Vilka flakincidenter känner du till?

Jag ingår i den säkerhetsutredning som SSSK gör efter den incident där 50 skridskoåkare hamnade i sjönöd i skärgården söder om Trosa den 15 februari iår.

För att sätta händelsen i perspektiv tyckte jag att det vore intressant att få en bild av vilka liknande incidenter som skett i Sverige, d.v.s. där skridskoåkare eller andra hamnat på flak som drivit iväg och inte kunna rädda sig själva. Nedan finns en lista på dem som jag känner till mer exakt. Om du kan räta ut något frågetecken eller uppgifter om andra incidenter vore jag mycket tacksam om du kunde delge mig informationen.

Vänliga ishälsningar,

Krister Valtonen

---------------------------

Min lista:

Februari? 1994: stor grupp med pimpelfiskare på Vättern utanför Hjo flyter iväg på ett flak. Räddas med helikopter? Hur många?

4 februari 1996: 7 skridskoåkare driver iväg på norra Vättern, hoppar iland på liten kobbe och räddas av helikopter.

11 november 2002: 11 skridskoåkare hamnar på 500x500 meter stort löst isflak utanför Luleå. Hämtas med lotsbåt.

15 februari 2003: 50 skridskoåkare hamnar på lösa drivande flak utanför Askö, Trosa skärgård. Räddas av svävare, lotsbåt och två helikoptrar.

4 mars 2003: 4 personer fick hämtas på Vätterns is av båt och ytbärgare utanför Jönköping. Skridskoåkare?
 
Norra Björkfjärden 2002?

Har fått uppgifter om att förra? säsongen blev ett par skridskoåkare räddade av helikopter när de hamnat på isflak på Norra Björkfjärden i Mälaren. Är det någon som har mer detaljer? Hur många var dom? Vilket datum? Förhållanden när det bröts loss?
 
Helikopterräddning utanför Luleå

För några år sedan blev några långfärdsskridskoåkare helikopterräddade utanför Luleå, händelsen finns beskriven i en artikel i UTE-magasinet, kommer tyvärr inte ihåg vilket nummer.

Bertil
 
Bålsta

För typ 2 år (?) sedan var det ett gäng som blev räddade söder om Bålsta ( Mälaren). Vet inte riktigt när, men vet att jag läste om det.
 
Aftonbladet + google

Sökte på isflak på Aftonbladets websida och fick upp följande träffar förutom Askö.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,252173,00.html Isfiskare Bråviken 03-01-17

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,38842,00.html

Skoteråkare i luleå skärgård som räddades med isbrytare. 01-03-11

Med Google hittade jag

http://www.taurnet.se/nyht9702.htm Onsdagen den 8 januari 1997

Två män räddades från ett drivande isflak i Södertälje kanal på tisdagen tack vare medhavd mobiltelefon. Männen var ute och fiskade vid Farstanäs campingplats. En passerande båt rev upp istäcket och männen upptäckte plötsligt att de befann sig på ett drivande isflak. Genom mobiltelefonen kunde de alarmera brandkåren, som två timmar senare fick dem iland torrskodda.


Vasabladet Net Edition 1.4.2001

150 ryska pilkare driver på isflak
ST PETERSBURG (FNB-Itar-Tass-DPA)
Cirka 150 ryska pilkare isolerades på lördagen på ett isflak som lösgjort sig från fastlandet utanför St Petersburg. En räddningshelikopter skickades till området för att spana efter pilkarna, men den tvingades avbryta operationen på grund av tät dimma. Isflaket flyter mot den estniska kusten. Tidigare på lördagen flöt ett annat isflak med cirka 30 ryska pilkare i land vid den estniska kusten.
Ryska pilkare som utmanar de svaga isarna utanför St
Petersburg råkar ofta ut för olyckor. Årligen drunknar ett tiotal människor på grund av svaga vårisar och flera hundra räddas från drivande isflak.

Hälsningar Thure
 
Ränna

Hej igen!

Vad jag minns av Norra Björkfjärden-artikeln så var det två skridskoåkare som orienterat fel när det blev mörkt och hamnat på flak i rännan. Jag har därför sökt på ordet "ränna". Tyvärr utan att hitta artikeln vare sig i Aftonbladet eller Expressen. Däremot hittade jag nedanstående:


4) Miljardärska helikopterräddad från drivande isflak
Expressen 19.04.2002 06:04
Miljardärska helikopterräddad drivande isflak Miljardärska helikopterräddad drivande isflak veckotidningsdrottningen och miljardären Bettina Aller brutit nordpolsexpedition räddades

Denna artikel finns inte längre på Expressen hemsida

En Googlesökning på "Bettina Aller" gav bl.a. detta:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/04/21/326176.html

Isflakdrama
For noen dager siden ble Aller og Solheim reddet fra et isflak av noen forskere. Da hadde de drevet rundt etter at de ble overrasket av stormvær. Så ble de fraktet til Nordpolen med helikopter og derfra tilbake til «Borneo» - en base som russerne lager hvert år i april, så polarglade eventyrere kan komme videre til Nordpolen.


