Kök för vandring

Hejsan,

jag skall ut och knata kungsleden med min flicka i sommar och undrar lite om vad ni har för erfarenhet av kök för sommarbruk.

Själv funderar jag på ett Primus Alpine Power Cook, som man sätter direkt på gasflaskan. Det väger ju knappt nåt och är bra drag i. Men jag har aldrig kört med något annat än Trangia och det känns lite väl slött.

Det borde väl räcka med ett kök på två pers?

Tacksam för alla erfarenheter, tankar och tips!

/Nippe

Primus Alpine Power Cook är ju ett enkelt kök fungerar säkert bra sommartid i Sverige. Det har inget vindskydd men sommartid duger det. MEN om man ändå skall ha något enkelt så kan man lika gärna köpa billigare på t e x Biltema 100 kr.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
"Gamla hederliga" Trangia

Men med gastillsats såklart!

Ett ordentligt vindskydd är mycket viktigt för bränsleförbrukningen. Det står stadigt och kastruller måste du ändå ha med. Vindskyddet väger såklart lite extra men jag tror att det är värt det.

Per

tält eller stuga?

Jag skulle satsa på gastillsats till traglia om jag skulle sova i tält, billigaste och lättaste gasbrännaren om jag (väsentligen) skulle sova i stuga.

tält eller stuga?

Jag skulle satsa på gastillsats till traglia om jag skulle sova i tält, billigaste och lättaste gasbrännaren om jag (väsentligen) skulle sova i stuga.

Ostadigt

Testade en motsvarande variant (kan vara primus???) i somras och slogs av att det var väldigt ostadigt samt att det gick bra mycket snabbare med Trangia köket (med gastillsats) PGA vindskyddet.

Båda typerna provade.

Hej!

Jag har i flera år använt den typ av kök, som Du funderar på. Tyvärr kan jag väl säga att man förlorar en hel del effekt på att jaga gram. Mycket värme försvinner ut i tomma intet i fjällvindarna.

Under en tältabsid fungerar det bra.

Men numera använder jag den typen bara till söndagsutflykter i närområdet.

Ett Primus med vindskydd ger bra mycket mer i utbyte, trots lite ökad vikt. Men gasen används mer ekonomiskt och allt går snabbare, särskilt i dåligt väder och ute under bar himmel.

Det är SKILLNAD! Jag lovar...!

//Mvh Bert

Vindskydd

Å andra sidan så väger ju inte staniol speciellt mycket om man nu vill ha ett vindskydd till sitt gaskök.

/Richard

Power cook

Det är ett helvets drag i power cook, nästan för mycket 4000w, det är lätt att bränna fast maten, satsa på ett av primus enklare kök i stället, å ta med ett vindskydd. Köp inget biltema skit, du kommer bara bli arg när grejerna går sönder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips