]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cwmint Köp inte skridskor av märket EXCELSIOR! Långfärdskridsko 0
knotas Fundering kring eventuellt köp av långfärdskridskor Långfärdskridsko 3
Stuvarn Skyllermarks Röd....Bra Köp? Långfärdskridsko 2
Cijzou Hjälp med köp av skridsko Långfärdskridsko 3
Ruffguide Råd för köp av långfärdskridsko Långfärdskridsko 4
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
Lasse Nilsson Skridskor och släde? Långfärdskridsko 13
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Vandrare Slipa skridskor i Uppsala Långfärdskridsko 3
Maua sandstra skridskor? Långfärdskridsko 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.