Karin Hedén
 
Ny lista

Har fått massor av svar. Här är min nya lista...

1603 15 sälfångare driver iväg på ett flak vid Fårö. När flaket flöt förbi Gotska Sandön lyckades tre hoppa iland där via mindre isflak. Övriga 12 driver vidare och strandar efter två veckor i Stockholms skärgård. De överlevde dagarna genom att äta rått sälkött.

1700-talet En liknande händelse som den 1603 hände igen på Fårö.

10 februari 1924 2 fiskare hamnade på drivande isflak utanför Viken i Skåne. Räddades av lotsbåt under dramatiska förhållanden.

1950-talet Flak lossnar på Norra Björkfjärden med skridskoåkare på.

Februari 1960 En fiskare som hamnat på ett isflak på Vänern undsattes med helikopter. Den första sjöräddningsinsats som gjorts med helikopter av den militära förgångaren till dagens räddningstjänst.

28 mars 1976: pimpelfiskare åker med bil ut på Mälaren norr om Södertälje, hamnar på löst flak. Fiskaren räddades samma dag. Senare samma vecka, då vinden vänt och flaket åter fick kontakt med fast is, försökte fiskaren köra iland bilen, vilket misslyckades. Fiskaren kunde rädda sig själv denna gång.

?? (”när det var mkt kalla vintrar”) Fiskare på Skälderviken i nordvästra Skåne drev iväg på ett flak och fick räddas med helikopter från F10 Ängelholm.

Februari? 1994: stor grupp med pimpelfiskare på Vättern utanför Hjo flyter iväg på ett flak. Räddas med helikopter?

4 februari 1996: 7 skridskoåkare driver iväg på stort isflak på norra Vättern, hoppar iland på liten kobbe och räddas av helikopter.

7 janauri 1997 2 fiskare hamnar på isflak i Södertälje kanal efter att en båt passerat och isflaket lossnat. Räddas av brandkår.

27 januari 1997 Mer än 200 fiskare hamnar på ett flak i en sjö i Kanada. Det tar flera dagar att rädda dem p.g.a hårt väder.

C:a 1998: Några skridskoåkare drev iväg på ett flak utanför Luleå. Tog sig iland på en kobbe och räddades med helikopter. Finns refererat i ett nummer av Utemagasinet.

Säsongen 1998-1999: Några fiskare drev iväg på isflak i Vänern, söder om Kristinehamn och räddas av brandkår.

C:a 2000 (”några år sedan”): I södra Vänern vid Såtenäs/Hindens rev drev några pimplare ut på isflak och räddades av helikopter från Såtenäs.

27 februari 2000 900 (!) pimpelfiskare räddade från isflak i Ladoga, Ryssland.

9 mars 2001 Skoteråkare tappar orienteringen i mörkret på isen utanför Luleå. Hamnar på isflak men räddas av isbrytare.

1 april 2001 150 ryska pilkare hamnar på isflak utanför St Petersburg. Hittas ej av helikopter p.g.a. dimma. Flaket drev mot estiska kusten.

Säsongen 2001/2002?: Ett par skridskoåkare hamnar på isflak på Norra Björkfjärden, Mälaren. Orienterade fel i mörker och hamnade på isflak i ränna? Räddas av helikopter.

3 februari 2002 232 fiskare drev iväg på ett isflak i Finska viken. Räddades av ”Ryssland Räddningsmanskap”.

april 2002 Veckotidningsdrottningen och miljardären Bettina Aller bröt nordpolsexpedition och räddades från drivade isflak med helikopter.

11 november 2002: 11 skridskoåkare hamnar på 500x500 meter stort löst isflak utanför Luleå. Hämtas med lotsbåt.

7 januari 2003: 2 skridskoåkare hamnar på kvadratkilometerstort isflak norr om Dalarö, räddas av polishelikopter.

16 januari 2003: 4 pimpelfiskare hamnar på 100x100 meter stort isflak på Bråviken. Räddas med båt från brandförsvaret.

15 februari 2003: 50 skridskoåkare hamnar på relativt små lösa drivande flak utanför Askö, Trosa skärgård. Räddas av svävare, lotsbåt och två helikoptrar.

4 mars 2003: 4 skridskoåkare fick hämtas på Vätterns is av båt och ytbärgare utanför Jönköping.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.