Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har sett att en del använder enkla tub eller plattband
vid tex topp ankare.
vad använder man för knut till att göra en ögel på ett enkelt band?
Verkar jobbigt med vattenknuten med tanke på bandlängden.
Hur gör man en ögla av med en överhandsknut?? Om man knyter sina egna slingor kan man ju slå en överhandsknut i ena ändan av bandet och sedan trä andra ändan "baklänges genom" knuten och får då en bandknut men det verkar bökigt om man ska en ögla i ena änden av ett enkelt band.
Pålsteken kan vara svår att få upp...
Anders.
Med risk för att jag möjligen missat ironin i ditt inlägg eller hela tråden så vill jag ändå försöka svara. Det kan vara så att jag helt missuppfattat diskussionen oxo.
Vik ditt plattband (eller tubband) dubbelt och slå en överhandsknut. Nu borde du ha en finfin ögla där din karbin (eller vad du nu koplar i öglan) kommer hänga exakt där du vek bandet.
...självklart är det så man gör en överhandsknopsögla. Fick tillfälligt hjärnsläpp... I så fall avråder jag bestämt från överhandsknops ögla.
Använd en åtta istället!!!
Svar till Peder.Grundkurs gick jag för många år sedan och jag har klättrat en del efter det.Det enda jag fick lära mig då var att vatten knuten är den enda knut som man kan rekommendera på band.(det står samma sak i viss litteratur)Färdig syddaslingor är väl bra men ibland kan det vara långt till närmsta förankringspunkt.
Eftersom du verkar kunna alllt får jag be om ursäkt att jag frågade./conny
[Ändrat av slit 2002-04-27 kl 11:16]