kniv istället för yxa

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Alla Norska Jägarsoldater har en Strømeng, stor lapphuggare, bra till mycket och funkis, även till spån och smörgåsen, även om ego har en modestare till det mesta.
Finns på nätet från knivsmed Stømeng i Norge eller Tärna sport m fl. Lägerkniven kan man ju med fördel transportera i ryggsäcken oftast så skrämms man inte på stigen.

Får såga lite älgben som en jaktkompis gjorde så man får pensionera Laplandern :) Låter intressant med ännu vassare för jag tycker att Bahcon är riktigt bra som den är. Går jäkligt snabbt att få ihop ordentligt med ved.

Skulle jag satsa på en ny hopfällbar såg, skulle jag nog satsa på en Silky, t.ex. Silky Super Accel eller Silky Topgun. De Silky-sågar jag testat (Sugoy + Hayauchi) har varit helt överlägsna Bahcos motsvarigheter (tandspetshärdad kvistsåg med stötkniv).

Skogma har ett antal Silkysågar i sitt sortiment http://www.skogma.se/Servlet?page=1&setframeinfo=true&client=6&sort=52&parent=s1430

Och ja, jag har en Bahco Laplander, om någon undrar.
/Niklas

hej
själv har jag en såg från fiskars, den större, typ stilettblad - nöjd
men vill du ha en huggare så är det väl bara att köpa och prova på
(blyga pojkar får inte kyssa vackra flickor...) ;)
vänligen nils

Får såga lite älgben som en jaktkompis gjorde så man får pensionera Laplandern :) Låter intressant med ännu vassare för jag tycker att Bahcon är riktigt bra som den är. Går jäkligt snabbt att få ihop ordentligt med ved.

Jag tycker det är väl lätt att böja bladet på Bahco Laplander, varför den har pensionerats. Dock använder jag mest mina handsågar i mätfirman (för att ta bort sikthinder) samt på egen skogsfastighet (rensa buskiga vägkanter m.m.), varför jag nog måste ha högre krav på sågarna än vanliga friluftscampare.

F.ö. säljer även Skogma Bahco Laplander, så slå du en signal till Skogma och hör vad de rekommenderar. Tycker Skogma har ett gott kundbemötande och är mycket hjälpsamma.
/Niklas

yxa

Jag skulle ändå prova yxa. Fiskars har en liten på lite drygt 500g med kort skaft funkar jättebra. Vill man ha lite längre skaft väger den ca 600g. Känns som man har lite mera kraft i en yxa mot en kniv.

En fråga om inställning. Ser man elden som en del av friluftsupplevelsen och som det första alternativet vid matlagning eller om man har en kamin så satsa på grejjer som funkar, de väger lite mer men vedhögen kompenserar för det flera gånger om.

Körde länge med vanliga fällbara bladsågar men bytte nyligen till en fällbar bågsåg, inte mycket till viktökning, men herre vilken skillnad i avverkning. Likaså med yxa, Fiskars lillyxa funkar hyggligt till kaffeved, men till lite större brasor så satsa på en med längre skaft. Går så mycket enklare.

Vill man bara kunna göra en (1) brasa så funkar det mesta, minsta möjliga redskap gör det enklare än inga redskap om det så är en sten att slå mot och en kniv att klyva med.

Jag är snickare

och tycker det är så förbaskat trist att plocka ut mina verktyg, ur verktygslådan, för att ta med ut.
Samtidigt är jag väl lite "yrkesstolt" också. Aldrig att jag tar med en morakniv ut eller ens
tittar på såg. Yxa kanske.

Jag måste nog skärpa mej lite. Till våren hoppas jag att jag har en bättre utrustning än tidigare.
Såg och en 9-tums norsk samekniv låter bra, tror jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips