sandstra skridskor?

Är det någon som känner till skridskotillverkaren Sandstra?

Intersport har tydligen ett paket med Alpinapjäxor (som verkar mkt bra) Rottefella NNN bindning, samt dessa Sandstraskenor. Har letat runt utan att hitta någon info!

Maua
 
Tack så mycket!

Det var stavningen det hängde på :)

Verkar ju bra! Intersport vill ha 2000:- för paketet. Det tycker jag är ett mkt bra pris. Bara pjäxona kostar 1200:- normalt!

Maua
 
Kan man justera pjäxan i sidled på en rottefella NNN bindning, för att få till rätt vinkel för foten?
Eller, det är väl rättare sagt bindningen man justerar i sidled om jag förstått det hela rätt?

Maua
 
Det beror nog egentligen mer på skridskon, eftersom det går ut på att man förskjuter bindningen.

Jag har personligen haft så tur att jag kan åka med bindningarna i standardmonterat utförande (Salomon BC + Almgrens), men en del hävdar att sidojusteringen är mycket viktig.
 
Jag har ett par Zandstra m ovan nämnda bindning och sko. Jag tycker det fungerar bra men jag är ingen riktig finsmakare.

Skridskon har en aluminiumprofil som gör den mer vridstyv än många andra långfärdsskridskor. Det har diskuterats här tidigare om det är bra, dåligt eller oviktigt.
 
Vikten Henrik?

Hur mycket väger skridskon Henrik? Enligt bilden har den relativt kort uppslipning fram i stil med Maple.

Tycker du att det är stötig gång över ojämnheter på isen?

Kan man borra nya hål i aluprofilen för att sidoförskjuta bindningen?

Säljs skridskon utan bindning?

Thure
 
Ja, det är ju kycket möjligt att jag kommer vara helt nöjd med orginalsättningen, eftersom jag inte vet vad jag ska jämföra med. (har aldrig åkt innan) Det är väl sådant som ger sig med tiden, dvs. om man inte finner någon bekväm åkställning, sladdstoppar som inte funkar mm.
Utrustnigen kommer att införskaffas på onsdag, så jag är inte riktigt säker på hur bindningen ser ut. Skridskon har jag aldrig sett, men det ger väl sig när jag får hem grejjorna.

Maua
 
Vikt

Zandstra track, 45 cm, inkl. Rottefella NNN BC manuell bindning väger 1215 g/paret. Några gram lättare blir de om man inte skruvar dit fångremsplattan.

Jag är tveksam till att sidoförflytta bindningen på skridskon genom att borra i profilen. Ett alternativ skulle vara att dra fast bindningen i t.ex. en plastplatta och i sin tur sidojustera den.

Min andra skridskor är ett par Haglöfs Nova Lite och ett par Almgrens (rembindning). Jag tycker inte att min Zandstra på något sätt uppför sig mer oroligt än de andra. Mina NNN-bindningar är centrerade och det fungerar bra. De andra skridskorna justerade jag i flera år innan jag blev nöjd. Nästa år kanske jag ger mig på att försöka sidojustera. Men nu finns det så fantastiskt mycket is att njuta av. Och det gör man ju inte i verkstaden.

/Tommy
 
Re: Vikten Henrik?

thureb; sa:
Hur mycket väger skridskon Henrik? Enligt bilden har den relativt kort uppslipning fram i stil med Maple.

Tycker du att det är stötig gång över ojämnheter på isen?

Kan man borra nya hål i aluprofilen för att sidoförskjuta bindningen?

Säljs skridskon utan bindning?

Thure

Ganska tunga upplever jag dem och det bekräftas väl av Tommy Es uppgifter om vikten. Jag undrar dock om skridskon utan bindning är speciellt tung, mer aluminium och mindre stål än andra skridskor. Fanns att köpa separat på Intersport förra året.

Om profilen på "andra" skridskor likar ett T, likar Zandstras ett Y. Håller med Tommy E om att det nog är lite lurigt att borra nya hål om de hamnar så att man går igenom två lager aluminium, dvs mer mot mitten av skridskon. De förborrade hålen ligger redan mycket nära detta. Kanske om man gör ett större hål i den undre, diagonala delen av "Y-et".

Stötig gång? Ja, det tycker jag. De hugger mer i dålig is än mina Skyllermarks, kort uppslipning men inte tunnare skena på Zandstra.

Slutligen angående prylars sexighet. Äger en Everest-ryggsäck och är medlem i bilpool, Zandstra passar mig som handen i handsken ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Emmma köp av skridskor Långfärdskridsko 12
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
Lasse Nilsson Skridskor och släde? Långfärdskridsko 13
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Vandrare Slipa skridskor i Uppsala Långfärdskridsko 3
Lavskägge Mått på skridskor? Långfärdskridsko 3
Göte2 Löshäl korta skridskor Långfärdskridsko 9
Åsa J Inställning av skridskor - hjälp! Långfärdskridsko 9
trysse "Livlösa" skridskor Långfärdskridsko 9
zuukit Everest skridskor Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.