Knopar

Nu ska jag fästa en mjuk påse med kläder på utsidan av en ryggsäck och tänker använda paracord.
Givetvis kan man använda spännremmar men jag vill ha paracod.

En rosett typ sko knut kommer släppa när jag plockar i och ur ryggsäcken och den tappar spänning i parcorden.
En prusik som låsning måste vara lösningen och här hoppas jag få lite tips.

1680614386396.png
 
Jag tycker det är smidigare med sådan elastisk repsnöre. Perfekt om man vill ta av sig ett plagg, ha ett lätt liggunderlag tillgängligt, eller hålla fast hjälmen så att den inte dinglar. Saker som hänger å slänger vill ofta haka upp sig, och kan påverka balansen negativt när man balanserar över stenblock, scrambling-partier eller bara en spång. Monteras i kryss på säckens framsida, Evt med dragsko…
 
Drar du linan runt säcken så kan en "trucker hitch " funka. Funkar för att komprimera saker och som namnet antyder att spänna fast saker på en lastbil.
 
Kommer ihåg på en hajk en som hade en julgran på ryggeb hälften hade han fäst med snören utanpå säcken. Ledarna bad honom gå som trätkarl. När vi kom fram till lägerplatsen hade ha tappat halva julgranen och blev sur ända till vi gav honom åter vad vi funnit i spåret.
Gissa om den lektionen satt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.