kniv istället för yxa

Jag skulle ändå prova yxa. Fiskars har en liten på lite drygt 500g med kort skaft funkar jättebra. Vill man ha lite längre skaft väger den ca 600g. Känns som man har lite mera kraft i en yxa mot en kniv.

Har en lätt Fiskars yxa, den är kanon, vass som f*n, funkar till både finlir samt med hjälp av teknik ( banka med vedträ) kan man klyva bra stora vedkubbar.

Har en lätt Fiskars yxa, den är kanon, vass som f*n, funkar till både finlir samt med hjälp av teknik ( banka med vedträ) kan man klyva bra stora vedkubbar.

Den lätta eller den ännu lättare, 600 eller 500?

Hade en 600 och den var förhållandevis bättre på precis allt, efter att jag blev av med den ersattes den med en 500. Den funkar ju, men inte med mindre än att man måste konstla och ha sig. Banka med vedträ eller lägga stycket och klyva genom att hugga frenetiskt, det är jobbigare än att bära med sig den lite längre.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Den är bland de bättre böcker jag har så köp direkt! Den där kan man ta fram och läsa i lite då och då. Farsan var väldigt nöjd med en av hans andra böcker som heter "Timmerhästens bok" men då har fadern jobbat i skogen med häst som ung också.

Patric, har du boken? Är den bra?

~Paul~

Den är bland de bättre böcker jag har så köp direkt! Den där kan man ta fram och läsa i lite då och då. Farsan var väldigt nöjd med en av hans andra böcker som heter "Timmerhästens bok" men då har fadern jobbat i skogen med häst som ung också.

OK, låter bra. Blir nog i att investera i den :).

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips