Vilka skridskor för fartåkning?

Provade ett par grillor med lös häl för första gången idag. Det gick fortare! Mycket fortare! Det var ett par röda hyrskridskor på runt 50 cm med ett par Alpina 1650- pjäxor och Rottefellabindning... Annars har jag kört på mina Almgrens 55 cm med snabb-bindning så länge jag kan minnas..
Det är lite djungel det här med löshälsutrustning och man verkar tänka lite annorlunda nu när det gäller skenlängd, mm. Mina frågor är således:
Vilka skridskor är vassast idag? Vilket bindnings- pjäxsystem är bäst lämpat för snabb åkning på långa turer? Hur är det med skenlängden? Jag är 196 cm lång och har skostorlek 46.
När man kollar runt lite på youtube och på nätet verkar många grupp 1- åkare använda salomonsystem och skyllermarks röda skridskor. Kan det stämma?

Om målet är att åka fort så skall du naturligtvis välja riktiga klappskridskor se t ex vad zandstrasport har att erbjuda

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mitt förslag

är att börja med Skyllermarks röda, Salomon Skate bindning och glappbegränsare. Ta reda på om du gillar att justera skenan i sidled. Lättare alternativ är Siljan men ingen sidojustering. Vilken sko du skall välja är knepigare. Skatepjäxor slits hårt vid promenad och är läskigt hala.

Thure

Skatepjäxor slits hårt vid promenad och är läskigt hala.

Överdriver du inte nu? Om jag minns rätt Thure så baseras din erfarenhet på promenadglada tunnelbaneåkare med massor av skridskodagar per säsong som älskar att fika på toppen av sjöslipade klippor i ytterskärgården?

Slitage:
Jag tror att jag har gått ca 50-100 km grusväg + ca 50-100 km natur fördelat på ca 5 säsonger, men jag är osäker på mina uppskattningar så säg gärna emot/komplettera. Jag tror att jag har förbrukat halva livstiden för mina sulor. Sliter alla underlag lika mycket? Jag gissar att grusväg sliter mer än stig.

För vissa är det säkert ett problem men fundera på hur mycket du verkligen promenerar i dina skridskopjäxor innan du ser det som ett problem för dig. Vissa har långa anmarcher och långa vandringar mellan sjöar men andra parkerar ganska nära och väljer turer med högre andel skridskoåkning. Man får fundera på hur ofta är det ok att byta pjäxor, måste de hålla en livstid eller vara i nyskick efter tio år?

Halka:
Ja, sulorna är halare än på vandringsskor men om man använder broddar så blir de i genomsnitt mindre halkiga än obroddade vandringskängor. Bättre grepp på is men något vingligare på berghällar. Skatebroddarna är små, lätta och snabbare att hantera än "pensionärsbroddar". Mina broddar lossnar ibland så att jag får gå tillbaka några meter. Möjligtvis skyddar broddarna även mot slitage.

Jag refererar

i huvudsak andras erfarenheter här. Finns en del knep att ta till, som pålimning av andra sulor.

Thure

Provade ett par grillor med lös häl för första gången idag. Det gick fortare! Mycket fortare! Det var ett par röda hyrskridskor på runt 50 cm med ett par Alpina 1650- pjäxor och Rottefellabindning... Annars har jag kört på mina Almgrens 55 cm med snabb-bindning så länge jag kan minnas..
Det är lite djungel det här med löshälsutrustning och man verkar tänka lite annorlunda nu när det gäller skenlängd, mm. Mina frågor är således:
Vilka skridskor är vassast idag? Vilket bindnings- pjäxsystem är bäst lämpat för snabb åkning på långa turer? Hur är det med skenlängden? Jag är 196 cm lång och har skostorlek 46.
När man kollar runt lite på youtube och på nätet verkar många grupp 1- åkare använda salomonsystem och skyllermarks röda skridskor. Kan det stämma?

Ja det låter ju hoppingivande inför nästa skridskosäsong då. Jag har kört på Almgrens-skridskor med fast häl denna säsong, men har skaffat mig röda Skyllermarks som är något längre och som har Rottefellabindning.
Det var riktigt kul i söndags när det gick undan som bara den på mina Almgrens, så jag se fram emot att prova Skyllermarks med Rottefellabindning. Pjäxor saknas dock fortfarande..

Tack för svar!

Njae, jag har iofs sneglat på "riktiga" klappskridskor men nackdelarna verkar överväga fördelarna. Vill t.ex. Inte hålla på med att byta skor för landpassager osv. Sen verkar den smala skenan besvärligare när isen är svår, osv..
Är det alltså så att Salomon är bättre än Rottefella för skridsko?

Salomon Skate profil

är lättare än Rottefella BC och det gäller också skorna. En fördel med Rottefella är lite styvare återfjädring. Glappbegränsare inte lika nödvändig.

Thure

Salomon

Ok! Lättare..
Har fått för mig att Salomon är en aning stabilare också.
Rottefella är ju helt ok, men visst är det lite byngligare än med de gamla Almgrenarna.. Vill ha en så bra/stabil kompromiss som möjligt på den punkten!

Tack för feedback!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips