kniv istället för yxa

Jag skulle ändå prova yxa. Fiskars har en liten på lite drygt 500g med kort skaft funkar jättebra. Vill man ha lite längre skaft väger den ca 600g. Känns som man har lite mera kraft i en yxa mot en kniv.

Har en lätt Fiskars yxa, den är kanon, vass som f*n, funkar till både finlir samt med hjälp av teknik ( banka med vedträ) kan man klyva bra stora vedkubbar.

Har en lätt Fiskars yxa, den är kanon, vass som f*n, funkar till både finlir samt med hjälp av teknik ( banka med vedträ) kan man klyva bra stora vedkubbar.

Den lätta eller den ännu lättare, 600 eller 500?

Hade en 600 och den var förhållandevis bättre på precis allt, efter att jag blev av med den ersattes den med en 500. Den funkar ju, men inte med mindre än att man måste konstla och ha sig. Banka med vedträ eller lägga stycket och klyva genom att hugga frenetiskt, det är jobbigare än att bära med sig den lite längre.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Den är bland de bättre böcker jag har så köp direkt! Den där kan man ta fram och läsa i lite då och då. Farsan var väldigt nöjd med en av hans andra böcker som heter "Timmerhästens bok" men då har fadern jobbat i skogen med häst som ung också.

Patric, har du boken? Är den bra?

~Paul~

Den är bland de bättre böcker jag har så köp direkt! Den där kan man ta fram och läsa i lite då och då. Farsan var väldigt nöjd med en av hans andra böcker som heter "Timmerhästens bok" men då har fadern jobbat i skogen med häst som ung också.

OK, låter bra. Blir nog i att investera i den :).

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips