Skridskor och släde?

Jag brukar varje vinter försöka komma ut på en övernattningstur på skridskor. Det blir ofta vinterns mest minnesvärda tur. Självklart får man kompromissa med åkglädjen, och vilka isar man kan åka på, för att få med alla prylarna. Med vintersovsäcken, tjocka dunjackan och köket skulle jag gissa att ryggsäcken väger ca 20 kg.

I fjällen fungerar det utmärkt att dra packningen i pulka så på helt platta isar borde det fungera minst lika bra att dra packningen på någon typ av släde. Säkerhetsutrustningen får fortfarande bäras i ryggsäck.


Jag funderar jag på att bygga (eller ev köpa) någon typ av släde men har några frågor:

1. Är det någon som har provat att dra packning efter sig på is? Fungerade det bra? Vad använde du för utrustning?

2. Borde jag basera släden på skridskor eller skidor om jag bestämmer mig för att bygga något själv? Finns något bättre att starta med?

3. Finns det någon lämplig utrustning som man kan köpa?


Eftersom utrustningen inte kommer användas så ofta vill jag inte köpa något som är för dyrt. Prylen ska få plats i en kombibils bagageutrymme.



Enda stället med liknande info som jag hittat är http://www.sssk.se/barnpais/fordon.htm . De konstruktionerna ser ut att vara baserade på dyra delar eller onödigt komplicerade.

Lasse
 
trevligt med övernattningstur

För några år sedan gjorde jag en övernattningstur i S:t Annas skärgård och som du säger - det blev säsongens mest minnesvärda tur. Känsla att vakna upp när det börjar ljusna, dra igång en brasa och titta på solen när den går upp. Sedan dra några varv på skridskor i viken innan frukost. Ja, det är sådant man aldrig upplever annars.

Vi drog våra grejer på min hemmagjorda barnpulka som är inspirerad av Thures issläde med liggvagnskorg som finns på länken du nämde. Den har kantställda slalomskidor som medar, vilket har fungerat bra. Den principen är egentligen väldigt billig. Du behöver bara en låda och en slalomskida (som sågas mitt itu).

Skillanden mellan att dra barn och dra övernattningsutrustning är att det senare är betydligt tyngre. Dels belastar det pulkan mer och dels är det tyngre och dra. Därför passar det bäst att dra ut grejerna till en närliggande ö och sedan ha det som baläger. När man bygger pulkan får man också tänka på belastningen.

Jag vet att Johan Porsby ordnade en övernattningstur för något år sedan som dock baserades på en annan princip, nämligen att minimera den nödvändiga utrustningen. Jag tror att de inte ens hade tält med sig. Jag vet dock inte hur de gjorde med vatten, som ju kan vara bra iallafall om man åker i skärgården.
 
Barnpulka/fjällpulka

En större barnpulka i plast kan fungera. Naturligtvis även en fjällpulka. Lämpligt med relativt lång lina som drag för att minska pendlandet från sida till sida av skridskoskären och därför är lina bättre än skaklar.

I SSSKs senaste årsbok finns en apritretande artikel om sådan övernattningstur skriven av CarlJohan Thorell SSSK/Idrottshögskolan de använde fjällpulkor.

Kanske kan Carl-Johan skicka dig ett ex av artileln. Jag mailar dig.

Thure
 
Enklare kälke alternativt barnvagn /cykelvarianter

En kälke fungerar sannolikt också bra t ex http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=10850 eller liknande.

Barnvagnar är också lätta att få tag i begagnade för en spottstyver. Jag har gjort relativt långa turer med barnvagn. För det här användningsområdet räcker det med chassit med packningen i trådkorgen längst ned för att få ned tyngdpunkten. Allra bäst är sannolikt en trehjulig joggingbarnvagn men de kan vara lite dyrare att köpa begagnade.

Är det trygga isar ut till ditt basläger kan cykel med packväskor eller cykel + cykelvagn vara ytterligare ett alternativ.

Ofta så kan det vara en del snö längst in mot land om du skall ut på skärgårdsisar och då kanske skidor + fjällpulka är vettigast första kilometrarna.

Thure
 
Re: Enklare kälke alternativt barnvagn /cykelvarianter

thureb; sa:
Är det trygga isar ut till ditt basläger kan cykel med packväskor eller cykel + cykelvagn vara ytterligare ett alternativ.
Kul idé. Tror att detta skulle vara lättare än att dra en tung släde. Kräver dubbdäck på cykeln och välpumpade däck. Och att någon rekar vägen före, förstås.

Vi har några gånger kört med cykelvagnen kopplad efter barnpulkan. Funkar fin-fint.
 
Flytväst

De konstruktioner som ses på hemsidan http://www.sssk.se/barnpais torde ha svårt att ta sig ned i en vak pga stor yta på de bärande delarna och relativt låg vikt. I värsta fall så flyter de och vi har testat att plurra med ett par konstruktioner fast då med barlast och inte barn i passagerarutrymmet.

Barnen har alltid flytväst och vi tar med ombyte till barnen. Vid ett tillfälle lyckades min lille son plurra i en halvmeters landlöshet när jag vände bort huvudet en sekund när jag skulle bära ut släden på isen.

Barnen är förmodligen mycket säkrare när de är i släden än vad de vuxna är på skridskor.

