Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kniv i bältet?
- Trådstartare nilsj
- Start datum
Hantverkare som är på stormarknader i arbetskläder och handlar mat efter jobbet har alltid snickarkniven väl synlig vid tumstocksfickan.
Det finns ingen hantverkare som lägger kniven kvar i bilen för såna ärenden och oavsett var dom då blir stoppade på vägen så bryter dom i så fall mot knivlagen oavsett pga att alla hantverkare har ju alltid en eller två snickarknivar på sej.
Verkar vara en övernitisk polis. Tror inte att en Stockholmspolis, som har fullt upp med annan kriminalitet skulle bry sej på sånt.
Det finns ingen hantverkare som lägger kniven kvar i bilen för såna ärenden och oavsett var dom då blir stoppade på vägen så bryter dom i så fall mot knivlagen oavsett pga att alla hantverkare har ju alltid en eller två snickarknivar på sej.
Verkar vara en övernitisk polis. Tror inte att en Stockholmspolis, som har fullt upp med annan kriminalitet skulle bry sej på sånt.
Hantverkare som är på stormarknader i arbetskläder och handlar mat efter jobbet har alltid snickarkniven väl synlig vid tumstocksfickan.
Just detta fallet är ju typiskt "onödigt knivbärande". Om en knäppgök sliter kniven från hantverkaren har vi kanske en obehaglig situation och är det inte lite detta som skärpningen av knivlagen vill åt. Såklart ska hantverkaren få ha kniv när jobbet kräver det men den behövs inte då hen är och handlar.
Man får ha kniv när det finns ett reeelt och legalt behov men annars inte. När jag var liten åkt ejag till scouterna med kniv i bältet alltid men det skulle nog inte gå för sig idag
Att inte lägga av kniven av lathet är ingen ursäkt. Livet är inte bekvämt alla dagar och att bära kniv är ingen rättighet.
/Patrik
Det är lika omotiverat för en hantverkare med öppen kniv på stan eller köpcenter efter jobbet, som en friluftsutövare eller jägare. Jag tycker personligen att det är slappt och lite av ett ofog att se snickare och andra springa runt med kniv helt öppet när de uppenbarligen gör privata ärende. Man bör vara medveten om att det numera per automatik kan komma att räknas som grovt brott med fängelse på straffskalan om du i sådant läge skulle befinna dig på en tågstation, i anslutning till skola, där det serveras alkohol eller liknande. Det handlar faktiskt utöver att följa lagen, även om att visa respekt för andra människor. För oss som håller på med friluftsliv är kniv ett viktigt och bra redskap i skogen. Men för många människor utan vana kan det säkert uppfattas som obehagligt, hotfullt rentav.Hantverkare som är på stormarknader i arbetskläder och handlar mat efter jobbet har alltid snickarkniven väl synlig vid tumstocksfickan.
Senast ändrad:
När jag vandrar i Tyresta Nationalpark så har jag alltid min samekniv på mej.
Enligt den knivlagen så har jag då egentligen inget riktigt skäl att ha en kniv på mej då och bryter då mot knivlagen.
Tror inte att spänta upp tändved vid vindskydden och tälja till en grillpinne är ett riktigt skäl att ha kniv på sej i en Nationalpark.
Enligt den knivlagen så har jag då egentligen inget riktigt skäl att ha en kniv på mej då och bryter då mot knivlagen.
Tror inte att spänta upp tändved vid vindskydden och tälja till en grillpinne är ett riktigt skäl att ha kniv på sej i en Nationalpark.
Varför skulle spänta tändved och tälja en grillpinne inte vara skäl att ha kniv i en nationalpark?När jag vandrar i Tyresta Nationalpark så har jag alltid min samekniv på mej.
... När du åker buss hem från Tyresta, eller stannar på affären, så bör du inte ha kniv öppet på dig.
Men ska du tälja, behöver du ju troligtvis ha en kniv!? Tror inte att knivlagen gör någon särskild skillnad på nationalparker eller andra naturområden. Dock brukar det i nationalparker finnas särskilda regler för användande av till exempel nedfallna träd, grenar osv. Men det har du säkert koll på.
Varför skulle spänta tändved och tälja en grillpinne inte vara skäl att ha kniv i en nationalpark?
Är jag väl ute i Nationalparken så är sannolikheten att jag skulle åka dit för knivlagen minimal men när jag vandrar på vägen dit eller kör bil dit och blir stoppad av polisen med kniven på mej så håller nog inte mina argument om att tälja en grillpinne, om jägaren som i tidigare inlägg blev så hårt dömd.
Om du läser om det aktuella fallet med jägaren så framkommer det en rad olika omständigheter utifrån vilka man får ledtrådar till varför poliserna agerade som de gjorde.
- Inget körkort med sig
- Kniv i bältet
- Tidigare, liknande förseelse (red. som troligtvis åsyftar ett prejudicerande fall)
- Troligtvis en "tråkig attityd"
Senast ändrad:
Aja baja!
![]()
Jägare skjutsade son. Bröt mot knivlagen. (december 2022)
Jägare skjutsade son. Bröt mot knivlagen. (december 2022) Aktuella brott och kriminalfallwww.flashback.org
Trams..
Exakt vad är trams, menar du?Trams..
Domen i länken och att det skulle vara så lagen appliceras i alla fall..
Känner mig inte överdrivet orolig över att bli tagen för brott mot knivlagen då jag går i skogen med kniven i bältet eller på väg hem med den samma i ryggsäcken..
Kan ange flera skäl att ha med mig både kniv och yxa i skogen som borde anses som giltiga..
Känner mig inte överdrivet orolig över att bli tagen för brott mot knivlagen då jag går i skogen med kniven i bältet eller på väg hem med den samma i ryggsäcken..
Kan ange flera skäl att ha med mig både kniv och yxa i skogen som borde anses som giltiga..
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg