Vilka skridskor för fartåkning?

Provade ett par grillor med lös häl för första gången idag. Det gick fortare! Mycket fortare! Det var ett par röda hyrskridskor på runt 50 cm med ett par Alpina 1650- pjäxor och Rottefellabindning... Annars har jag kört på mina Almgrens 55 cm med snabb-bindning så länge jag kan minnas..
Det är lite djungel det här med löshälsutrustning och man verkar tänka lite annorlunda nu när det gäller skenlängd, mm. Mina frågor är således:
Vilka skridskor är vassast idag? Vilket bindnings- pjäxsystem är bäst lämpat för snabb åkning på långa turer? Hur är det med skenlängden? Jag är 196 cm lång och har skostorlek 46.
När man kollar runt lite på youtube och på nätet verkar många grupp 1- åkare använda salomonsystem och skyllermarks röda skridskor. Kan det stämma?
 
Om målet är att åka fort så skall du naturligtvis välja riktiga klappskridskor se t ex vad zandstrasport har att erbjuda
 
Mitt förslag

är att börja med Skyllermarks röda, Salomon Skate bindning och glappbegränsare. Ta reda på om du gillar att justera skenan i sidled. Lättare alternativ är Siljan men ingen sidojustering. Vilken sko du skall välja är knepigare. Skatepjäxor slits hårt vid promenad och är läskigt hala.

Thure
 
Skatepjäxor slits hårt vid promenad och är läskigt hala.

Överdriver du inte nu? Om jag minns rätt Thure så baseras din erfarenhet på promenadglada tunnelbaneåkare med massor av skridskodagar per säsong som älskar att fika på toppen av sjöslipade klippor i ytterskärgården?

Slitage:
Jag tror att jag har gått ca 50-100 km grusväg + ca 50-100 km natur fördelat på ca 5 säsonger, men jag är osäker på mina uppskattningar så säg gärna emot/komplettera. Jag tror att jag har förbrukat halva livstiden för mina sulor. Sliter alla underlag lika mycket? Jag gissar att grusväg sliter mer än stig.

För vissa är det säkert ett problem men fundera på hur mycket du verkligen promenerar i dina skridskopjäxor innan du ser det som ett problem för dig. Vissa har långa anmarcher och långa vandringar mellan sjöar men andra parkerar ganska nära och väljer turer med högre andel skridskoåkning. Man får fundera på hur ofta är det ok att byta pjäxor, måste de hålla en livstid eller vara i nyskick efter tio år?

Halka:
Ja, sulorna är halare än på vandringsskor men om man använder broddar så blir de i genomsnitt mindre halkiga än obroddade vandringskängor. Bättre grepp på is men något vingligare på berghällar. Skatebroddarna är små, lätta och snabbare att hantera än "pensionärsbroddar". Mina broddar lossnar ibland så att jag får gå tillbaka några meter. Möjligtvis skyddar broddarna även mot slitage.
 
Jag refererar

i huvudsak andras erfarenheter här. Finns en del knep att ta till, som pålimning av andra sulor.

Thure
 
Provade ett par grillor med lös häl för första gången idag. Det gick fortare! Mycket fortare! Det var ett par röda hyrskridskor på runt 50 cm med ett par Alpina 1650- pjäxor och Rottefellabindning... Annars har jag kört på mina Almgrens 55 cm med snabb-bindning så länge jag kan minnas..
Det är lite djungel det här med löshälsutrustning och man verkar tänka lite annorlunda nu när det gäller skenlängd, mm. Mina frågor är således:
Vilka skridskor är vassast idag? Vilket bindnings- pjäxsystem är bäst lämpat för snabb åkning på långa turer? Hur är det med skenlängden? Jag är 196 cm lång och har skostorlek 46.
När man kollar runt lite på youtube och på nätet verkar många grupp 1- åkare använda salomonsystem och skyllermarks röda skridskor. Kan det stämma?

Ja det låter ju hoppingivande inför nästa skridskosäsong då. Jag har kört på Almgrens-skridskor med fast häl denna säsong, men har skaffat mig röda Skyllermarks som är något längre och som har Rottefellabindning.
Det var riktigt kul i söndags när det gick undan som bara den på mina Almgrens, så jag se fram emot att prova Skyllermarks med Rottefellabindning. Pjäxor saknas dock fortfarande..
 
Tack för svar!

Njae, jag har iofs sneglat på "riktiga" klappskridskor men nackdelarna verkar överväga fördelarna. Vill t.ex. Inte hålla på med att byta skor för landpassager osv. Sen verkar den smala skenan besvärligare när isen är svår, osv..
Är det alltså så att Salomon är bättre än Rottefella för skridsko?
 
Salomon Skate profil

är lättare än Rottefella BC och det gäller också skorna. En fördel med Rottefella är lite styvare återfjädring. Glappbegränsare inte lika nödvändig.

Thure
 
Salomon

Ok! Lättare..
Har fått för mig att Salomon är en aning stabilare också.
Rottefella är ju helt ok, men visst är det lite byngligare än med de gamla Almgrenarna.. Vill ha en så bra/stabil kompromiss som möjligt på den punkten!

Tack för feedback!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
swedepeter vilka skridskor gäller? Långfärdskridsko 2
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
revco8 Vilka sns skatepjäxor? Långfärdskridsko 23
monkeyboy Vilka tights åker ni i? Långfärdskridsko 16
hensu Vilka prylar ska jag ha? Långfärdskridsko 1
webbalin Hjälp, vilka pjäxor passar? Långfärdskridsko 12
kr-val Vilka flakincidenter känner du till? Långfärdskridsko 9
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Emmma köp av skridskor Långfärdskridsko 12
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
Lasse Nilsson Skridskor och släde? Långfärdskridsko 13
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.