Thure
 
Lättviktskoncept

För två år sedan gjorde jag en bivaktur i Stockholms norra skärgård. Vi hade i princip bara sovsäck, liggunderlag och kök utöver ordinarie packning. Också lite extra mat förståss. Vi smälte snö för vatten - det går åt en hel del. Bensinkök är en fördel.

Även med denna lätta packning var skridksoåkningen jobbigare. Vi åkte c:a 2 mil med full packning första dagen. Sedan dumpa vi extrautrustningen och åkte drygt fyra mil till. Totalt blev det 15 mil på två dagar, varav 4 med full packning. Vi var först ut till både Utfredel och Söderarm - klart kul för den fåfänge.

Klart jag småfrös på natten, men ändå en tur jag ALDRIG glömmer.

Läs lite Nansen och Schakelton innan - och man blir inte så kinkig :)

/ Johan
 
Tack allihop!

Efter era tips har jag två huvudalternativ:

1. Köpa en (troligtvis ett par) billig begagnad slalomskida, gärna en äldre modell utan carving och helst ganska kort så slipper jag såga av den på längden. Skidan delas på längden. Halvorna fäster man med ca 4 st 50 cm breda spant i trä som sågas så att de håller skidhalvorna parallella, kantställda och ca 50 cm ifrån varandra.

2. En större barnpulka i plast. Fördelar: Billgt, enkelt och minimal byggtid. Kan användas som en snabb prototyp för att testa hur det fungerar och om jag trivs med att dra packning efter skridskorna.

Just nu lutar det åt alternativ två.


(Barnvagnsalternativet kräver mycket förvaringsutrymme minst 360 av årets dagar.

Jag har lätt att förstå att man kan trivas utmärkt med lättviktspackning i ryggsäck, men för mig ligger nöjet med övernattningstur mer i naturupplevelsen och samtalen runt elden. I västsverige är isarna sällan så stora att man inte hinner åka dem på en dag om man vill.

Mina övernattningsturer har alltid gått på sötvatten så vatten har det funnits gott om, men det är jobbigt att pika hål i 25 cm is. Det är lockande att ta med en liten yxa.

Vi har alltid valt sjöar med färdiga vindskydd för att slippa bära på tält. Man får passa på att ligga lite mer oskyddat när myggproblemet har löst sig.)



I båda alternativen kommer jag att lägga packningen i största ryggsäcken som sedan surras fast ovanpå spanten/pulkan. Enkelt att bära packningen till och från isen och bilen, och borde fungera utmärkt för eventuella landpassager.


Kvarvarande funderingar:

A. Är det trögare att dra en plastpulka än en släde på stålmedar?

B. Det låter vettigt med långa draglinor för att minska problemet med att packningen "slingrar" sig efter dragaren. Men ska man ha en eller två draglinor? Om man har en draglina får man fästa den nära ryggraden, men var borde man fästa dem om man använder två linor från pulkan? En på varje höft eller båda vid ryggraden?

Lasse
 
En lina räcker.

En draglina räcker men draget skall gå från höftbältet med ett symmetriskt drag vilket kan bli lite svårt att beskriva men du känner när det drar snett eller drar så att det blir obalans i ryggsäcken.

Enkel variant är att göra en slinga via två karbinhakar längst ned på axelbanden på ryggsäcken. Eller genom att knyta ett Y med en tamp till släden en tamp till axelbandet längst ned på högra sidan och en tamp till axelbandet längst ned på vänster sida.

Karbinhakar blir lätthanterligare när man kopplar loss sig och det bör man göra när man rastar för att minska risken att man kör över och skadar linan eller snubblar på densamma.

På blankis så är de flesta pulkor/slädar lättdragna. Är det lite snö bli konstruktioner med skridskomedar eller sparkmedar bättre än skidslädar/pulkor medan pulkor vinner vid djupare snö.

Thure
 
Barnvagnsförvaring och lite annat

Lasse Nilsson; sa:
(Barnvagnsalternativet kräver mycket förvaringsutrymme minst 360 av årets dagar.

Fast det finns massor med barnvagnschassin på vindskontor och du borde lätt kunna låna ett bättre begagnat barnvagnschassi bara du frågar rätt person.

Ett hopvikt barnvagnschassi med avtagna hjul tar inte så mycket större plats än en barnplastpulka och lika stor plats som en liten fjällpulka men den senare är längre och plattare.

Mellan sjöar vid barmark etc och på kommunala färdmedel är hjulförsedda fordon klart mycket smidigare.

Thure
 
Kajak på släp

Skulle vara kul att sätta medar på kajaken och ta en paddeltur när isen slutar. I kajaken som bör vara av mindre modell skulle det gå enkelt att lasta i nödvändig packning för en natt eller två. Dock blir det nog ingen längre skridskotur. Såg nu att detta ämne avhandlas på paddlingforumet!

Niklas

[Ändrat av NiklasA 2005-02-06 kl 20:46]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Emmma köp av skridskor Långfärdskridsko 12
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Vandrare Slipa skridskor i Uppsala Långfärdskridsko 3
Maua sandstra skridskor? Långfärdskridsko 10
Lavskägge Mått på skridskor? Långfärdskridsko 3
Göte2 Löshäl korta skridskor Långfärdskridsko 9
Åsa J Inställning av skridskor - hjälp! Långfärdskridsko 9
trysse "Livlösa" skridskor Långfärdskridsko 9
zuukit Everest skridskor Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.