Kniv: bröd/kök för resa

Jag söker knivar för köket att ta med på utlandsresa alt "utflykt" där vikten inte är en viktig egenskap. Det primära är att kniven har ett lämpligt fodral samt kanske inte är överdrivet stor. Lämplig längd på bladet bör vara ca 20 cm. Jag har letar febrilt med har inte hittat kniv med fodral/slida alt infällbar modell.

1. Brödkniv
2. Kökskniv

//M@tz

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kydex!

Så här kan du göra. Skaffa en bit kydex, hos hobbyhandlare eller knivmakare. Ta den kniv du vill ha, vilken som helst. Forma en "egen" slida efter bladet. Då behöver du inte begränsa dig till de knivar som har färdig slida. Anna

Här i storlek 9, dvs något kortare än enligt dina krav...

A-OPINEL-113090-0002.jpg

Jag söker knivar för köket att ta med på utlandsresa alt "utflykt" där vikten inte är en viktig egenskap. Det primära är att kniven har ett lämpligt fodral samt kanske inte är överdrivet stor. Lämplig längd på bladet bör vara ca 20 cm. Jag har letar febrilt med har inte hittat kniv med fodral/slida alt infällbar modell.

1. Brödkniv
2. Kökskniv

//M@tz
Till att börja med så får du nog ge oss lite fler uppgifter. T ex, vad får knivarna lov att kosta, dvs är det uteslutet med customknivar? Vilka material föredrar du? Kan du tänka dig handla från Japan eller USA?

Den gamla tråden i samma ämne finns här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=270689

~Paul~

Det är svårt att hitta köksknivar med färdiga fodral. Enklast är att ta en av sina befintliga och sedan ordna något slags skydd åt den. Oftast väljer jag helt enkelt att vira in den i en handduk. En tillverkare som levererar kydexskydd från början är Bark River (beställs från USA). Deras Chef/Utility kanske passar?:

http://barkriverknives.com/albums/album294/Chef_Uty_with_Script.jpg

http://barkriverknives.com/albums/album294/Chf_Uty_In_Slip.jpg

Specs:

Overall length:11.250 Inches
Blade Length: 6.775 Inches
Cutting Edge: 6.3 Inches
Blade Steel: 12C27 @ 58rc
Blade Thickness:.85 Inch
Weight:5.7 Ounces

1. Brödkniv
2. Kökskniv

//M@tz

Jag gillar min EKA Swede 1000 (finns/fanns en EKA Fillet om du hellre vill ha träskaft).
Skär allt från motsträviga mjuka tomater till bröd! Utematlagningen får ett rejält lyft jämfört med att köra med en småtrött Victorinox. Tunt och skönt, och tillräckligt långt blad.
Kostar 198 på t ex Claes O.
http://www.eka-knivar.se/

Jag kör med en Cold Steel Bushman, funkar både till grovgöra och finlir (om den är finslipad dvs). :) Allt från att hugga flis till att skära tomater.

Det var ena riktiga bastarder dePaul, gillas skarpt! Machete korsat med kökskniv typ, lite som min Bushman fast mer gediget. Jag antar att du rekommenderar full flat grind? Vilket stål är att föredra, rostfritt blir kanske lite mer svårskärpt?

Det var ena riktiga bastarder dePaul, gillas skarpt! Machete korsat med kökskniv typ, lite som min Bushman fast mer gediget. Jag antar att du rekommenderar full flat grind? Vilket stål är att föredra, rostfritt blir kanske lite mer svårskärpt?
Hej Stefan. Det här en typ av vildmarkskökskniv, därmed skulle jag rekommendera rfr stål. T ex Crucible CPM S-30V. Kniven är inte fullt flatslipad. Den är som synes av bilderna "partially flat ground."

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips